Hej

Jag tänkte sätta in spottar i mitt entrétak som bestär av 22mm tjocka spontade brädor. Är det OK eller är det risk för brand ?

/Klein
 
Det ska inte vara några problem bara du ser till att luften fritt kan cirkulera runt armaturen. Däremot är urvalet av spottar begränsat så innan du handlar LÄS på förpackningen om dom är godkända för utomhusbruk, alternativ i sånna tak kan vara infällda armaturer med PL lampor eller diodlampor
 
Många spottar har också en angivelse på hur tjockt material deras infästning är avsett för. Har man då tjockare så finns det risk att dom helt enkelt lossnar.
 
Hej

Jag har nu satt in spottar i mitt trätak men använder 7 watts lågenergilampor från clasohlson. De motsvarar 30 watt och lyser starkt men blir bara ljumna. De kostade 80:- styck men det tjänar man in snabbt. Jag grovberäknade att årsdriftskostnaden inklusive lampbyten skulle hamna på c.a. 30% om man jämför med att anända vanliga halogenlampor (176:- med lågenergi och 550:- med vanliga halogen, 10 timmar drift per dag i snitt).

/Klein
 
klein skrev:
Hej

Jag har nu satt in spottar i mitt trätak men använder 7 watts lågenergilampor från clasohlson. De motsvarar 30 watt och lyser starkt men blir bara ljumna. De kostade 80:- styck men det tjänar man in snabbt. Jag grovberäknade att årsdriftskostnaden inklusive lampbyten skulle hamna på c.a. 30% om man jämför med att anända vanliga halogenlampor (176:- med lågenergi och 550:- med vanliga halogen, 10 timmar drift per dag i snitt).

/Klein
Jag har också haft skarpa funderingar på att byta till sådana lampor..
Hur upplever du ljuset?
Skiljer det mycket från vanlig halogen? Lysrörskänsla?
 
följdfråga
kan du dimra dessa lågenergilampor?
 
Ljuset är helt OK tycker jag (varm vitt). Påminner om att ha vanliga spottar med matt-glas. Jag vet ej om de går att dimma.

/Klein
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.