15 586 läst ·
17 svar
16k läst
17 svar
Koppla in ett elverk
"bara en PE-ledare"?petersv skrev:
Bara en N-ledare ska det väl vara?
Det är sant, bara N förekommer också (och är ävl vanligare antar jag). Bara PE är för jordade trefaslaster. Om den inte är skyddsjordad så ska den inte bli spänningssatt bara för att PEN (och därmed PE och N) åker upp till en högre potential. Skyddsjordad utrustning kan bli farlig, oavsett om det är 1-fas eller 3-fas.
Farligheten i det här fallet beror mest på avsaknad av god potentialutjämning, men det är tyvärr vanligt i äldre hus.
Det jag ville få fram är att reglerna för PEN-ledare finns där av goda skäl. I allmänhet finns reglerna kring utförande av elinstallationer för att det verkligen kan bli farligt om de inte följs.
Farligheten i det här fallet beror mest på avsaknad av god potentialutjämning, men det är tyvärr vanligt i äldre hus.
Det jag ville få fram är att reglerna för PEN-ledare finns där av goda skäl. I allmänhet finns reglerna kring utförande av elinstallationer för att det verkligen kan bli farligt om de inte följs.
Jag vet inte vad som är tillåtet, men jag har tittat på hur godkända reservkraftsomkopplare ska anslutas.
Jag hittar ingen reservkraftsomkopplare som bryter PE eller PEN, vilket känns självklart.
Det finns både 3-poliga och 4-poliga reservkraftsomkopplare.
De 4-poliga bryter faserna och N, och kan alltså bara användas där PE och N har separerats.
En 3-polig omkopplare kanske kan användas i ett 4-ledarsystem, där PEN går igenom utan att brytas. Ska man efterlikna detta med handske/kontakt, så ska BARA faserna gå till handsken.
Alternativet är att dela upp PEN i PE och N före omkopplaren/handsken.
Det verkar vara lätt att göra fel och få en livsfarlig koppling.
Som sagt, vad som verkligen är tillåtet vet jag inte.
Jag vill med detta inlägg framför allt visa att de godkända omkopplarna aldrig kommer att koppla bort inkommande PEN från anläggningens PE.
/Hasse
Jag hittar ingen reservkraftsomkopplare som bryter PE eller PEN, vilket känns självklart.
Det finns både 3-poliga och 4-poliga reservkraftsomkopplare.
De 4-poliga bryter faserna och N, och kan alltså bara användas där PE och N har separerats.
En 3-polig omkopplare kanske kan användas i ett 4-ledarsystem, där PEN går igenom utan att brytas. Ska man efterlikna detta med handske/kontakt, så ska BARA faserna gå till handsken.
Alternativet är att dela upp PEN i PE och N före omkopplaren/handsken.
Det verkar vara lätt att göra fel och få en livsfarlig koppling.
Som sagt, vad som verkligen är tillåtet vet jag inte.
Jag vill med detta inlägg framför allt visa att de godkända omkopplarna aldrig kommer att koppla bort inkommande PEN från anläggningens PE.
/Hasse
Klicka här för att svara