Det har debaterats i ett antal trådar huruvida det är tillåtet att ha kopplingar i apparatdosor. De berhöriga har inte varit överens i frågan.

Som jag tolkar de trådar som varit (men jag är inte behörig, och diskussionen har tidvis varit hetsig). Så är det tillåtet med kopplingar i apparatdosan om det får plats. Men helst inte.

Man får koppla i mån av plats, använder man "riktiga" uttag kan man - om man skulle önska- ansluta fyra trådar till uttaget, två under varje hissklämma eller två under hissklämman och två i snabbkopplingen. Det går alltså att koppla 12 trådar till ett vanligt dubbelt jordat uttag utan att göra fel men skulle jag ha så många trådar så kopplar jag med wago bakom och ansluter uttaget med en tråd, det blir mycket mera lätthanterlig så.

Hej elmont!

Vad är "wago" förnågot?

Alltid vetgirig.

Vad jag kan förstå så säljer Clas-i-sjön Wago-klämmor, åtminstone 4-pol och 6-pol.

Jag har sett att i Eljo Trend-sortimentet finns det varianter av uttag med genomgång, dvs möjlighet att ansluta fyra trådar per pol. är det sådana du Elmont menar med "riktiga"?
Men jag skulle vilja ha rostfria, gråa, silver eller liknande - finns det även sådana, med samma anslutningsmöjlighet? Jag kollade själv t.ex Eljo Trend Solid, men där finns inte den infon på deras hemsida, vad jag kan se.

Men annars är det allstå enligt vad ni säger (om jag förstått rätt) möjligt att göra en avledning via t.ex. Wago-klämmor i en apparatdosa till ett annat uttag och alltså slippa en till kopplingsdosa - stämmer det?

jag rekommenderar åxå wago istället för "tomtemössorna" (torix). jag brukar koppla så åxå vid behov, dvs i dosan bakom uttaget och 3 trådar ut till uttaget, och för funktionens skull koppla uttagen paralellt;)

Ooops såg inte sid 2. Blev redundant info. Sorry /M

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.