11 683 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Avstånd från element till skåp?
Ska montera ett Siemens Comfort element bakom ett bänkskåp i köket. Enligt monteringsanvisningen så bygger elementet cirka 80mm ut från väggen.
Någon som vågar sig på att rekommendera på hur långt avstånd man måste ha till skåpet? Det står inget i bruksanvisnigen eller på hemsidan för Siemens.
Räcker det med 5-6 cm eller måste man gå upp mer? Det är fritt blås upp i princip och tillflödet underifrån är inte heller något problem.
Bortser från att det kan bli knivigt att serva elementet, det löser jag på annats sett... och ja, jag kör med en extern termostat också.
Någon som vågar sig på att rekommendera på hur långt avstånd man måste ha till skåpet? Det står inget i bruksanvisnigen eller på hemsidan för Siemens.
Räcker det med 5-6 cm eller måste man gå upp mer? Det är fritt blås upp i princip och tillflödet underifrån är inte heller något problem.
Bortser från att det kan bli knivigt att serva elementet, det löser jag på annats sett... och ja, jag kör med en extern termostat också.
Jag skulle nog sätta ett konvektorelement med inbyggd fläkt.
Känns som om luftflödet skulle bli begränsat och elementet gå på max under långa tider annars. Det kommer dessutom att bli massor med strålningsvärme framåt och bakåt från ett vanligt element, så en hel del värme kommer att hamna där man inte nödvändigtvis vill ha den, dvs i väggen och i skåpet.
Kravet på avstånd till skåpet minskar säkert och med en fläktkonvektor och så behöver man dessutom inte laborera med en extern termostat heller.
Känns som om luftflödet skulle bli begränsat och elementet gå på max under långa tider annars. Det kommer dessutom att bli massor med strålningsvärme framåt och bakåt från ett vanligt element, så en hel del värme kommer att hamna där man inte nödvändigtvis vill ha den, dvs i väggen och i skåpet.
Kravet på avstånd till skåpet minskar säkert och med en fläktkonvektor och så behöver man dessutom inte laborera med en extern termostat heller.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skulle jag ha ett elelement i ett "trångt" utrymme skulle jag av säkerhetsskäl endast använda den inbyggda termostaten, en extern termostat har ju ingen aning om vilken temperatur det är där elementet sitter.
tack, mycke_nu och elmont. "konvektorelement med inbyggd fläkt" kan ni tipsa om något sådant? de jag hittar har fläkten på frampanelen och är inte väggfasta. Det låter vettigt att använda inbyggda termostaten och experimenter sig fram..utrymmet är ju så litet, att om man ställer in temp på 30 grader, så borde ingen yta bli för het.
Kolla på de här: http://www.pyrox.se/pdf/flaktradiator.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden