Hej
Behöver lite råd om Golvvärmetermostater. Efter 24 år har den befintliga termostaten lagt av i tvättstugan.
Måste ersätta den med en ny. Ser att Hornbach säljer dessa varumärke,

EBECO Termostat
ROTH Rumstermostat
AMIK Termostat

Dessutom finns dessa termostater på Bauhaus,

LUMINANS
DANFOSS
PAX
ABB (som har fått flera bra recensioner)

Är det någon som har installerat en av dessa eller något annat märke? Lätt? Svårt? Tacksam för alla råd och förslag.

mvh
Jeff

J JeffBeck skrev:
Hej
Behöver lite råd om Golvvärmetermostater. Efter 24 år har den befintliga termostaten lagt av i tvättstugan.
Måste ersätta den med en ny. Ser att Hornbach säljer dessa varumärke,

EBECO Termostat
ROTH Rumstermostat
AMIK Termostat

Dessutom finns dessa termostater på Bauhaus,

LUMINANS
DANFOSS
PAX
ABB (som har fått flera bra recensioner)

Är det någon som har installerat en av dessa eller något annat märke? Lätt? Svårt? Tacksam för alla råd och förslag.

mvh
Jeff
Vad har du för termostat idag?

• Gilla
JeffBeck och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad har du för termostat idag?
Det är oklart vilken modell/märket jag har, det finns inget namn eller etikett på utsidan som jag kan se. Den ser väldigt enkelt ut. Bifogar ett par bilder. Kanske ska ta av locket för att se om det står något märke inuti?

• Manuell timer med vridknapp för inställning av tid, monterad på kakelvägg, troligen för ett värmesystem eller apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En termostat eller timer monterad på vägg, vit kakel i bakgrunden, bild tagen uppifrån.
    Skapa konto
En vanlig ON/OFF med en givare i golvet. är det en dosa i väggen, ser nästan ut att vara en utvändig och en ränna under ner till golvet, där givare och matning går ner. Hoppas att dom inte bara lagt givaren direkt i fixet, utan det är en slang ut i golvet. Det flesta nya termostater och givare går att använda och kan vara för utvändigt montage , men är gamla givaren fixerad så blir det att reglera på lufttempen i stället för golvet

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
det är sällan själva givaren går sönder. Det är bara att koppla in den i den nya termostaten. Har bytt ett antal termostaten och givaren har alltid funkat.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
F Forza MoDo skrev:
det är sällan själva givaren går sönder. Det är bara att koppla in den i den nya termostaten. Har bytt ett antal termostaten och givaren har alltid funkat.
Om det går att få tag i en nya termostat då. Nya termostater har andra givare. Ser nästan ut som en Frico. peta loss vredet rakt ut, under en liten stjärnskruv och lossa locket, kan stå lite uppgifter i det.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Hej igen,
Jag behöver lite hjälp och råd från Forumet angående en trasig termostat till elburen golvvärme i tvättstugan. (det är jag som började denna tråd i våras, nu är det dags att ta tag i saken..)

Jag har tagit av locket på själva termostaten som har gått sönder och bifogat en bild och en ritning av lockets insida. Jag skulle tro att "givaren" är inbyggt i själva golvet, men jag är inte 100% säkert.

Kan någon klok och erfaren person föreslå en ny termostat som skulle passa till golvet? Som ni kan se från bilderna, finns det inget märke eller företagslogo på termostaten. Därför är det svårt för mig att veta vilken ny termostat skulle kunna ersätta den trasiga.

Jag har också ritat av den el-diagram som finns på insidan av locket.

STORT tack för ert råd och hjälp.

