Hej

Jag har byggt ett garage som är ihopbyggt med huset.
Nu är det bara elen som saknas.
Inne i huset, på ytterväggen som vätter mot garaget, så sitter min elcentral.
Kan jag gör så att jag drar elen (inte jag men min elektriker, som befinner sig utomlands) från den centralen?
Eller ska man dra en kabel från centralen till en ny central i gragaget (på andra sidan väggen)???
Eller drar man en kabel från elskåpet (där elmätaren sitter) istället?
Och vad ska det vara för sorts kabel? Tänkte förbereda lite för att spara lite pengar......

//Viktor

Om jag tänker mig det hela rätt, så ska du bara ha ett par 10A-uttag i garaget? I så fall räcker det väl med att du använder en säkring i den befintliga centralen och bara drar direkt till uttagen?
EKK eller EKLK, lite beroende på hur det ser ut.

Eller, ja, DIN ELEKTRIKER, som du själv säger.

Mikael_L
Vad ska du ha i garaget då? Bara belysning och några uttag till motorvärmaren och laddaren till skruvdragaren. Eller ska du ha kompressor, trefassvets osv, dvs full verkstad.

Du kan göra på alla tre sätt som du själv föreslår, men vad som är lämpligast beror på verksamheten.

Berätta vad du ska ha för el (och eldrivet) i garaget. Hur många bilar kan behöva M+K-värm osv. Så kan vi berätta vad som är det bästa.

jag föreslår att du drar in 3-fas till en egen central i garaget, men jag vet ju inte vad du ska hålla påmed där iofs...
kabeln är lite dyrare men det är väl ingen större sträcka..

Mikael_L
Så kan du inte säga, bara så där.
Då tillkommer föutom en rätt dyr kabel kostnaden för en elcentral, + all extra arbetskostnad.

Vissa använder inte garaget till annat att ställa bilen i (för att slippa regn och snö) samt kanske laga en cykelpunka eller nåt likn. Då tycker inte jag att man ska överarbeta det.
Bara dra en EKLK (EKK) 3g1,5 från befintlig central, till ljus och några vägguttag.
Ska man ha elvärme där (<2000W) så en till kabel. Ska det sitta en motor/kupevärmare också kanske en kabel till, ifall man inte vill använda belysnings / uttagsgruppen.
Så en, två eller ev tre kablar (eller rör + FK) och lika många nya säkringar i centralen. Förutsatt att den lediga platsen finns i centralen.
Det tycker iaf jag är mer lämpligt för den som inte är så elintensiv i sitt garage.

Plus att du bör lägga dessa grupper på en egen jfb så att man inte släcker allt när man pysslar med något i garaget

jag kan väl tycka vad jag vill, o sen reserverade jag mej med " men jag vet ju inte vad du ska hålla påmed där iofs..."
för stunden kanske man inte har något behov men senare kanske å då blir det dyrare att dra ytterligare en kabel osv....
kostnad trefas med färdigkopplad central:2032:-
http://elbutik.se/product.html?product_id=130639&search_page=
http://elbutik.se/product.html?product_id=136571&search_page=
http://elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page=
jämfört med enfas 1148:-
http://elbutik.se/product.html?product_id=223249&search_page=
http://elbutik.se/product.html?product_id=217121&search_page=
http://elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page=
då blir det 884:- dyrare för trefas inräknat 3 st 16A normsäkringar

OK , tack för svaren.
Garaget är en litet enbilsgarage.
Och det som kommer att köras är mest lite elverktyg (borrmaskin, cirkelsåg osv. ) och ev motorvärmare.
Belysning så klart.

/Viktor

Då borde det räcka med en fas, om nu inte motorvärmaren är på mer än 1000-1500 Watt. 2000W kan gå om du är noga med att inte köra annat samtidigt och inte har jättemycket belysning.
Belysning 100-200W (kolla)
Verktyg 800-1500W (kolla)
Motorvärmaren lär inte gå samtidigt som verktygen, men kanske samtidigt med belysningen.
Kan inte se att det blir 2300W samtidigt om du inte ger dig fan på det.

Är du ambitiös så drar du in tre faser. Och är du riktigt ambitiös så sätter du upp en egen elcentral med JFB. Då slipper du släcka hela huset om du sågar av en kabel med cirkelsågen.

En liten enraders plåtcentral. med jfb, tycker jag vore lämpligt. Då finns möjligheter för framtiden (rätt som det är kanske du skall ha lite belysning på gården och då är det oftast trevligare att mata från garaget istället, iaf mindre jobb).

Mikael_L
Om du har två säkringsplatser lediga i din befintliga central så tycker jag du får en bra och relativt billig elinstallation om du från dessa två säkringar drar 2 st enfasgrupper till garaget. Antingen via två VP-rör och 1,5 kvmm FK eller EKK/EKLK 3g1,5.
I gararget använder du ena gruppen till belysning och några vägguttag. Den andra gruppen till några andra vägguttag, även ett utomhus om du tycker verkar OK.
För att öka skyddet mot att släcka hela bostaden kan du sätta en personskyddsautomat istället för vanlig säkring på åtminstånde gruppen med utomhusuttag (förutsätter alltså att du har en normcentral)

Har du en gammal central (porslinssäkringar) kommer det i ett annat läge. För då har du kanske itne ens någon JFB nu. Att montera JFB när du lägger till el i garaget är rekommenderat för att inte säga ett krav. Då blir det iaf lite mer meck. Men det hela borde ändå inte vara så väldans blodigt när du väl ändå tagit dit elektrikern.

varför dra 2 istället för 3-fas? om man kollar på elbutiks priser så kostar 5G6 FR-N1XV 69:-/m och ekkj 4x6/6 46:-/m, ska man köpa ekk eler ekk så blir det 50 m rulle för 625:- resp 420:-. såg att det går 15 meter- FR-N1XV 1035:-,ekkj 690:-. alltså ingen större skillnad, iofs kan man ju använda ekkn eller eklk till resten av installationen i garaget, men då har man ändå "bara" tvåfas. har man trefas så kan man få en jämnare belastning av huvudsäkringarna jämfört med en eller två fas, vilket kan vara viktigt för att slippa säkra upp, säg att man har två bilar med m+k på enfas= minst 2200W på en huvudsäkring+ 1/3 av huset, då finns det bara 6,43A kvar till resten av huset på den fasen! jämfört med 3/2 fas då finns det 11,22A kvar! jag tycker iaf inte man ska vara dumsnål;)

jag är i precis samma läge, för mig blir det defenitivt 3-fas. Varför?jo...dels så vill jag kunna ha igång motorvärmare
på två bilar och kunna köra cirkelsågen/kompressorn/borrmaskinen..och all belysning samtidigt...vill inte vara orolig
att säkringen ska åka varje gång man gör ngt. Sen så får man ju centralen och en JFB separat för garaget. Har redan dragit
kabel men garaget kommer upp först till sommaren:D.........
jag röstar på egen central "liten" med egen JFB och trefas....
/
M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.