useless useless skrev:
1) Bara för att strömbrytaren i rummet intill är kopplad på ett sätt så behöver inte brytaren i det aktuella rummet vara kopplad likadant.
2) På brytaren i rummet bredvid sitter båda svarta på samma utgång. På den nya sitter de på olika utgångar. Dvs du har inte alls kopplat likadant (även om just det inte borde kunna förklara varför lampan funkade i går men inte i dag).
Tack, där kan vi ha svaret! Jag trodde det var två olika utgångar som den gamla hade och gjorde således likadant på den nya.
Hur ska jag isåfall koppla i den nya strömbrytaren skulle ni föreslå?
 
K
T Test1234567 skrev:
Tack, där kan vi ha svaret! Jag trodde det var två olika utgångar som den gamla hade och gjorde således likadant på den nya.
Hur ska jag isåfall koppla i den nya strömbrytaren skulle ni föreslå?
Läs Müsslis 47min gamla inlägg.

Edit - Du bör nog ta hjälp nästa gång du överväger att pilla med fasta installationer (och andra med). Gärna innan du hugger in...
 
T Test1234567 skrev:
Gick och skulle skruva i proppen och den gick på en gång. Så ni är nog något på vägen gällande att det är felkopplat i strömbrytaren.
Felkoppling i brytaren ska inte kunna orsaka kortslutning. Så du får börja med att felsöka det någon annan stans innan du återgår till brytaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Felkoppling i brytaren ska inte kunna orsaka kortslutning. Så du får börja med att felsöka det någon annan stans innan du återgår till brytaren.
Jag håller definitvt med här. Hur du än kopplar i brytaren kan du inte orsaka en kortslutning. Felet ligger någon annanstans, t. ex. där lampan ska sitta.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag håller definitvt med här. Hur du än kopplar i brytaren kan du inte orsaka en kortslutning. Felet ligger någon annanstans, t. ex. där lampan ska sitta.
lustigt, jag har kopplat bort armaturen och jag har isolerat ledarna i taket så de inte ska kunna röra varandra. Strömbrytaren är nu omkopplad som den ska vara,men proppen går nu direkt när jag skruvar in den.
 
  • Elledningar i taket med isolerade ändar och kopplingshattar, urkopplad armatur syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk strömbrytare kopplad i ett vägguttag med synliga ledningar, grönt kretskort och metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går den blåa som syns i sista bilden? Går säkringen även om du kopplar lös strömbrytaren?
 
useless useless skrev:
Vart går den blåa som syns i sista bilden? Går säkringen även om du kopplar lös strömbrytaren?
Den blåa är nollan som går ned till vägguttaget nedan. Den går aldrig in i strömbrytaren Se bild
Jag har inte provat utan strömbrytaren faktiskt, bara koppla bort och tejpa trådarna?
 
  • Uppbruten vägg med synliga elkablar i dosa, blå nolla går ner till vägguttaget, med metallfäste utan strömbrytare monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Test1234567 skrev:
lustigt, jag har kopplat bort armaturen och jag har isolerat ledarna i taket så de inte ska kunna röra varandra. Strömbrytaren är nu omkopplad som den ska vara,men proppen går nu direkt när jag skruvar in den.
Ändå har du inte kopplat som jag beskrev. 😉
Egentligen spelar det ingen roll men tändtrån (brun) brukar man sätta på den andra pilen ut. Där symbolen för enpol finns.
 
Müssli Müssli skrev:
Ändå har du inte kopplat som jag beskrev. 😉
Egentligen spelar det ingen roll men tändtrån (brun) brukar man sätta på den andra pilen ut. Där symbolen för enpol finns.
Asch slarvigt av mig,såg det nu att du hade ritat in det. Men det borde inte ha någon större betydelse gällande att säkring går?
Jag tyckte mig hade läst att tandtråd i äldre hus är svart och fas brunt men det är alltså inte en regel att det är så? I detta fall som du skriver så är det onekligen tvärtom som gäller
 
T Test1234567 skrev:
Asch slarvigt av mig,såg det nu att du hade ritat in det. Men det borde inte ha någon större betydelse gällande att säkring går?
Jag tyckte mig hade läst att tandtråd i äldre hus är svart och fas brunt men det är alltså inte en regel att det är så? I detta fall som du skriver så är det onekligen tvärtom som gäller
Nä, det spelar egentligen ingen roll. Färger i gamla hus kan vara precis vad som helst. Fas i mitt område är oftast vit men ibland svart eller brun. Den kan ha vilken färg som helst.
 
Jag provade nu att koppla bort strömbrytaren och separera trådarna från varandra. Även uppe i taket är det bortkopplat och trådarna separerade. Skruvade in proppen och den gick direkt. Antar att det är en kortslutning nånstans?
 
Låter som ett korrekt antagande.
 
useless useless skrev:
Låter som ett korrekt antagande.
Då får det bli en elektriker som får kolla på detta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.