hej

har en fråga som lyder så här.

kan man dra tex:5x1,5mm2 fk i ett 20 rör till övervåningen för att sedan dela upp det till tre olika delar (tex 3 rum)
för att slippa dra tre olika rör?

första tanken var att dra 5x2,5mm2 och dela upp det på övervåningen till 3x1,5mm2 men då kan väl näste man göra misstaget och säkra upp till 16amp.

/chali

Vill du göra en uppdelning på andra våningen så måste du sätta en gruppcentral där och dra exvis 5x6 mm2 EKKJ mellan centralerna. Det blir klart billigare att dra några extra rör.

Skulle det sedan handla om sovrum så kan du kanske klara dej med endast en 10 A grupp.

1 rör/grupp, sedan fördelar man ju upp till dem olika uttag mm i dosor.
Men om du ska ha olika grupper så håller jag med föregående skrivare.

Tja

så man får inte dela upp tex: ett tre fas uttag (10-amp) till tre olika saker tex 1 fas till lampa,en till tv video sterio mm,och en till något annat?

utan man måste då dra fram en ny nolla och jord från skåpet till två av dom andra faserna?

när ni säger en grupp menar ni (1säkring = 1 grupp)?

Jag har en liten till läggs fråga som jag hoppas ni kan svara på,
hur många 1,5mm2 fk får man lägga i en 16mm flex slang respektive 20mm flex slang (ytter mått)

/chali

Nej, du får inte dela upp en trefasgrupp på det viset, det skall vara separata nollor och jord. Dessutom skall dom inte dela rör och dosor med varandra, så att dra upp exvis 2 faser, 2 nollor och två skyddsjordar i ett 20 mm rör är tyvärr inte en bra idé.

1 säkring = 1 grupp för enfas. 3 säkringar = 1 grupp för 3-fas.

I ett 16 mm rör får man dra 5 st 1.5 mm2 FK-ledningar.

tja igen och tack för svaren

bör ej dela doser och rör eller får ej dela doser och rör

/chali

Det här skall någon behörig ge definivt besked om, men jag tror att man får dela om dosorna förses med permanenta varningstexter och ledningarna märks upp noga.

Risken är annars att någon skruvar ur EN propp och sedan börjar jobba i en dosa i tron att allt blivit spänningslöst.

Du får dra fram 3 faser+Nolla+jord i ett gemensamtr ör och sedan dela upp detta till olika rum. Dock så MÅSTE det vara 3 olika faser (L1, L2, L3) och gruppen MÅSTE avsäkras av en 3-polig automat.

Detta är dock inget att rekommendera av flera anledningar bl.a får du fel i gruppen så försvinner väldigt mycket ( Elektrikern har kanske inte tid att komma bums), kan bli snedbelastning på faserna som gör att hela ovanvåningen slocknar.

Skall du ändå lägga rör så lägg fram separata rör och dela upp det till ett par olika säkringar.

I en befintlig anläggning kan det vara motiverat att dra fram flera faser i samma rör för att på det viset få tillgång till fler grupper, inte så lätt att komplettera med fler rör i efterhand.

Du måste inte ha trepolig säkring om du har en JFB.
Som jag tolkar reglerna får du gå fram med en gemnesam matning till första kopplingsdosa. Där ska den delas upp på tre separata.

Sen är det fortfarande en i mina ögon dålig lösning då du redan från början presar lösningen maximalt. Betydligt bättre att dra tre rör med varsin 10A grupp. Det ger dig möjligheter till ev förändringar i framtiden

Saknar också behörighet men har grävt lite i denna fråga sen tidigare

mats_o är väl ganska rätt ute skulle jag vilja påstå ;)

mats_o skrev:
Du måste inte ha trepolig säkring om du har en JFB.
Som jag tolkar reglerna får du gå fram med en gemnesam matning till första kopplingsdosa. Där ska den delas upp på tre separata.

Sen är det fortfarande en i mina ögon dålig lösning då du redan från början presar lösningen maximalt. Betydligt bättre att dra tre rör med varsin 10A grupp. Det ger dig möjligheter till ev förändringar i framtiden

Saknar också behörighet men har grävt lite i denna fråga sen tidigare
Om man hårddrar det lite så är det alltså OK att bygga en säkringslös "undercentral" i en dosa och mata den med 1.5 mm2 FK?

En kopplingsdosa kan aldrig bli en undercentral, den är endast en spridningspunkt för div trådar

elmont skrev:
En kopplingsdosa kan aldrig bli en undercentral, den är endast en spridningspunkt för div trådar
Naturligtvis, men min poäng är att när man har tillräckligt många trådar att sprida så brukar man sätta upp en undercentral, vilket jag tycker vore motiverat när det gäller ett helt våningsplan. Att något är tillåtet betyder ju inte automatiskt att det är lämpligt. Men det är ju bara min åsikt.. :)

Tja

Jippi nu är jag ännu mer förvirrad=)

saken är att jag vill dra fram 3 faser (10-amp) till följande saker: 1 kyl/frys med ismaskin, 2 ugn micro, 3 vägguttag och tak lampor
ja jag vet att det räcker med 2 (10-amp faser men jag vill ha dom sakerna på olika säkringar, men tyvär så finns det inte platts för mer en ett 20 rör eller 1 16 rör utan att göra jäkligt stora ingrepp.

Behövde man dra separata jord och nolla för varje fas? (det sitter jordfelsbrytare)

/chali

Dra fram tre olika faser ( L1 L2 L3) en nolla en skyddsjord sprid ut ledningarna från dosan till det du vill ansluta. Jag skulle koppla nollor och jord, som ska gå vidare, i tex uttagsdosor med nån typ av kopplingsklämma"" och ej koppla över nollan/jorden i uttagets överkopplingsplint. i kopplingsdosan kopplar du naturligtvis med samma typ av "kopplingsklämma"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.