Vi är på gång att bestämma vad för sorts belysning vi ska ha i kök och hall. Och det gäller väl att tänka på energikostnad också.
Har funderat en del på LED-lampor som verkar komma starkt. De flesta LED-ar verkar komma för GU5.35 och GU10 socklar.
Så om man väljer en armatur med sådana socklar borde man väl vara lite framtidssäker - dvs att ha möjlighet och utnyttja energisnåla LED-lampor som förmodligen kommer mer och mer och blir bättre?
Någon med erfarenheter av LED-spotar?
Men än så länge verkar LED:arna vara lite väl svaga - så då är frågan om man ska tillsvidare välja armaturer för 12V eller 220V halogen? Vi har nog tänkt i första hand på utanpåliggande halogenarmaturer.

Har hört av vissa att en halogenlampa på t.ex. 12V 20W skulle ge mer ljus än en halogenlampa på 240V 20W - stämmer det?
Det skulle innebära att det är dyrare att belysa ett rum med 220V-lampor.
Men om man lägger till förluster i trafon - stämmer det då fortfarande?

Om man placerar en utanpåliggande halogenarmatur (1m lång skena med 4st spotar) i kökstaket som allmänbelysning - kan den sitta mitt emellan arbatsbänk och diskbänk i ett paralellkök? (avstånd mellan bänkar ca 1,8m, bänkar ca 3m långa) Eller blir det skuggor? Ska man ha två st - en vid ytterkan av resp. bänk?
(Vi ska ha halogenspottar under varje överskåp)

Många frågor - hoppas på många svar :)

"Någon med erfarenheter av LED-spotar?"
Duger i dagsläget som effektbelysning och som bänkbelysning, dock inte som allmänbelysning. Dels är det ett ganska svagt ljus från dem ännu men framförallt är färgåtergivningen från dem alldeles usel.

"Har hört av vissa att en halogenlampa på t.ex. 12V 20W skulle ge mer ljus än en halogenlampa på 240V 20W - stämmer det?"
Japp, väljer du en av de bättre ljuskällorna så stämmer det, gäller även om du lägger till förluster i trafon. Dessutom har du ca dubbla livslängden på 12V-ljuskällan. 12V är överlägset 230V på alla punkter utan en, vilken är att du behöver en trafo vilket i vissa fall kan innebära en krångligare installation. Koppla även in en dimmer. Dimmrar du 10% dubblar du livslängden på ljuskällan. 12V 20W och dimmra 10%, låter kanske inte som att det skulle vara särskilt ljust, men det räcker, jag lovar, kolla bara så att du får bra ljuskällor (Osrams IRC eller Philips MASTER).

Jag hade mao satsat på 12V & Gu5,3....

Skulle _tro_ att det inte är några fara med skuggor. Väljer du att satsa på Gu5,3 och 12V så kan du få ljuskällor med en spridningsvinkel på 60grader. Tänk på att tak, väggar och luckor är ganska duktiga på att reflektera tillbaka ljuset, därför tror jag du klarar dig utan skuggor.

Tack för snabbt svar! :)
Jag har kollat lite vidare...
Det har kommit nya LED-lampor med varmvitt ljus, t.ex. X-LED > X-LED Galaxy 1603V (MR16 3W) ( http://www.trgcomp.se/trgse/internet/index.aspx ). Och 1W LED ska enligt firman motvsvara 5W halogen, så det borde kanske funka som allmänljus... Jag ska få låna en sådan lampa och testa - återkommer med resultat!

Men att hitta som vi tänkte först, utanpåliggande spot-armaturer för 12V och GX5.3-sockel verkar inte vara det lättaste!
Förslag?

Skulle det vara OK att köra med en ordinär 240V-armatur som man kopplar till 12V via extern trafo - eller är det alldeles regelvidrigt, även om det går tekniskt?

Nä, det kanske inte är så lätt att hitta sådana armaturer. Har tyvärr inget bra att komma med där...

Kul, återkom med resultatet från LED-testet...
Jag är fortfarande väldigt skeptisk, framförallt på färgåtergivningen, vilket inte är det samma som färgtemperaturen (varmvit/kallvit).

Man hör sällan någon tala om att ha varmvita lysrör hemma som allmänbelysning?
Tror faktiskt att man har bättre färgåtergivning från varmvita lysrör än från LED´s.
Ljuset från en halogenlampa och en varmvit LED är fortfarande enorm enligt mig, och då talar jag inte bara om ljusstyrkan.

Fick en 3W varmvit lampa från X-LED idag. Blev besviken på ljusstyrkan, mycket sämre än en 5W halogen. Men vid närmare koll drog den bara 0,16A på 12V vilket skulle innebära 1,9W - alltså bara mindre än 2/3 av specat. Talade om det för leverantören som skulle kolla själv på några andra lampor och återkomma. Jag har inte hört nåt än, men tydligen var inte kvaliten den bästa på den jag fick iaf. Skenet från den varmvita tyckte jag såg ganska ok ut, lite som en vanlig glödlampa, men allstå väldigt svagt. Nu hade den här lampan 55° spridningsvinkel, som kanske är i största laget. Kan kanske förklara det svaga ljuset. Lampan ska tydligen finnas i ett smalare utförande också. Så samma typ av lampa med en smalare spridning och som ligger på specad effekt - då kanske vi kan börja prata ljus. Vi får se om jag får testa en sådan också. Återkommer isåf.

En ytterligare fundering: Hörde av en spottillverkare idag att inbyggnadsspotar med utåtgående fjädrar på baksidan av skivorna som håller fast lampan, inte ska vara så bra för t.ex. gips. Skivorna slits ut vid varje lampbyte. Finns tydligen bättre lämpade modeller för gips och mjuka skivor. Det visste tydligen inte min elektriker som levererade sådana förra året till ett annat rum.
Och jag som just funderade på sådana också i köket...
Någon med erfarenheter?
Går det t.ex. att styva upp den ursågade gipskanten innan lampan monteras?

Vaför måste du slita ut hela armaturen vid lampbyte? Jag har aldrig sett en downlightarmatur som man inte kan byta lampa i utan att göra det

Äpplerum skrev:
Vaför måste du slita ut hela armaturen vid lampbyte? Jag har aldrig sett en downlightarmatur som man inte kan byta lampa i utan att göra det
Jag förstod nog honom fel - jag tog fram en armatur och kollade. Det verkar vara en plastring framför glaset som ska pillas bort för att kunna ta bort glaset och sedan lampan.
Men dhan menade nog att de vassa fjädrarna som trycker utåt i hålet mot gipskanten inte är bra för gips. Om lampan rör sig lite i hålet vid ett lampbyte, så skär plåtarna in i gipset och gör hålet större. Hörde mig för lite mer, bl.a. med en säljare på Hide-a-lite. Och han håller med. Lamptypen med plåtfjädrar som trycker utåt i hålet är inte lämpade för gips. Dom är avsedda för MDF och trä, t.ex.
Så vad gör man nu med lampor jag har liggande sedan i våras omonterade - ska jag lita på elektrikern som tyckte jag skulle ha dom här, eller på säljarna som avrekommenderar?
Det tydligen inga bättre alterantiv för spotar med låg bygghöjd heller. OM - det inte finns ringar att montera i hålen först. Jag har sett det finns sådana i plast för spotar med större diameter. Mina omonterade spotar - Vinga Twist, har monteringshål 54mm.
Nån som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.