Jag skulle vilja koppla in en plejd för att kunna stänga av och på en taklampa via blåtand men på samtidigt inte tappa de fysiska av och på knapparna. Jag har bifogat bilder och behövs fler bara hör av er. Hjälp? Tack på förhand.

• Närbild på elektrisk installation med synliga kablar och väggdosor, en hand justerar en komponent för att installera en Plejd-enhet för taklampans styrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med synliga kablar; en hand håller i strömbrytare för taklampa.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller en Plejd-enhet med anslutningspunkter synliga.
    Skapa konto
Det är en dubbel-trappbrytare du har, vilken brytare är det som ska styras ? den med vit/gröna kablar eller den med svarta kablar ?

Du kommer även behöva göra brytaren återfjädrande på sidan som ska styras och dra fram en nolla om pucken inte ska sitta i kopplingsdosan.

Har du dimmerfjäder som passar? Annars skulle jag byta till exxact eller RS

nisse123 nisse123 skrev:
Det är en dubbel-trappbrytare du har, vilken brytare är det som ska styras ? den med vit/gröna kablar eller den med svarta kablar ?
Den med svarta kablar. Vad behöver jag göra?

Du behöver ta reda på om det är svart eller brun som är fas med t.ex. en testmejsel eller titta efter i kopplingsdosan och under lamputtaget om tändtråden där är svart eller brun. Man behöver som sagt även dra fram en nolla till dosan där man sätter Plejd-pucken om det saknas. Strömbrytaren bör också modifieras med återfjädrande knapp som kopplas till Plejd-pucken.

J Josth skrev:
Du behöver ta reda på om det är svart eller brun som är fas med t.ex. en testmejsel eller titta efter i kopplingsdosan och under lamputtaget om tändtråden där är svart eller brun. Man behöver som sagt även dra fram en nolla till dosan där man sätter Plejd-pucken om det saknas. Strömbrytaren bör också modifieras med återfjädrande knapp som kopplas till Plejd-pucken.
tack, skall kolla på detta. Fungerar testpenna lika bra?

Testpenna fungerar inte alls lika bra. Kan ge felindikation och ser ingen skillnad på spänning i svart eller brun eller någon av de andra ledarna i närheten och reagerar på spökspänningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.