14 052 läst ·
23 svar
14k läst
23 svar
Värmekabel till värmepump
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Citat elmontörn
"Uttag och stickproppar har vid ett flertal tillfällen orsakat bränder, det beror i första hand på att en stickpropp har relativt små kontaktyor mellan propp och uttag och därför kan få stor punktvis belastning med varmgång och oxidering som följd"
Då är det många saker vi borde fastansluta, motorvärmare, högtryckstvätt, elelement från Jula/Rusta. stor halogenlampa mm.
Protte
"Uttag och stickproppar har vid ett flertal tillfällen orsakat bränder, det beror i första hand på att en stickpropp har relativt små kontaktyor mellan propp och uttag och därför kan få stor punktvis belastning med varmgång och oxidering som följd"
Då är det många saker vi borde fastansluta, motorvärmare, högtryckstvätt, elelement från Jula/Rusta. stor halogenlampa mm.
Protte
Tycker och tror man att stickproppsanslutning är lika bra eller bättre än fast anslutning så tycker jag naturligtvis att dom som tycker det ska använda sig av den metoden. Men er andra råder jag att, där det är lämpligt, använda fast anslutning och en orsak är att jag har bytt ut MINST 50 brända uttag och sett (med säkerhet) två bränder orsakade av glapp i uttag. Dock ALDRIG behövt byta en säkerhetsbrytare pga. brända kontakter.
Säkerhtsbrytare E9792970 har ett katalogpris på 152:-
Uttag för utomhusbruk E1844806 katalogpris 148:-
Säkerhtsbrytare E9792970 har ett katalogpris på 152:-
Uttag för utomhusbruk E1844806 katalogpris 148:-
Klart O/T i denna tråden.
Men klart läskigt om inte de jack och stickproppar som är godkända för 16A inte skulle hålla för detta i kontinuerlig drift.
Jag borde ha hört något om detta i våra datorhallar där kunder köper skåpplats och el. Kunden fastansluter ingenting utan alla servrar, routar, fläktar, diverse annat kopplas med stickpropp in i en jacklist som i sin tur sitter med enfas eurodon (de blå). Många av dessa kunder tar fantastiskt ut precis under av vad de får. Och ingen av dessa har vad jag vet på 9 år haft några problem med varmgång eller liknande.
Men klart läskigt om inte de jack och stickproppar som är godkända för 16A inte skulle hålla för detta i kontinuerlig drift.
Jag borde ha hört något om detta i våra datorhallar där kunder köper skåpplats och el. Kunden fastansluter ingenting utan alla servrar, routar, fläktar, diverse annat kopplas med stickpropp in i en jacklist som i sin tur sitter med enfas eurodon (de blå). Många av dessa kunder tar fantastiskt ut precis under av vad de får. Och ingen av dessa har vad jag vet på 9 år haft några problem med varmgång eller liknande.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag vill också ifrågasätta brytare, tål de verkligen kontinuerlig drift, jag har pillat isär några och det är inte stora kontaktytor.
Protte
Protte
Om nån tvivlar på mitt ord, kan man ju fråga sig viken glädje jag skulle ha av att sprida desinformation? Och om man vill tala om erfarenhet har även jag ett antal år som startade med "vanlig" elektriker i Sverige och utomlands, några år som "ledande montör" några år som arbetsledare för att dom sista 15 åren haft eget företag tillsammans med en kompanjon (samt några anställda).
Tiden i "yrket" överstiger lätt 30 år och omfattas av allt utom högspänning (även svagström).
Jag tror att försäkringsbolagen har statistik på "felorsaker" om nån önskar kontrollera mina uppgifter.
Tiden i "yrket" överstiger lätt 30 år och omfattas av allt utom högspänning (även svagström).
Jag tror att försäkringsbolagen har statistik på "felorsaker" om nån önskar kontrollera mina uppgifter.
Tvivlar inte på din erfarenhet utan blir bara fundersam att jag aldrig hört något i våran aplikation och att man får ha grejer som inte klarar av sin maxbelastning 100% av tiden. Detta rimmar inte med de vanliga man lärt sig om säkerhet och el.
En stor skillnad kan jag tänka mig är att vid brytare så kanske det monteras brytare som klarar full belastnings bryt vilket en uttag inte gör.
En stor skillnad kan jag tänka mig är att vid brytare så kanske det monteras brytare som klarar full belastnings bryt vilket en uttag inte gör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har också varit med i 30 år men bara varit med om 2 st brända stickproppar men det har berott på förtennta ledare. Var går gränsen för belastning på ett vägguttag. Innomhus med stickproppen isatt 24/7 och en liten VP på mellan 1-2 kW el, den går inte heller kontinuerlig, det skulle bli för varmt inne. Eller ett motorvärmaruttag som dras ur med full effekt (2500W, jo lite överlast blir det ofta) 2-3 ggr om dagen inkopplat 8 timmar om dagen i utomhusmiljö.
Jag kan tänka mig om det är uttag som är 20-40 år gamla som är slitna eller Biltema/Jula prylar men ELKO/ELJO?
Jordat innomhus har vi bara haft sedan mitten 90-talet så det är väl inte så gamla grejor som sitter uppe (som är jordat).
Jag blir bekymmrad om det är så låg kvalitet på grejor.
Protte
Jag kan tänka mig om det är uttag som är 20-40 år gamla som är slitna eller Biltema/Jula prylar men ELKO/ELJO?
Jordat innomhus har vi bara haft sedan mitten 90-talet så det är väl inte så gamla grejor som sitter uppe (som är jordat).
Jag blir bekymmrad om det är så låg kvalitet på grejor.
Protte
Om man ska återgå till trådens ämne så monterade jag en Panasonic värmepump här hemma fär 2 år sen och fick tipset att sätta i trågvärmen endast om pumpen frös igen. Jag har hittils inte haft några problem, har kört med pumpen ner till 20 minus utan problem iaf.
Jag kör även med stickpropp och blev lite orolig när jag läser vad ni skriver men när jag kikar på vad min värmepump drar så brukar den maxa runt 1200w när den drar som mest, jämför jag vad motorvärmaren med kupèfläkt drar så känns det inte som att jag borde vara orolig, eller?
Jag kör även med stickpropp och blev lite orolig när jag läser vad ni skriver men när jag kikar på vad min värmepump drar så brukar den maxa runt 1200w när den drar som mest, jämför jag vad motorvärmaren med kupèfläkt drar så känns det inte som att jag borde vara orolig, eller?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden