Frågan var väl inte hur man hindrar inbrott utan hur man kan isolera ett redan inträffat jordfel tills dess elektrikern behagar komma och felsöka? Som sagt, beror felet på fukt - som frågeställaren tar upp som exempel - så fixar man det med säkringarna. Har någon inbrottstjuv valt att korsluta jord och nolla så är det nog inte permanent och då är ju jordfelet redan borta när man kommer hem (liksom den nya plattskärmen mm). Det ska vara en väldigt noggrann inbrottstjuv som tar sig tiden att permanent koppla ihop nolla med jord - måste vara för att han ska kunna komma tillbaka vid senare tillfälle. Då är det nog bara bra om man inte kan isolera bort felet.

Nu läste jag tydligen in lite för mycket i frågan igen. Va helt inne på att kunna koppla förbi JFBn va för att slippa komma hem till ett utkylt hus efter lång semester. Har en chef som har gjort en sådan lösning (föredetta elekriker).
Ledsen för missen.
Ledsen för missen.
Många lägger tex värmepannan utanför JFB då man inte vill bli av med uppvärmningen av huset under vintern pga ett mindre fel i elanläggningen. På kyl/frys kan man sätta en personskyddsautomat dvs en enfassäkring/jordfelsbrytare som bara är till för denna grupp. Skälet till detta är att slippa få förstörd mat vid mindre elfel men änndå ha ett skydd på dessa då de är en av de vanligaste orsakerna till elbränder i bostäder.
Man kan även be elektrikern göra en special varinat, montera bara personskyddsautomater. eller montera en 2-polig brytare till samtliga säkringar..... (så man bryter både nolla och fas)..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det inte någon som har statistik på hur mycket problem det är med JFB kontra vanlig säkring som går sönder?
Jag har inget speciellt runt JFB ( en på allt) och det brukar gå en huvudsäkring per år men inget jordfel!
Protte
Jag har inget speciellt runt JFB ( en på allt) och det brukar gå en huvudsäkring per år men inget jordfel!
Protte
Klicka här för att svara