Hej,

Jag undrar vad reglerna säga om att i koppligsdosor övergå från 1,5mm till 2,5mm kabel? (Fas, nolla och jord)

Dvs om säkringarna är 10 ampere i skåpet och det då går ut 1,5mm kablage från skåpet till en kopplingsdosa och man ifrån kopplingsdosan drar 2,5 mm till eluttag/lampknapp, är det tillåtet?

Tack på förhand!
 
A
Ja det är inget fel vad jag kan komma på. Ofta kan det behövas för att hålla spänningsfall och frånkopplingstider nog låga för längre ledningar.

Men man brukar försöka hålla sig till samma area annars. Det blir ju mer tydligt och överskådligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför inte fortsätta med 1,5mm2?
 
Walle85
K Kane skrev:
Varför inte fortsätta med 1,5mm2?
Kanske är något som redan är installerat och TS vill veta om det är korrekt, säkert och tillåtet 😉
 
Walle85 Walle85 skrev:
Kanske är något som redan är installerat och TS vill veta om det är korrekt, säkert och tillåtet 😉
Helt rätt! 👍😅

Men då verkar det som att det inte är några problem?

Förstår ju att det snabbt blir problem om det hade varit tvärt om, dvs att gå ned i diameter med tanke på överbelastning av kablage, men kan inte komma på varför detta inte skulle vara tillåtet.

Tack för svar hittills!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Farstatjej90
M Marcno skrev:
Helt rätt! 👍😅

Men då verkar det som att det inte är några problem?

Förstår ju att det snabbt blir problem om det hade varit tvärt om, dvs att gå ned i diameter med tanke på överbelastning av kablage, men kan inte komma på varför detta inte skulle vara tillåtet.

Tack för svar hittills!
Det enda problemet är väl att det inte brukar vara så och att det kan uppstå missförstånd. Nån kanske kopplar in nåt som behöver 2,5 och så är det inte det hela vägen. Såklart också fel men det är enda nackdelen jag kan komma på som inte särskilt kunnig....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.