dra om elen i ett hus, kostnad?

6k läst  6 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    vad kan det kosta att dra om all el i ett hus från 69? det är sladdar i uttagen men får inte allt att fungera som jag vill. det är bara kabeldragningen som ska göras. det fungerade inann jag kopplade ur allt för att renovera o sätta upp gips. men sen så blev det lite problem med mitt privatliv och så stod allt still i närmare ett år.

vad kan en elektriker ta för detta? mellan tumme och pekfinger?

2. N
    Anonym
    du vill alltså dra nya ledningar i väggrören och nya brytare och kontakter? ny elcentral när du ändå har en elman där tycker jag....allt beror ju på hur många rum och hur stort? här hemma kostar jag ca 400kr i timmen via den firman jag jobbar för...en normalvilla med ovannämda jobb är kanske 30timmar.dra fk i rör med gammal fk går rätt fort om det inte sitter fast.lägg till elmatrielen till detta,köp inga budgetuttag...du får bara betala mer för den extra tiden det tar att sätta upp skiten sen funkar dem inge vidare ändå....nä låt elektrikern sälja till dig.

3. J
    Medlem Nivå 2
    har redan köpt uttag. blev eljo trend.
    det är 6 rum som det ska dras om i. kanske en 40 uttag som max. vad kan kosta då? man klarar sig på en 15k eller?

hur ska det kopplas med en trappbrytare? jag har grön gul och vit i ena uttaget. andra är det grön, gul och 2 svarta

4. N
    Anonym
    hur det skall vara på trappbrytaren kan ingen elelktriker i världen svara på i ett forum.
    jag skulle dragit nytt i vitt brunt o svart.
    I vissa äldre installationer 50 talet ungefär kan trappkopplingen fungera som så att den vänder plats på nollan o fasen,den var rätt vanlig förr när man inte hade så många trådar att använda.Den är totallförbjuden! numera finns det bara två typer av trappkopplingar,den vanliga moderna och en lite äldre som kräver färre trådar men man kan inte komplettera ett uttag på den kopplingen.Har man fas o noll vändaren kan man inte byta brytare rakt av! de nya brytarna bryter "för lite"å det blir överslag o kortslutning då gamla brytare har större brytförmåga eller längre avstånd mellan brytningen.Har åkt ut på många sånna småjobb därfolk har tapetserat om och köpt nya brytare men proppen bara går trotts att de satt kablarna som de satt men jag tror inte den här kopplingen finns i ditt hus då det är byggt 1969.Låt en elkille dra i ny fk (kostar ca 3kr metern av elektrikern) så får du ordning på detta.

Om du har köpt alla eljo brytare och uttag själv så tror jag att du får jobbet gjort för 15k.Jag skulle i alla fall ha fixat det för det priset.

var ligger huset? det gör mer på priset änn man kan tro

5. J
    Medlem Nivå 2
    huset ligger i markaryd. det ligger i södra småland. blir gråhårig på detta skitet. fattar inte varför jag inte får det o fungera. hade ström i uttagen innan. sen så bytte jag ut kontakterna i 3 uttag. då dog hela den proppen. sätter jag tillbaka igen så händer inget iaf. =(

6. N
    Anonym
    ja uttagen är väl kopplade parallelt med varandra...prova sätta dit nya i alla du tagit bort så ska du få se...

7. J
    Medlem Nivå 2
    provade koppla dit i alla. det gick inte så bra. får ingen ström och inte hittar jag vilket som är det första heller =( hade underlättat endel om ag hade hittat det oxå så man kunnat felsöka lite iaf

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: