400V/roten ur 3 ungefär lika med 231V

mats_o skrev:
Svensk standard är 230/400 men sen får spänningen avvika ett vist antal procent åt varje håll
4% enligt elsäkerhetsverket

S
el_richard skrev:
4% enligt elsäkerhetsverket
Njae, är inte det spänningsfallet? Avvikelsen är några procentenheter annorlunda + och - tror jag. Har inte siffrorna i huvudet.

sawsaw skrev:
Njae, är inte det spänningsfallet? Avvikelsen är några procentenheter annorlunda + och - tror jag. Har inte siffrorna i huvudet.
Japp du hade rätt, fan i bland har man fel...

När vi höll på med IEC-normen för CE-märkning av apparater en gång i tiden pratade vi om jag inte minns fel +6, -10% i avvikelse från nominella spänningen. Detta gällde iofs säkerhet och funktion i den apparat som skulle få klistermärket och inget annat. Kan tänka mig att den tillåtna variationen i nätet är något liknande.

Det där är ju lite olika saker. Vid CE märkningen så sätter man en gräns för inom vilka toleranser en apparat måste uppfylla de olika kraven för CE märkning, och framförallt inte bli farlig OM nätet skulle variera så mycket.

Den tolerans som eleverantören har att jobba efter är ju en gräns för hur stor variationen får vara som ett rent kvalitetsmått på den el som levereras.

Om elverket kör ut för hög spänning (men ändå under CE normen) så slits ju viss elektrisk utrustning (framförallt glödlampor) snabbare. Som ett exempel.

För en väldig massa år sedan läste jag i tidningen om en kille som på en liten ort dels ägde den lokala elbutiken, dels hade tjänst som skötare av det lokala elverket.

När hans elbutik gick dåligt så justerade han upp matningsspänningen på distributionen så att byborna skulle bli tvugna att köpa mer glödlampor av honom. Det hela avslöjades och det var i samband med fällande dom i tingsrätten som historien kom i tidningen (vilken brottsrubricering har jag ingen aning om).

Det har du rätt i. Vad jag menade var att det är inte troligt att nätet får variera mer än den variation som ansluten apparatur ska kunna hantera utan att den blir farlig eller dess funktion störs.
Lysande affärsidé du beskriver i historien. Helt i paritet med klottersaneraren i nacka som fick några lokala förmågor att...
Har man ingen marknad, får man skapa den ;)

Nja har faktiskt en elektriker som installera det hela åt mig.
Jag är bara sån som person att jag vill veta vad som händer och hur man gör.
Jag trodde att det var 240V vi hade, då ber jag ursäkt om jag hade fel.
Bara av intresse hur mycket brukar man max ha på varja 10A säkring då?

Fein skrev:
Nja har faktiskt en elektriker som installera det hela åt mig.
Jag är bara sån som person att jag vill veta vad som händer och hur man gör.
Jag trodde att det var 240V vi hade, då ber jag ursäkt om jag hade fel.
Bara av intresse hur mycket brukar man max ha på varja 10A säkring då?
Men hallå... Du HAR rätt med 230/400V. De som säger annat vet inte vad de pratar om! Det är ett flertal år sedan de gjorde om standarden till 230V.

En sak till.. Jag tror att du numer får säkra en 1,5 kvadrats kabel med en 13A säkring.. Slutade med installationsel för ca 2 år sedan och det var då någon gång det var på tapeten. Hör dig för med en insatt installationselektriker. Själv jobbar jag endast med grövre el numer :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.