4 978 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Vart kan man köpa kupor till spots?
Medlem
· västergötland
· 21 inlägg
Tomma 4-5 liters hinkar kan du fixa i den butik som själva blandar sin färg typ flugger mm, vad de kostar vet jag inte
men plast kupor avsedda för lampor är bättre, säger dom.
plast leder inte värmen lika bra som metall...
plast leder inte värmen lika bra som metall...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Köp burkar som är avsedda för ändamålet, med en dekalration ang hur starka spottar du får ha i dem (en del burkar som säljs på byggmarknader är just burkar utan "anvisningar" undvik dem).
Att använda färrburkar funkar troligen helt OK. Det är bara det där med "troligen". Det duger inte att tro när det är en brand som står på spel. Köp grejor sgom är provade för ändamålet.
Finns ex. på elbutik.se, expressel etc. De jag sett på byggmarknader har saknat dokumentation, men det finns säkert byggmarknader som säljer riktiga prylar också.
Att använda färrburkar funkar troligen helt OK. Det är bara det där med "troligen". Det duger inte att tro när det är en brand som står på spel. Köp grejor sgom är provade för ändamålet.
Finns ex. på elbutik.se, expressel etc. De jag sett på byggmarknader har saknat dokumentation, men det finns säkert byggmarknader som säljer riktiga prylar också.
Jag köpte Hide-A-Lite av min elektriker, enligt honom behövde den modellen bara 2,1 centimer till brännbart. Därför kunde jag skippa burkar och bara skära ur lite av isoleringen så att det blev ungefär en decimeter mellan spot och isolering.. Är det vansinne eller någon som gjort likadant?
Knecke skrev:
2,1 cm är ett ganska konstigt mått..
men ska inte måla Fan på väggen ännu, har du någon modell beteckning?
Denna är detel_richard skrev:
http://www.elektroskandia.se/catalogpopup.aspx?cid=50&hid=2050&uid=15387&pid=50305
art nummer: E74 670 48 (den undre av bilderna)
"Godkänd för 20W med 5 mm luftspalt ovan armatur."
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det stämmer, många 20w armaturer behöver inte så mycket säkerhetsavstånd. I många sammanhang är det risk att man får ta till så himla mänga armaturer om man kör på 20w istället för 50 eller 35w.
Oavsett så är det inte så lyckat att bara göra ett gål i isoleringen, finns risk att den flyttar på sig. Du borde ha något som hårt håller isoleringen borta från lampan.
Oavsett så är det inte så lyckat att bara göra ett gål i isoleringen, finns risk att den flyttar på sig. Du borde ha något som hårt håller isoleringen borta från lampan.
Okej, jag kanske kan tråckla in lite patentband som hamnar i spänn på nåt sätt.. är inte så lätt i 5 centimetershål dock.. taket är redan målat också.... jaja, får filura på en lösninghempularen skrev:Det stämmer, många 20w armaturer behöver inte så mycket säkerhetsavstånd. I många sammanhang är det risk att man får ta till så himla mänga armaturer om man kör på 20w istället för 50 eller 35w.
Klicka här för att svara