På vår toa installerade jag förra seklet en klumpig rörelsevakt av samma typ som fanns då till utebelysningar. Nu såg jag på jobbet en infälld sån rörelsevakt med av/auto/på som var monterad istället för strömbrytaren. En sådan vakt vill jag ha, men för utanpåliggande montering. Är det ngn som har koll på vad det är jag behöver?

Samma sak fast med sk förhöjningsramar, finns till både eljos och elkos infällda apparater. Den är inte superbillig, ligger på ca 1500 skulle jag tippa, PIR:en alltså...

Det var som tusan, den vi har nu köpte jag på konsum för 98:-

Som i många andra fall så får man vad man betalar för. De billiga fungerar men brukar 1) vara fula, 2) vara svåra att få på plats då de brukar ha konstiga monteringsramar och är inte så smidiga i formen, 3) vara svåra att installera då skruvarna är av usel kvalitet och det brukar vara svårt att få dit kablarna på ett snyggt sätt, 4) fungera dåligt då de ibland reagerar när de inte ska och inte reagerar när de ska 5) inte fungera med t.ex. vissa transformatorer och med energisparlampor (det gäller iofs vissa av de dyra också)

Själv har jag genom åren köpt några såna där billiga rörelsedetektorer och aldrig blivit riktigt nöjd. När jag till slut fick bukt med min egen snålhet köpte jag Elkos dyra rörelsedetektor och efter det kommer jag aldrig, aldrig köpa en sån där billig rörelsedetektor igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.