Jeff

• El-schema för trasig termostat med 230V kretsar och golvsensor, märkt Jan Scandinavia AB, FT-1, IP30, 16Amp/230V.
    Skapa konto
  • Öppen termostat med synliga kablar och komponenter, plastlocket visas bredvid med ett elkopplingsschema utan märkning eller logotyp.
    Skapa konto
  • Insidan av ett avtaget termostatlock med en elritning som beskriver kopplingar för golvvärme; ingen företagslogo synlig.
    Skapa konto
En liten rättelse--det finns ett företagsnamn på termostaten- "JAN Scandinavia AB" men det företag finns inte längre. Och jag tror inte de är (var) tillverkaren till termostaten.

Om något är kopplat till plint 8 och 9 (framgår ej av din bild) så är en golvsensor sannolikt installerad.
Det finns ett stort utbud av golvvärmetermostater, sök lite efter något som du tycker passar och är av utanpåliggande typ, alt kombinera med en ram för utanpåliggande montage.

Vad som kan vara en fallgrop är golvsensorns resistansvärde, det brukar vara runt 10 kohm. En ny termostat måste fungera med detta värde. De moderna typerna av termostater har ofta inställningsmöjligheter för olika resistansvärde på sensorn.

Ett exempel på utbud:
https://www.elbutik.se/category.html/termostater

Ohm mät först av allt golvgivaren så att du senare vet vad du ska söka efter. Notera temperaturen i rummet och värdet du får vid mätningen.
Efter det kan du söka efter en termostat som har samma värde vid samma temperatur.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack igen för era råd.

Har köpt en ny ABB TB16-23 termostat (analog) för att ersätta den gamla som har lagt av. Har kopplat in den noggrant mha instruktionerna. Tyvärr funkar inte den 😠 Jordfelsbrytare löser ut. Har uppenbarligen gjort något fel. Skulle ni kunna titta på bilderna och se felet?

Från vänster till höger har jag kopplat in..
  • L-in till Fasledaren (huset)
  • "Load" L till Golvvärmare fasledare
  • NTC till nya givaren (som följde med termostaten)
  • "Load" N till Golvvärmare Neutral
  • N-in till Nollan (huset)
Både de gul-gröna jordade kopplingar (huset och värmare) fick jag råd av en f.d. elektriker att binda tillsammans och stoppa in i en toppklämmare. Som ni kan se där bakom.

Har kopplat isär och kopplat på nytt alla ledningar 2 gånger men det hjälpte inte! Jag har också mätt den nya givaren med en multimeter och resultatet var 13.360 ohm.

Vad har jag gjort för fel? Tack igen för hjälpen!
Jeff Beck

• Anslutningar på ABB TB16-23 termostat, inklusive fasledare, golvvärmare fasledare och neutral, med alla kablar tydligt märkta.
    Skapa konto
Kan ju ha blivit fel på själva värmekabeln i golvet också. Det händer emellanåt efter en mängd år. Man kan mäta resistans samt göra isolationsmätning mot jord. Eller mäta läckström i jordledaren om man har en (dyr) läckströmtång.

Bara för att säkerställa, det är jordfelsbrytaren som löser ut och inte säkringen för bad/golvvärme?

Svårt att se att det går att koppla fel så att jfb löser ut. Termostat är dubbelisolerad och har ingen möjlighet att sluta eller leda en ström mot jord.

Det ser korrekt koppla ut.

Skruva loss ledarna till golvvärmen och se om det då fungerar.

E etompau skrev:
Bara för att säkerställa, det är jordfelsbrytaren som löser ut och inte säkringen för bad/golvvärme?

Svårt att se att det går att koppla fel så att jfb löser ut. Termostat är dubbelisolerad och har ingen möjlighet att sluta eller leda en ström mot jord.

Det ser korrekt koppla ut.

Skruva loss ledarna till golvvärmen och se om det då fungerar.
Ja det är jfb för hela huset som löser ut (finns på el-centralen).
Jag förstår inte När du skriver ”Skruva loss ledarna till golvvärmen och se om det då fungerar” vad vill man uppnå med det? Vad är syftet?
MVH Jeff

Att isolera felkällan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.