sverre skrev:
Jo, du har rätt, men i praktiken är det inget som används (mig veterligt iallafall).
Jag skulle isåfall gärna vilja se uträkningen i det aktuella fallet, och eftersom han inte hade fått nån dokumentation så vet jag inte vilket fall man ska förusätta....
Håller med. Ingen metod jag skulle förorda. I detta fall var det möjligen ett sätt att "rädda" installationen men lösningen med parallellkopplade kablar är inte bra heller.

Eftersom utlösningsvillkoret så vitt jag kommit fram till är uppfyllt, så är alltså installationen korrekt även med halva arean på skyddsledaren?

Under förutsättning att frånkoppling sker inom max 5s samt att skyddsledaren inte överhettas under denna tid. Men det kan du räkna ut om du kan få fram kortslutningsströmmen vid jordslutning.

Överhettningskravet klara den säkert, men jag är mer intresserad av personskyddet som väl kräver lösning på 0.4 s..

pefo skrev:
Under förutsättning att frånkoppling sker inom max 5s samt att skyddsledaren inte överhettas under denna tid. Men det kan du räkna ut om du kan få fram kortslutningsströmmen vid jordslutning.
Det är väl fullt tillåtet att använda JFB för att snabba på det förloppet?
Då blir ju en låg kortslutningsström vid jordslutning inget problem.

Utlösningstiden ska väl minskas från 0,3 s till ca 0,2 s
pga att han får 2/3 av matningsspänningen mot jord, i stället för halva, som det normalt blir.

/Hasse

mycke_nu skrev:
Överhettningskravet klara den säkert, men jag är mer intresserad av personskyddet som väl kräver lösning på 0.4 s..
0,4s gäller bara för uttag och fast ansluten handhållen utrustning. I detta fall är det ju en fast ansluten pump 12m ner i en brunn, eller?

b_hasse skrev:
Det är väl fullt tillåtet att använda JFB för att snabba på det förloppet?
Jo, det är tillåtet.

OK, kanon! Det är en fast ansluten pump.

Tack för all hjälp alla trådskrivare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.