5 414 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Vilket land har bäst standard?
Jag skulle vilja säga att det är bättre att inte ha polariserade don. Det finns ganska många möjligheter till att N får en potential som inte ligger nära jord. (Om inte annat så i ett IT-system där N är ojordad). Bättre att utrustningen utvecklas för att klara sig utan att behöva veta vilkets stift som är L och vilken som är N.
Den schweiziska kontakten SEV 1011 är bara avsedd för 10A. Hur mycket nackdel det är i praktiken vet jag inte.
Den schweiziska kontakten SEV 1011 är bara avsedd för 10A. Hur mycket nackdel det är i praktiken vet jag inte.
Lägger en röst på likspänning i hemmen. Snart sagt alla apparater i hemmen utom 230V glödlampor omvandlar ändå spänningen på något sätt. Dessa omvandlare kan göras något effektivare om man kör likström som matning. Enkla transformatorer är idag inte billigare än elektronisk omvandlare som dessutom kan göras mindre. Motorer i handverktyg är i allmänhet allströmsmotorer och fungerar i princip lika bra på likström redan med dagens konstruktioner. Samma gäller numera tvättmaskiner. Värmepumpar har visserligen fortfarande asynkronmotorer, men de dyrare modellerna med varvtalsreglerering har en frekvensomriktare innan och denna förenklas och kan göras effektivare om den matas med likström.
Pen
Pen
De större maskiner du pratar om kan inte gå på 48V, och de mindre apparaterna i huset skulle fungera bäst med 24-48V
Jag är nog för två nät i hemmet isåfall.
Ett traditionellt AC-nät för större maskiner, och ett lågeffektsnät på 48V DC för mindre apparater.
Hypotetisk fråga: Ska det vara separerad PE-tråd på detta 48V DC nät?
Jag är nog för två nät i hemmet isåfall.
Ett traditionellt AC-nät för större maskiner, och ett lågeffektsnät på 48V DC för mindre apparater.
Hypotetisk fråga: Ska det vara separerad PE-tråd på detta 48V DC nät?
ampz:
Eftersom du nämner 48V antar jag att du kommenterar mitt inlägg. Dock vet jag inte vad du menar med "De större maskiner du pratar om kan inte gå på 48V". Vilka större maskiner menar jag skall gå på 48V? Jag förordade ju att större maskiner fortfarande skulle gå på "vanlig AC". Iofs så går det väl att få en tvättmaskin att snurra på 48V.
Och PE tråden hoppar vi över. Kan vi nog klura ut ett smartare sätt att hantera. Att smälla säkringar med berott mod för ett elfel har alltid känts som en rå och brutal metod.
Eftersom du nämner 48V antar jag att du kommenterar mitt inlägg. Dock vet jag inte vad du menar med "De större maskiner du pratar om kan inte gå på 48V". Vilka större maskiner menar jag skall gå på 48V? Jag förordade ju att större maskiner fortfarande skulle gå på "vanlig AC". Iofs så går det väl att få en tvättmaskin att snurra på 48V.
Och PE tråden hoppar vi över. Kan vi nog klura ut ett smartare sätt att hantera. Att smälla säkringar med berott mod för ett elfel har alltid känts som en rå och brutal metod.
Jag kommenterade "Pen"s inlägg. Han förordade DC i hemmet, men föreslog ingen lämplig spänning.
Jag ville påpeka att det är svårt att välja en DC-spänning som är lämplig för både stora och små apparater.
En tvättmaskin kan säkerligen snurra på 48V, men centrifugen och vattenvärmaren blir lite tuffa på en 48V matning.
Jag ville påpeka att det är svårt att välja en DC-spänning som är lämplig för både stora och små apparater.
En tvättmaskin kan säkerligen snurra på 48V, men centrifugen och vattenvärmaren blir lite tuffa på en 48V matning.
Hej Ampz.ampz skrev:Jag kommenterade "Pen"s inlägg. Han förordade DC i hemmet, men föreslog ingen lämplig spänning.
Min tanke var att just att inte ta ställning till spänningsfrågan. Och jag håller med dig angående stora maskiner och lägger således en röst på 300VDC.
Sedan tar vi fram ett nytt uttag för 48 eller 24 VDC som har inbyggd DC-DC-konverter så att vi kan behålla 300VDC i distributionen men ha lite snällare spänning i bruksföremål. Dessa vägguttag har naturligtvis också inbyggd strömbegränsare.
Pen
Vad skulle fördelen med 300VDC vara jämfört med 230VAC för de större förbrukarna? Stora maskiner med stora motorer är effektivast med AC, allra helst trefas.Pen skrev:Hej Ampz.
Min tanke var att just att inte ta ställning till spänningsfrågan. Och jag håller med dig angående stora maskiner och lägger således en röst på 300VDC.
Sedan tar vi fram ett nytt uttag för 48 eller 24 VDC som har inbyggd DC-DC-konverter så att vi kan behålla 300VDC i distributionen men ha lite snällare spänning i bruksföremål. Dessa vägguttag har naturligtvis också inbyggd strömbegränsare.
Pen
En 300V till 48V DC/DC är inte mycket enklare än en omvandlare från 230V AC till 48V DC
I det senare fallet är det väl dessutom enklare att åstadkomma isolation, vilket är nödvändigt om vi inte ska införa PEN-ledare i vägguttagen.
ampz skrev:Vad skulle fördelen med 300VDC vara jämfört med 230VAC för de större förbrukarna? Stora maskiner med stora motorer är effektivast med AC, allra helst trefas.
En 300V till 48V DC/DC är inte mycket enklare än en omvandlare från 230V AC till 48V DC
I det senare fallet är det väl dessutom enklare att åstadkomma isolation, vilket är nödvändigt om vi inte ska införa PEN-ledare i vägguttagen.
Min tanke med just 300 VDC är att det är den spänning som nästan all modern ansluten elektronik går på idag. Den bygger ju på helvågslikriktning av 230-volten mot en stor konding och därefter någon form av switchat aggregat. Faktum är att det i princip skulle gå att köra in 300VDC direkt på kontaktstiften i mången befintlig utrustning (u.p.a.). Så då tänkte jag att man kan plocka bort likriktningen och minska på kondingen för att spara utrymme och förlusteffekt.
När det gäller maskiner i hemmet så är ju som sagt de flesta idag allströmsmotorer. Dessa går lika bra på likström. Stora varvtalsstyrda 3-fas asynkronmotorer (som i vissa värmepumpar) tror jag som sagt också blir effektivare om man matar frekvensomriktaren med likspänning. Även där slipper man då stora mellankondensatorer. Kvar har vi asynkronmotorer utan varvtalsstyrning och där måste jag hålla med dig. Men om likspänning skulle bli vanligt så skulle priset på frekvenomriktare drivas ner kraftigt och då kan vi mata alla maskiner med likspänning via omriktare.
Att jag är tveksam till 48V är pga att kopparmängden i huset ökar en faktor 6 jämfört med 300V. Annars kan jag hålla med dig att det inte är så mycket svårare att omrikta eller switcha den lägre spänningen. Något tuffare är det dock (har egen erfarenhet). 48V används som bekant i telekom- och numera även i datakom-anläggningar och det är inte utan problem att ha så låg distributionsspänning.
Säkerhetsaspekten talar helt klart för 48V som du påpekar. Absolut. Men ekonomin väger tyvärr oftast tyngre än säkerheten.
En stor nackdel - som någon påpekat - är att mekaniska strömbrytare blir klumpigare för DC än AC alternativt slits fortare. Så dessa måste vi bli av med helt gissar jag.
Pen
PS: Jag är inte alls övertygad att jag har rätt. Kul att driva frågan åt ett visst håll ändå
Pen: Elektronisk utrustning med switchad nätdel (dator, TV, ...) skulle fungera utmärkt på 48V DC, och alla de större förbrukarna fungerar bättre på AC än DC.
Menar du att distributionsnätet hela vägen fram till kund skulle vara DC, eller skulle det omvandlas från 230 AC till 300V DC vid varje kund?
Menar du att distributionsnätet hela vägen fram till kund skulle vara DC, eller skulle det omvandlas från 230 AC till 300V DC vid varje kund?
Visst skulle utrustningen fungera lika bra på 48VDC. Håller absolut med dig. Men kopparkostnaden blir som sagt 6 ggr högre i distributionsnätet inom huset. Angående större förbrukare håller jag inte riktigt med dig. Jag har bara en asynkronmotor i hemmet som inte har varvtalsstyrning och det är värmepumpens kompressor. Men bättre (och förvisso dyrare) värmepumpar har varvtalsstyrning och då kommer de som sagt att bli effektivare med likström (den ska ju ändå riktas om).ampz skrev:Pen: Elektronisk utrustning med switchad nätdel (dator, TV, ...) skulle fungera utmärkt på 48V DC, och alla de större förbrukarna fungerar bättre på AC än DC.
Jag hade nog tänkt att man kör 300VDC även i distributionsnätet från transformator (eller det blir väl likriktare då) till kund. Nuvarande kablar går bra att använda, eftersom de klarar 300V toppspänning i sinusvågen. Huruvida man ska köra likström även i det globala distributionsnätet blir en särskild diskussion (högspänd likström används ju faktiskt redan idag om än sparsamt).
Pen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden