hempularen skrev:
Jag blir lite förvånad över att dimmern kan bli så varm. Om man belastar dimmern med 80w så kan aldrig någonsin mer än 40W hamna i dimmern. Det är visserligen en aldeles för hög effekt att utveckla inne i den dosa. men det skall till en makalöst osannolik händelse för att dimmerna skall kunna få precis rätt resistans för att det skall bli 40W. Den måste då ha exakt samma resistans som glödlampan. En dimmer borde bara kunna ha 2 tänkbara felstillstånd, antingen är det kortslutning i den, då skall den inte bli varmare än när man dimmar lampan till full effekt, eller så kan det bli avbrott, något brinner av i den. Då går det ingen ström och det kan heller inte bli varmt.

Andra typer av apparater kan ju även få överledning mot nolla eller jord, då kan det bli i princip hur varmt som helst, men här skall det inte finnas vare sig nolla eller jord i närheten av dimmern.

I det första inlägget står det dessutom att lampan var släckt, om dimmern då är korrekt kopplad (ingen nolla eller jord inkopplad) så kan det helt enkelt inte gå någon nämvärd ström i dimmern. Den ström som skall kunna göra dimmern het måste ju även gå igenom lampan, som då borde lysa åtminstonde lite.

För mig blir det lite av ett mysterium.
Låt säga att det bara blir 30 watt - Det är mycket inne i en dosa utan någon som helst luftomsättning!
Jag vet inte hur varmt det kan bli - men säkert över 100 grader. Ta en processor tex Intel DuoCore av
mobilvarianten, den utvecklar ca 45 w i dess lågeffektsvariant som kommer ut snart. Man måste bränna
på rätt bra med CPU fläkten för att komma under 70 grader i case temperatur när den går förfullt (45 W)
(sen drar ju bryggorna iof endel oxå), men inne i en liten dosa blir det nog jvlgt varmt även med små effekter.

MVH/Jonas

Mitt inlägg ovan ang Clas Ohlson dosdimmer. Den är tillverkad av Elco http://www.elco.se men den är inköpt på Clas Ohlson. De kanske har bytt leverantör av dosdimmern till Elco istället. Vilket jag tror är bättre än C O Tech.

Min var också tillverkad av Elco och inköpt på CO. Har monteringsanvisningen kvar och på den står det Elco. Det var den tidigare versionen av dimmern, innan de gjorde om den.

Hej

Har köpt denna dosdimmern men för 800W.

De tre skruvarna som jag förstår är

• Fas in
  • Dimmad utgång
  • Styrledare

men de saknar märkning! Vilken är vilken?

• 138479-4.jpg
Jag skulle tro att skruvarna ligger i samma ordning som på schemat. Det kan inte bli farligt om du kopplar den fel (så länge du inte blandar in nolla ellrer jord i kopplingen), och den kan troligen inte heller ta skada av det.

Liten fundering över kopplingsschemorna?

Ser att "en2rage" har gjort en vanlig trappkoppling först

Sedan matat dosdimmern med följande

Fas från elcentral (fas in)
Tändtråd från Trappomkopplare 2 (styrledare)
och tändtråd till lampan/or (dimmad utgång)

Men jag ser att "weavex" har ändrat trappkopplingen. Hur kommer det sig att man inte kan använda "en2rage" koppling?

Vilken ska man använda? "Weavex" eller "en2rage" koppling?

jerrycort skrev:
Liten fundering över kopplingsschemorna?

Ser att "en2rage" har gjort en vanlig trappkoppling först

Sedan matat dosdimmern med följande

Fas från elcentral (fas in)
Tändtråd från Trappomkopplare 2 (styrledare)
och tändtråd till lampan/or (dimmad utgång)

Men jag ser att "weavex" har ändrat trappkopplingen. Hur kommer det sig att man inte kan använda "en2rage" koppling?

Vilken ska man använda? "Weavex" eller "en2rage" koppling?
Vad jag kan förstå med Weavex lösning är att man slipper använda en brytare som är trappbar o kan i så fall använda sig av flera brytare utan att behöva använde sig av kors koppling vid fler av 2st brytare.

Ska man använda sig av 2 brytare funkar vilken som och vid fler än två kan man använda sig av weavex lösning?

Är min teori sann?

jerrycort skrev:
Vad jag kan förstå med Weavex lösning är att man slipper använda en brytare som är trappbar o kan i så fall använda sig av flera brytare utan att behöva använde sig av kors koppling vid fler av 2st brytare.

Ska man använda sig av 2 brytare funkar vilken som och vid fler än två kan man använda sig av weavex lösning?

Är min teori sann?
Jo precis, din teori stämmer.

Tycker min lösning är lite enklare då man slipper mellantrådarna. Räcker ju med en tändtråd.

Tror även att min lösning visas på en del ritningar till dosdimmers.

Bägge lösningarna fungerar OK men det skall vara återfjädrande strömbrytare. Bägge lösningarna fungerar också med fler än två brytare om man använder kors i den normala trappkopplingen. Fortfarande återfjädrande. Vilken lösning som är bäst ur kabelförbrukningssynpunkt beror lite på hur det ser ut med ledningsdragningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.