Har 2 st taklampor i hallen, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10065915
båda är kopplade till en och samma dimmer, Eljo universaldimmer 450W.

Ljuset fladdrar ibland när man har dimmat ljuset, men inga problem vid full belysning.

Är det för att jag har delat kabeln i taket till 2 separata lampor och trafos? att de kommeri ofas eller nåt?
Kablarna ut till varje lampa är lika långa.
Är det för klena kablar? Har vanliga anslutningskablar av den typ som brukar sitta på vanliga lampor...

Har likadan dimmer i annat rum, men med bara 1st taklampa av samma sort, och det fungerar utan problem.
Har även en 4-spot variant av samma lampa i ett tredje rum (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70095453), med likadan dimmer, fungerar också utan problem.
så max/min belastningen verkar inte vara problemet.

Eller blir det annan (högre?) belastning i och med att det är 2 separata trafos... hmm

Har även provat byta dimmern mot en garanterat "fungerande" utan förbättring.
Samt dubbelkollat alla kopplingar så att inget glappar.

Men är det en trafo överhuvudtaget? Är det inte en 230V lampa i de där armaturerna?

Rent allmänt så är väl inte ditt kabelval så lämpligt för fast installation (om jag förstår ditt inlägg rätt). Men det kan knappast orsaka fenomenet som du ser. Har ingen förklaring.

Halogenlampor med sockel GU 10 är 230 volts lampor och dimmras lämpligen med en vanlig glödljusdimmer. Men en universaldimmer ska också fungera men det kan hända att den inte klarar en så pass låg last utan att fladdra. Eftersom den fungerar vid full belysning kan nog så vara fallet.

Kan vara så enkelt att det trots allt var dåligt kopplat.
Kollade anslutningarna vid dimmern, och då visade det sig att hälften av tändtrådens ledare hade böjts och gått av.
Så jag klippte av och skalade nytt, fungerade nu hela kvällen utan att fladdra.

Förhoppningsvis är problemet borta, i så fall får jag ta och skämmas lite men tacka för hjälpen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.