4 823 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Är det OK att ha spottar i trätak ?
Det ska inte vara några problem bara du ser till att luften fritt kan cirkulera runt armaturen. Däremot är urvalet av spottar begränsat så innan du handlar LÄS på förpackningen om dom är godkända för utomhusbruk, alternativ i sånna tak kan vara infällda armaturer med PL lampor eller diodlampor
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Många spottar har också en angivelse på hur tjockt material deras infästning är avsett för. Har man då tjockare så finns det risk att dom helt enkelt lossnar.
Hej
Jag har nu satt in spottar i mitt trätak men använder 7 watts lågenergilampor från clasohlson. De motsvarar 30 watt och lyser starkt men blir bara ljumna. De kostade 80:- styck men det tjänar man in snabbt. Jag grovberäknade att årsdriftskostnaden inklusive lampbyten skulle hamna på c.a. 30% om man jämför med att anända vanliga halogenlampor (176:- med lågenergi och 550:- med vanliga halogen, 10 timmar drift per dag i snitt).
/Klein
Jag har nu satt in spottar i mitt trätak men använder 7 watts lågenergilampor från clasohlson. De motsvarar 30 watt och lyser starkt men blir bara ljumna. De kostade 80:- styck men det tjänar man in snabbt. Jag grovberäknade att årsdriftskostnaden inklusive lampbyten skulle hamna på c.a. 30% om man jämför med att anända vanliga halogenlampor (176:- med lågenergi och 550:- med vanliga halogen, 10 timmar drift per dag i snitt).
/Klein
Jag har också haft skarpa funderingar på att byta till sådana lampor..klein skrev:Hej
/Klein
Hur upplever du ljuset?
Skiljer det mycket från vanlig halogen? Lysrörskänsla?
Klicka här för att svara