20 370 läst ·
36 svar
20k läst
36 svar
koppla undercentral
Problemet är väl mest praktiskt. Blir det ett jordfel i boden 50 m bort så blir det svart även i huset. Kanske inte det enklaste att snabbt hitta och kostnaden vid felsökning kommer troligen rätt fort att överstiga kostnaden för en extra JFB.
Mats Jonsson en välkänd person inom elsäkerhet skrev en bra sak i en artikel jag läste.
Man närmast överdrivet sektionerar med över-strömsskydd men så förstör man sektioneringen med att bara installera en jordfelsbrytare.
Tyvärr ser det väl ofta ut så i många elcentraler idag.
Man närmast överdrivet sektionerar med över-strömsskydd men så förstör man sektioneringen med att bara installera en jordfelsbrytare.
Tyvärr ser det väl ofta ut så i många elcentraler idag.
När vi bytte gruppcentralen, samt utökade antalet grupper, så delade vi in centralen i tre delar med var sin JFB.
Försökte gruppera så att alla delar av huset hade grupper från två JFBer, på så sätt blir knappt ingen del helsvart om en JFB löser ut.
Försökte gruppera så att alla delar av huset hade grupper från två JFBer, på så sätt blir knappt ingen del helsvart om en JFB löser ut.
Sätt en jordfelsbrytare till i huvudcentralen som du kopplar 5ledar kabeln till undercentralen. med andra ord flytta jordfelsbrytaren från undercentralen till huvudcentralen.D dell4 skrev:I mitt huvud så kan jag inte skydda kabeln till undercentralen med JFB om jag ska ha en egen sådan ute i boden?
Vill inte koppla 5 ledar system dit eftersom jag inte vill att husets JFB löser ut om det blir fukt i mina maskiner där ute.
Så Kan någon hjälpa mig förstå detta med att lägga nollan utanför JFB i huvudcentralen som Akzid sa.
Jag vill ju gärna att kabeln dit ut skyddas också.av en jordfelsbrytare alltså.
Mitt tänk från början var alltså att ta den 5G6 aceflexen jag har och lägga dess 3faser innan JFB i huvudcentralen och lägga både den blå (nollan) och den gulgröna (jorden) på jordskenan i huvudcentralen.
För att sedan i uthuset koppla in de 3 faserna på HB och sätta blå samt gul/grön på jordskenan. vidare därirån med en gul/grön till JFB och en blå ut från jfb till den separerade nollskenan.
a just det o så L1LL2L3 som vanligt genom JFB sen till dvärjarna.
på så vis har jag ett eget system där ute som inte stör huset vid minsta fel...
Men då får jag en kabel till uthuset som bara är skyddad av huvudsäkringar dock inte av en jordfelsbrytare.
Så utan att idioförklara mig kan någon förklara hur man gör
?
Undrar ibland hur det känns för er som föddes till att veta allt detta utan att ha läst och frågat er fram.. måste vara fantastiskt. Jag avundas er...
mvh dell
Klicka här för att svara