om man ska koppla sig vidare från en central med JFB med en t.ex ´5G6 mm aceflex ska man då använda både jord ledaren och nollan i kabeln och sätta dem samman i båda centralers jordskena ?

ska man isf märka dem på ngt vis ?

Ska jordfelsbrytaren skydda undercentralen med så kan du inte lägga ihop jord och nolla... Kör femledarsystem mellan centralerna det är bättre.. Alltså nolla på nolla och jord på jord

jo men om nya centralen (undercemtralen) ska ha en egen JFB.?

Du får lägga upp en nollskena i huvudcentralen som inte ligger över jordfelsbrytaren.

jaha är det så ni gör. En extra nollskena. Hmm undrade annars är ju inte kabeln skyddad av JFB.

men vänta nu fattar jag inte.. Den extra nollskenan i huvudcentralen vad ska den sitta ihop med?
Det måste betyda att den sitter ihop med PEN ledaren (alltså på jordskenan i huvudcentralen?

Då kan jag väl inte sätta den på nollskenan i undercentralen?

Hur kopplar jag då egentligen?

MVH

Redigerat:
Facepalm.jpg

dell4 skrev:
jaha är det så ni gör. En extra nollskena. Hmm undrade annars är ju inte kabeln skyddad av JFB.

men vänta nu fattar jag inte.. Den extra nollskenan i huvudcentralen vad ska den sitta ihop med?
Det måste betyda att den sitter ihop med PEN ledaren (alltså på jordskenan i huvudcentralen?

Då kan jag väl inte sätta den på nollskenan i undercentralen?

Hur kopplar jag då egentligen?

MVH
Med risk att vara en glädjedödare: Ska du verkligen göra detta själv?

Att göra sådana här installationer om man inte vet exakt vad man gör kan orsaka stora skador! (Om du har tur, bara på materiella ting!)

har inte sagt att jag ska göra det själv. Ni måste ju börja förstå att jag är intresserad o vill lära mig... av nyfikenhet. precis som jag fråga röris på rasterna om allt mellan himmel o jord.. har lite adhd som går ut på detta sätt..

Tycker jag som lekman har kommit långt..

men det betyder inte att jag gör installationer som jag inte kan. tycker det här forumet är det bästa som hänt mig...

kan någon förklara så blir jag glad.. kanske ett chema?

nsiak skrev:
[bild]

Asg !! klockren. förstår..

I mitt huvud så kan jag inte skydda kabeln till undercentralen med JFB om jag ska ha en egen sådan ute i boden?

Vill inte koppla 5 ledar system dit eftersom jag inte vill att husets JFB löser ut om det blir fukt i mina maskiner där ute.

Så Kan någon hjälpa mig förstå detta med att lägga nollan utanför JFB i huvudcentralen som Akzid sa.

Jag vill ju gärna att kabeln dit ut skyddas också.av en jordfelsbrytare alltså.

Mitt tänk från början var alltså att ta den 5G6 aceflexen jag har och lägga dess 3faser innan JFB i huvudcentralen och lägga både den blå (nollan) och den gulgröna (jorden) på jordskenan i huvudcentralen.
För att sedan i uthuset koppla in de 3 faserna på HB och sätta blå samt gul/grön på jordskenan. vidare därirån med en gul/grön till JFB och en blå ut från jfb till den separerade nollskenan.
a just det o så L1LL2L3 som vanligt genom JFB sen till dvärjarna.

på så vis har jag ett eget system där ute som inte stör huset vid minsta fel...

Men då får jag en kabel till uthuset som bara är skyddad av huvudsäkringar dock inte av en jordfelsbrytare.

Så utan att idioförklara mig kan någon förklara hur man gör
?

Undrar ibland hur det känns för er som föddes till att veta allt detta utan att ha läst och frågat er fram.. måste vara fantastiskt. Jag avundas er...

mvh dell

Redigerat:
Som jag ser det och tolkar tidigare inlägg i tråden, så finns det ett antal alternativ:

1 en 4 ledar koppling. Du drar en korrekt kabel med 10kvmm PEN ledare. ansluter den före JFB och PEN ledaren på jordskenan. Detta då under förutsättning att du har en PEN ledare (dvs 4ledar system till den första centralen).

2. Som alternativ 1, men med din befintliga kabel precis som du skriver. Är osäker på om det är tillåtet att paralell koppla som du tänkt göra. I normalfallet får man inte göra det, men det kan finnas undantag just för PEN ledare. Jag skulle under inga omständigheter göra detta som hempul pga. av tveksamheten.

3. Du gör ett 5 ledarsystem. som akzid skriver. Den separata nollskenan i första centralen kopplas då mycket riktigt ihop med jordskenan där, rent elektriskt kanske det då känns onödigt med extraskenan, men det är det som gäller, det skall finnas en tydlig separation mellan jordledarna och nolledarna i centralen.

Inget av dessa alternativ ger JFB skydd på kabeln ut till ditt uthus, du kan däremot ha en lokal jfb i uthuset i samtliga 3 fall.

OM du vill att kabeln ut också skall vara skyddad så får du köra enl. alternativ 3, 5 ledarkoppling, och sätta en extra jfb för detta i din första central. I det läget blir det problem med jfb i uthuset, det blir ingen separation, båda komemr att lösa ut vid ett jordfel.

Däremot så tror jag (är övertygad) om att du inte får sätta en jfb på 4 ledarfallet i alttenativ 1 och 2, i så fall skulle ju PEN ledaren också brytas av jfb, en PEN ledare får aldrig brytas.

Sammanfattningsvis så vill jag bestämt avråda från hempul av en sådan här koppling (vet att du säger att du inte skall, men det finns fler läsare). Det finns som synes ganska många möjliga fel, och det finns avsevärt fler möjliga problem som inte kan avhandlas på forumet. Personligen gör jag ibland en del hempul, men en sådan här sak skulle jag aldrig ge mig på. Det är alltför många detaljer som jat inte vet att jag borde veta (men anar)innan man ger sig på detta.

Man kan inte sätta en jfb på 4-ledar system... Då har man ingen jord så om man får ett jordfel så går felströmmen genom samma tråd som nollan och jfb känner inte av det...
Du kan ju sätta en 300mA jfb i huvudcentralen 5-ledarsystem ut och en 30mA jfb i undercentralen... Då har du även skyddat kabeln och ökat chansen att bara jfb i undercentralen löser ut när du har ett jordfel i en maskin...

• Gilla
BoC011
  • Laddar…
Med fyrledarsystem i det här fallet som avhandlas i tråden, så syftas det på ett fyrledarsystem med PEN ledare. På ett sådant system kan man inte sätta en jordfelsbrytare eftersom man då skulle bryta PEN ledaren vid jordfel. PEN ledaren är ju skyddsjord (och neutralledare), skyddsjord får aldrig brytas.

hempularen skrev:
Med fyrledarsystem i det här fallet som avhandlas i tråden, så syftas det på ett fyrledarsystem med PEN ledare. På ett sådant system kan man inte sätta en jordfelsbrytare eftersom man då skulle bryta PEN ledaren vid jordfel. PEN ledaren är ju skyddsjord (och neutralledare), skyddsjord får aldrig brytas.
Sant, så väldigt sant. Jag raderade mitt inlägg om fyrledare utan uppdelning i N och skyddsjord; vill inte förvirra diskussionen mer.

Jag hade nog dragit en fyrledare parallellt över inkommande fyrledare och satt en ny JFB i den nya centralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.