23 123 läst ·
7 svar
23k läst
7 svar
Doshöjd bakom kyl/frys
Mina gamla uttag satt på ca 1.40 bakom kyl och frys och när jag bytte kyl och frys så kolliderade uttagen med skåpens baksida så jag flyttade upp uttagen över de små skåpen som sitter över kyl och frys , väldigt smidigt detta blir på två meter ungefär. Har man uttagen lägst ner så får man sträcka sig ner för att koppla in och så tror jag att man ibland stöter på olika delar på kyl och frysen som hindrar inkoppling. Jag råkade ut för detta på landet också när jag skulle använda ett befintligt uttag , detta låg på ca 1.30 och fick till följd att kylen hamnade en 8 cm från väggen. detta uttaget flyttade jag 20 cm upp och det hamnade precis där det fanns bättre plats.
Lyfter den här gamla tråden...
Jag ska dra el till kyl och frys, QR2239 och QT3149 från Husqvarna. Båda 180cm höga och överskåpet från Epoq är 31cm högt.
Ett överskåp för kontinentalhöjd har ju en luftspalt bakom, så uttaget hamnar en bit bakom masoniten i skåpets baksida om man placerar det där som det tidigare diskuterats om.
Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna ansluta skåpen om man inte gör ganska stora öppningar i skåpens baksidor.
Är det möjligen bättre att placera uttagen bakom själva frysen resp. kylen, om det finns en plats som inte tar i, eller ovanför överskåpen om sladdarna räcker, isåfall kan man kanske pilla igenom stickproppen i luftsplaten underifrån?
Hur har ni som har kontinentalhöjd löst det?
Jag ska dra el till kyl och frys, QR2239 och QT3149 från Husqvarna. Båda 180cm höga och överskåpet från Epoq är 31cm högt.
Ett överskåp för kontinentalhöjd har ju en luftspalt bakom, så uttaget hamnar en bit bakom masoniten i skåpets baksida om man placerar det där som det tidigare diskuterats om.
Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna ansluta skåpen om man inte gör ganska stora öppningar i skåpens baksidor.
Är det möjligen bättre att placera uttagen bakom själva frysen resp. kylen, om det finns en plats som inte tar i, eller ovanför överskåpen om sladdarna räcker, isåfall kan man kanske pilla igenom stickproppen i luftsplaten underifrån?
Hur har ni som har kontinentalhöjd löst det?
man kan köra ett hål i masoniten med en dosfräs för takdosa/kopplingsdosa eller större. då brukar det gå att lirka upp sladden o sätta i proppen. samma med diskmaskinen, man sätter uttaget i skåpet bredvid(oftast diskbänksskåpet)
Klicka här för att svara