Jfb och åskskydd?

2k läst  3 svar

1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag har tänkt skydda min anläggning med åsk skydd i 3 olika nivåer. Hela anläggnigen med 2 olika nivåer och så vissa grupper med den minsta skyddsnivån. Största skyddet ska sitta vid mätar centralen efter huvudsäkringarna och före 300mA JFB och mellan skyddet efter huvudbrytaren i gruppcentralen före 30mA jordfelsbrytarna.

Jag har redan köpt åskskydden, dels 2st 3-fas men även några 1 fas skydd som jag tänkte skulle sitta på speciella grupper som data uttag och tv/stereo uttag. I instruktionerna står det att "för att undvika falsk utlösning i jordfelsbrytaren" ska den monteras före ev jordfels brytare.

-Betyder detta att jag måste ha en egen jordfelsbrytare för varje grupp som jag vill skydda med ett enfas åsk skydd?
    -Varför är det såhär? Läcker åskskyddet till jord även vid normala spänningar?
    -Är detta problem specifikt för mina åsk skydd ("billiga" GE) eller är det samma för alla, även dom dyra?
    -Borde jag köpa ett 3fas skydd och skydda alla grupper i stället för bara försöka skydda några specifika grupper extra mycket?

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Eftersom åskskyddet avleder mot skyddsjord så spelar kvaliten på detsamma ingen roll. Med 'falsk' utlösning av JFB menas inte att det föreligger något riktigt jordfel utan att JFB:n löser som ett kvitto på att åskskyddet fungerar och varit aktivt. Vid normal drift sas så löser inte JFB:n pga åskskyddet. Får man en transient pga ett åsknedslag så kan JFB:n lösa utan att man har åskskydd också.

3. J
    Medlem Nivå 9
    Jamen perfekt! Tack!
    :)

4. P
    Medlem Nivå 10
    Även diazed-säkringarna kan lösa ut när åsksyddet "träder i funktion", alltså huvudsäkringen..Men det är liksom meningen det...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: