Fotografen skrev:
"Vid nyinstallation är det numera lag på att jordfelsbrytare ska skydda uttag i bad- och duschrum samt utomhus."

Inget generellt krav alltså.;)
Som vanligt en tolkningsfråga, men byte av central är ett så pass stort ingrepp att jag betraktar det som betydligt mer än normalt underhållsarbete. Att inte sätta in en JFB vore tjänstefel d.v.s. att inte följa god elsäkerhetsteknisk praxis (ELSÄK-FS 2004:1, 1 kap, 3§)

Fotografen skrev:
"Vid nyinstallation är det numera lag på att jordfelsbrytare ska skydda uttag i bad- och duschrum samt utomhus."

Inget generellt krav alltså.;)
Jo, kravet gäller vid ombyggnad och nyinstallation. Installation av en ny gruppledning tex är nyinstallation varför kravet på jordade uttag och jordfelsbrytare gäller. Likaså byte av elcentral, som snaggletoth helt riktigt påpekar är mer än normalt underhåll.

petersv skrev:
De hissklämmor jag har sett har varit paralellförskutande, dvs hålet bibehåller sin rektangulära form även om det är stor skillnad i trycket på vänster respektive höger sida. Det blir inte samma tryck på en stor och liten kabel i kanterna. Ska man få fast den lilla kabeln måste man deformera den stora med högt tryck.

Med FK och i synnerhet RK så deformeras kardelbunten och alla kardeler från alla ledare får bra kontakt.

Tillverkaren brukar ha datablad som visar vilka kombinationer av ledartyper som får användas med deras produkt.
OK, de jag har jobbat med har varit lite "billigare", dvs de uppehåller inte så stor parallellitet att det blir märkbar skillnad i deformationen mellan ledarna (var just nere och tittade), och de sitter bra.

Så lösningen är alltså den jag brukar rekommendera, nämligen köp bara billig skit! Bra grejjor kostar mer och kan som här vara för bra för sitt eget bästa. :-) :-)

men om man byter en gruppledning? det borde väl inte behövas jfb eller uttag mj då?eller?

pellefant skrev:
men om man byter en gruppledning? det borde väl inte behövas jfb eller uttag mj då?eller?
Du menar om man byter en ledning p.g.a. skada? Ändrar man ingenting så behöver man inte göra något mer.

Rätta mig om jag har fel men utökning i befintliga utrymmen lär väl inte omfattas av kraven heller?
I så fall så bryter rätt många behöriga mot kraven eftersom rätt många ställen jag sett har utökats med ojordat i just ojordade utrymmen.

Att man bör sätta in en jfb ser jag som självklart.

/Kent

snickarboden skrev:
Rätta mig om jag har fel men utökning i befintliga utrymmen lär väl inte omfattas av kraven heller?
I så fall så bryter rätt många behöriga mot kraven eftersom rätt många ställen jag sett har utökats med ojordat i just ojordade utrymmen.

Att man bör sätta in en jfb ser jag som självklart.

/Kent
Ja, det finns undantag:

ELSÄK-FS 2004:1

Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter
6 § Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströms-anläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller för följande krav:
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
– Kravet på jordfelsbrytare vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:71 eller tidigare föreskrifter

Observera att kryphålet enbart gäller torra utrymmen. Bygger man om sitt badrum så gäller de nya reglerna.

Fast byter du en elcentral i en bostad så måste man sätta JFB.

Mikael_L
pefo skrev:
Observera att kryphålet enbart gäller torra utrymmen. Bygger man om sitt badrum så gäller de nya reglerna.
Och sitter det uttag i badrummet utan JFB så har det inte följt några äldre regler heller, så det ska väck, eller kompletteras med JFB ... eller hur?

Då är det förmodligen hempul. Enligt nu gällande regler skall alla uttag skyddas av JFB. Undantaget är sådana uttag som sitter så att de blockeras av tex kylskåp och spisar, dvs sånt som man normalt inte flyttar på eller uttag som försörjer kritisk utrustning som larm etc. Den typen av uttag bör då placeras så högt som möjligt. Men det undantaget gäller vad jag minns enbart torra utrymmen.

Lägger till att en del värmepumpar inte gillar 30 mA jfb utan trivs mycket bättre med 300 mA brandautomat.
Står i och för sig i installationspapprerna men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet med.

/Kent

110V rakapparatsuttag är väl det enda man fick ha i badrum tidigare innan det vart jfb krav så finns det 230 utan jfb så misstänker jag fusk

Har man allt kopplat via ett par jordfelsbrytare så känner man sej mycket tryggare. Detta vet ju tyvärr inte "ickeelektriker". Finns ju ingen anledning att det skall finnas risk för att man ska dö på grund av att man fastnar vid strömgenomgång i kroppen bara för att man inte har en jordfelsbrytare. Den skyddar ju också mot brand vid ström till jord om mössen och fukt har varit på kabeln

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.