Downlights i taket=fukt?

3k läst  7 svar

  1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej. Håller på och bygger hus. I yttertaket har vi beslutat oss för lampor infällda i taket. Konstruktionen som "vanligt" ( råspont, luftning, ca 35 cm sprutad isolering ,plast film, läkt och gips.
    Fråga; spotlightsen sitter i en låda som bygger ca 12 cm på djupet,dvs det finns 23 cm isolering kvar. Finns det risk för att det bildas fukt? Jag har pratat med en välrenomerad ljusfirma i stockholm som nyligen byggt ett större antal hus i åre med ovan konstruktion och inte haft några problem med fukt. Våran elektriker är dock tveksam. Jag skulle vara grymt tacksam om någon ville svara på denna fråga omgående...bygget fortgår!!
     
  2. E
    Medlem Nivå 12
    nog ingen fara, men kan du inte spruta in mer isolering?

    men låda på 12 cm, är inte det lite för lite....
     
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Om de "nyligen" byggt så lär de väl ännu inte veta så mycket om ev. fuktproblem. Lådorna låter väl små, fast det beror ju på hur starka spottar du tänker sätta dit.

    Huruvida det verkligen är ett problem eller ej tror jag det finns olika uppfattningar om. Det som ev. är ett större problem än hur mycket isolering som blir kvar över låforna är att det är svårt att montera låforna så att det inte blir läckage av fuktig inomhusluft upp förbi lådorna. Det är svårt att montera dem på ett sätt som garanterar att diffspärren inte blir punkterad. Om du söker här på elforumet så finns det lösningar beskrivna, men ingen vet med säkerhet hur de fungerar på längre sikt.
     
  4. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar. Lamporna är halogen och 2x50W 12V. Burken som kom med är 12 cm djup men det finns några hål i den, antagligen för kabel, varvid våran elektriker menade att det behövs ytterliggare en burk. Har kollat runt lite på nätet och Maxel har en i alu, kanske det vore ngt, men det får han bestämma. Men det som förbryllade mig var att han menade att han inte var orolig för evt kondens bildning när lamporna är på utan när den varma innomhusluften stiger upp när lamporna är släckta. Man har väl inte så varmt inne eller?
    Isoleringen är och förblir 35 cm tjock och burkarna kommer tryckas upp i den. (23 cm kvar ca) I huset råder undertryck (vent) ,
    Läste att det inte kan byggas upp ngn diffusionsprofil om man har mineralull? Betyder det att det inte kan bildas ngn kondens? För det kommer ju alltid att vara en skillnad mellan kall uteluft och varm inneluft?! Räcker våra 23 cm tro? Är det ngn därute som vet mer om detta så snälla skriv tillbaka för vi är helt lost på detta :)
     
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Grundprincipen för i princip alla fuktproblem med hus handlar om att när varm luft (varmare än någon annan luft), träffar på en yta som är kallare så kan fukt fällas ut som kondens. Detta efterssom varm luft kan "hålla" mer fukt som vattenånga än kall luft. Om vi då tar inomhus luft som har funnits i ert rum ett tag. Det tillförs fukt till luften i form av vattenånga som dels kommer från er som bor i huset, från krukväxter, från amtlagning etc. Luften kan behålla denna vattenånga som ånga. Om vi sedan tänker oss ett extremfall, luften kommer ut mot en yta utomhus som är -10 grader. Luften allra närmst den kalla ytan kyls snabbt ner till -10. Luft som är -10 grader kan inte alls hålla så mycket vattenånga, ångan blir till vatten som i huvudsak fastnar på den kalla ytan som kondens (eller snarare rimfrost i detta exempel).

    Vattenånga i sig själv kan inte ge upphov till mögel eller fukskador, det är när den kondenserar till vatten som det kan bli problem.

    I ditt fall kommer ju ytan inne i burken attt bli något kallare än övriga ytor i taket, huruvida det är ett problem eller ej har jag ingen uppfattning om. Ett troligen större problem är om man inte får helt tätt runt burkarna, då kan det läcka upp fuktig luft som kommer att röra sig uppåt genom isoleringen och kondensera när den nått lagom långt ut mot det kalla taket.

    Nu när du skriver att det är 2x 50W som ni blivit rekomendrade att ha 12 cm djupa burkar till så tycker jag att det låter läskigt. Kontrollera vad som står på lampförpackningen om avstånd till brännbart material (uppåt) står det inget så byt armatur!
     
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har uttryckt mig oklart. Spotlightsen kommer i "monteringsboxar" där dom är upphängda i sin gyro konstruktion. Vi har valt att montera dessa boxar i ytterliggare en box. Den senare är ca 17 cm djup, bredd ca ca 25 cm och längd hela 56 cm. Alltså lite överdimensionerade men det för att det inte skall bli så varm. Trafosarna har vi satt på annan plats ca 6 m därifrån genom att förlänga kablarna. Boxarna har sedan tryckts upp i hål i plasten (ångspärren) som är mindre än boxarna. Det samt tejp hoppas vi skall sluta tätt. puh..mkt att ordna med när man bygger hus. Nästa gång skall vi ha en kille som koordinerar hela bygget. Jag tror att även om en sådan kanske skulle kosta en del så spar man nog in den kostnaden x flera. tack för all hjälp där ute.
     
  7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Tumregel vid normal isolering är att minst 2/3 av isoleringen skall sitta på den kalla sidan av diffspärren för att undvika att det blir kondens på densamma. Men då dina boxar inte innehåller någon isolering så kommer ju luften i dessa knappast att kunna kylas ned till daggpunkten så att man får kondensproblem eftersom den till viss del kommer att värmas upp från insidan. Då håller jag mera med hempularen att det är värre om varm luft smiter ut vid sidan om boxen och kyls ned tillräckligt för att kondenseras. Men det problemet blir ju också mindre vid mekanisk ventilation då man normalt har lite undertryck i huset.
     
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Då kommer ytterlkigare en säkerhetsfråga. Du skriver att ni förlängt kablarna. På de flesta transformatorer (gäller de flesta sk. "elektroniska" transformatorer) så får man inte ha mer än 2m kabel mellan transformator och armatur. Det handlar dels om att kablarna strålar ut radiostörningar, men också om viss risk för överhettning av transformatorn. Det finns elektroniska transformatorer som klarar längre ledningar, men de är avsevärt dyrare än "vanliga".

    Med den ledningslängden och den effekt ni har på lamporna så bör man dessutom använda 4 kvmm tråd för att inte få ett oacceptabelt stort ljusbortfall pga spänningsfall i ledningen. Ledningstjockleken handlar i detta fall om ljuskvalitet, inte om brandsäkerhet.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: