Hur mycket klarar nollan?

7k läst  27 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Fick en fundering då jag har en vidarematning till en annan central som är fk 5G2,5 i rör, hur mycket kan jag belasta nollledaren med så den inte bränner av?

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Detta är en bra kuggfråga!
    Om du vill ha svaret i Ampére är jag inte rätt person,
    men mitt svar är att du inte ska bekymra dig om strömmen i nollan.
    Har du dimensionerat kablar och säkringar rätt för faserna och har samma ledararea även på nollan,
    så är det omöjligt att belasta nollan för mycket.
    Strömmen i nollan kan aldrig bli högre än den högst belastade fasen.
    Lastar du två faser maximalt, med t.ex. 16A, så blir strömmen i nollan ändå bara 16A,
    om den tredje fasen är obelastad! Om du dessutom lägger på last på den tredje fasen kommer strömmen
    i nollan att minska.
    Lastar du alla tre faserna lika blir det ingen ström alls i nollan.

/Hasse

3. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Lastar du två faser maximalt med 16A och den tredje 0A så blir strömmen i nollan cirka 8A.
    OBS enkla laster som inte fasförskjuter.

4. P
    Medlem Nivå 8
    Som top_Pepe skriver kan strömmen i nollan bli större än fasströmmen med olinjära laster. Problem kan uppstå både för fasförskjutande laster och om man har laster med stort innehåll av 3:e överton. Så stort övertonsinnehåll kanske finns kvar i tung industri någonstans men inte annars.

Dåligt faskompenserade laster kan jag tänka mig fortfarande finns. T.ex. skulle man kunna få problem med 16A dåligt faskompenserade lysrörsarmaturer på en fas och 16A resistiv last på en annan fas i samma trefasgrupp.

Normalt försvinner de här effekterna genom att man balanserar lasterna över faserna. Då är det bara 3:e övertonen som kan ställa till problem och det är vad jag vet inte ett problem i hushållssammanhang.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du ska väl belasta fas-ledarna, inte noll-ledaren?? :D

Om nollledaren har samma area som fasledarna behöver du inte bry dig om den mer sen.
    Men det har andra redan förklarat så fint.

OBS, detta är givetvis förutsatt att det är trefaskopplat. Dvs fas L1, L2 och L3 (eller R, S och T i gammal terminologi) på de tre fasledarna.

6. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag får fortfarande strömmen i nollan till 16A i detta fall. Finns det fler bud?

När det gäller icke-resistiva laster så får jag fram följande teoretiska extremfall:

Med två faser lastade med 16A kan strömmen i nollan bli allt mellan 0A och 32A (16A för resistiva eller lika laster)
    Med tre faser lastade med 16A kan strömmen i nollan bli allt mellan 0A och 43,7 A (0A för resistiva eller lika laster)

Det verkar inte vara helt omöjligt att överlasta noll-ledaren!
    Att sätta en separat säkring på nollan är nog en dålig idé, eftersom det är stor risk för överspänning på ansluten utrustning om den löser ut. Är det tillåtet att ha en säkring på nollan?
    Om man av någon anledning skulle säkra nollan, så bör det nog vara en automatsäkring som bryter
    alla faserna och nollan, precis som en jordfelsbrytare gör, men finns det sådana att köpa ?

/Hasse

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Två st 16A resistiva laster på varsin fas (den tredje utan last) = 8A i nollan.
    Jag håller med tio_pepe.
    edit: beräkning.
    16+cos120*16 = 8 .,. 16+cos240*16 = 8

Med en induktiv last med fasvinkeln 60° dvs cos-fi = 0,5 på L2 och en kapacitiv dito (fasvinkel -60°) på L1 blir strömmen i nollan 32A om båda faserna har 16A.
    Men detta känns otroligt teoretiskt. Att dessa två laster skulle existera på samma trefasledning är mycket mycket otroligt. Överhuvudtaget en sådan stor kapacitiv last är svår att tänka sig.

Om ett kondensatorbatteri råkat bli kvar sedan man demonterat den utrustning som skulle faskompenseras, kanske. Men inget i ett vanligt hem/villa ...

Säkring på nollan... NEJ nej nej... Absolut inte !!!! Och för att förtydliga lite, NEJ NEJ nej...
    Möjligen allpolig brytning då, på nollan och samtliga faser samtidigt, men om detta är tillåtet vet jag inte.

8. pefo
    Medlem Nivå 10
    För att svara på frågan:
    Maxlast för enkelledare, PVC-isolerad koppar 2,5mm², max 70C = 18A. Hänsyn inte tagen till eventuella omräkningsfaktorer som kan minska max tillåten last.

9. pefo
    Medlem Nivå 10
    Kuggfråga? Frågan är enkel och går att besvara rakt av utan krusiduller!!!

Och... någon behöver plugga på sin trefasteori! :D

10. B
    Medlem · Nivå 11

Ja, men vem?

Strömmen i nollan är vektorsumman av strömmen i faserna.
    Om jag har två 16A vektorer, en på noll grader och en på 120 grader, och summerar dem,
    så får jag en 16A vektor på 60 grader.

Matematiskt:
    Strömmen i nollan = roten ur ((16 * sin(0) + 16 * sin(120)) ^ 2 + (16 * cos(0) + 16 * cos(120)) ^ 2) = 16 A !

Är det ingen som håller med mig?

/Hasse

11. M
    Medlem Nivå 16
    Fram med rutat papper och rita pilar! 16A 0 grader rätt upp, 16A 120 grader snett neråt höger... :)

12. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Håller med b_hasse fullt ut fast då rent logiskt.
    Då 16A till på den 3e fasen ska ta ut den strömen som går i Nollan borde det gå 16A i den.

13. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Det sista stämmer. Men det är inga kraftvektorer vi har att göra med.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det kan ju verka rätt.
    Men det du egentligen gör är att lägga samma strömmarna när 60° av sinusvarvet gått. Och då har du inte 16A i någon av faserna, utan exakt 8A i varje. Vid 0° flyter det 16A i L1 och vid 120° flyter det 16A i L2.
    Hänger du med nu?

Men nu ser jag att det alltså blir 16A vid 60°. Så mitt tidigare påstående om max 8A stämmer inte.
    Är det inte så att med 16A tvåfasbelastning blir strömmen i nollan även den sinusformad, med ett max på 16A.

Så blir det ju,o m man då lägger till en sista 16A last på denna fas så tar denna last ut den strömmen i nollan så det blir noll. Enkelt ju ...

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad engagerade alla blev... :D ;)
    Kul med lite matte här på forumet, lite svårare matte än att räkna antalet ledare i ett 16mm VP. :D

edit:
    Den rätta formeln för momentana strömmen i nollan, hoppas det här blir rätt nu.

Inoll = IL1 * cos(v + 0) + IL2 * cos(v + 120) + IL3 * cos(v + 240)
    där v = 0 - 360° (var på vinkelvarvet man är)

Giltig endast för rent resistiva laster.

Är jag rätt nu?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: