Spisuttag?

5k läst  11 svar

1. K
    Medlem Nivå 10
    Tittade in i vårt spisuttag idag, jag förväntade mig jord, tre ledare och en nolla men fann bara tre ledare och jord.....
    Inget har ändrats på åtminstone 20 kanske ännu längre och spisen har fungerat ok tycker vi. Ska man gör ngt åt detta?

2. S
    Medlem Nivå 6
    Inget har ändrats på 20år eller vad då? Om du byter till en ny spis som behöver nolla, så måste man dra fram det.

3. K
    Medlem Nivå 10
    Hur vet man om den behöver en nolla eller inte?

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Man läser på skylten som sitter på spisen eller i den dokumentation som följer med en spis

5. E
    Medlem Nivå 12
    Var det verkligen ett uttag du tittade i eller var det en anslutnings dosa?

Skillnaden är att den ena är med 5-hål i, den andra är en dosa.

6. K
    Medlem Nivå 10

Helt klart

Helt klart var det ett uttag, utanpåliggande....

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det är i ett uttag så är det fel. Till ett spisuttag skall det alltid finnas kopplat alla 3 faserna nolla och jord. Din nuvarande spis behöver troligen inte nolla (annars hade den redan brunnit upp), men om du köper ngt. nytt och intet ont annande kopplar in den så kan det finnas stor risk att den ganska omgående blir förstörd om inte nollan finns i uttaget. Även om det är lite långsökt så kan faktiskt en spis som blir felkopplad på det viset resultera i brand.

Flera andra som ställt ungefär samma fråga här har efter lite kontroller visat sig ha tittat i stickkontakten från spisen snarare än i uttaget på väggen. Dvs då är det bara nollan i anslutningssladden till spisen som saknats. Det är helt OK, är det en spis som inte behöver nollan så behöver den heller inte finnas i sladden. Sladden "ägs" av spisen. Men i vägguttaget skall det som ssagt alltid vara fullkopplat.

8. E
    Medlem · Nivå 21
    Det var ett tag på 70-talet när det var relativt vanligt att man vid nyproduktion enbart drog fram 3 faser och skyddsjord till spisar.
    Snålt, dumt och fel, ja. Orsaken var att det levererades spisar kopplade för 3-fas 380 volt av byggherrarna.

9. freij.j
    Medlem Nivå 1
    Hjälp !! jag gjorde nyss bort mig tror jag. kopplade in en ny induktionshäll på mitt gamla spisuttag.
    mätte i uttaget och hade där jord och 3 faser. ingen nolla. tog således den gamla sladden med kontakt från gamla spisen, kopplade den i en dosa tillsammans med den nya saldden från hällen. jord till jord och 2 faser till 2 faser, på den tredje fasen på hällen är det ritat att nollan ska byglas ihop med den fasen, jag gjorde så och sen till 3:e fasen från gamla sladden.
    tänkte prova och sätter i saldden. pofffff och det smäller i hällen och 1 16 a fas säkring går ute i stora proppskåpet och 1 10 a i skåpet inne i huset, och elbränd lukt från hällen, jag gråter..... har jag förstört vår dyra nya häll????? och vad gjorde jag för fel???

10. R
    Medlem Nivå 1
    Egentligen inte alls dumt med 3-fas och 380V (numera 400V). Det sänker ju lasten på elinstallationen i och med färre ampére som flyter fram.

11. E
    Medlem · Nivå 21
    kommentaren gällde uttagen ;)

12. E
    Medlem Nivå 12

Anlitade inte en elektriker för jobbet...
    Det var ett fel.

Det andra felet var nog att hällen inte fick en neutralledare...
    Din Häll krävde med all sannolikhet 240 Volt.

Bara att köpa en ny...

Men du kan ju se det som en DYR läxa...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: