6 394 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Regler vid byte av central
Sida 1 av 2
Är det godgänt att sätta flera FK under samma klämma på en skena eller på samma dvärgbrytare i en central?
Om jag byter central från en gammal med smälsäkringar (utan JFB). Skall då den nya centralen ha JFB och skall alla uttag i anläggningen jordas eller är det ok att ha de de ojordade uttagen fortsatt ojordade.
Jag förstår att den nya centralen bör ha JFB samt att samtliga uttag jordas men är det ett krav?
Om jag byter central från en gammal med smälsäkringar (utan JFB). Skall då den nya centralen ha JFB och skall alla uttag i anläggningen jordas eller är det ok att ha de de ojordade uttagen fortsatt ojordade.
Jag förstår att den nya centralen bör ha JFB samt att samtliga uttag jordas men är det ett krav?
Under skruv i jord och nollskena får endast en ledare anslutas. Undantaget biledare som får läggas på samma skruv som jorden. I hissklämma får anslutas så många kablar att den area hissklämman är avsedd för inte överskrids.
Byter du central skall jordfelsbrytare installeras men uttagen behöver ej bytas till jordade.
Ja, det är ett krav att JFB skall installeras i samband med byte av central.
Byter du central skall jordfelsbrytare installeras men uttagen behöver ej bytas till jordade.
Ja, det är ett krav att JFB skall installeras i samband med byte av central.
I nya automatsäkringar så är det oftast dubbla snabbanslutningar (iaf i Hager). Så då kan man sätta två fk på samma säkring om man nu skulle vilja de. I alla nya centralkapslingar (dom jag sätter iaf) är det även snabbanslutningar för jord/nolla.
sen bör man inte blanda hur som helst i en hissklämma heller, exvis en ek 6mm2 och en 1,5fk-det kan vara svårt att få den liile att sitta fast, nu är väl inte det något man gör normalt- men som hempulare så är det säkert ingen orimlig lösning?!
Var finns kravet på jfb vid byte av central?
Naturligtvis sätter man in en när man ändå håller på, men är det ett generellt krav?
Naturligtvis sätter man in en när man ändå håller på, men är det ett generellt krav?
Grundprincipen är att när man bygger om en del av en elanläggning så gäller de nya föreskrifterna. Byte av elcentral till ny normcentral betraktas som ombyggnad. "Orörda" delar i en anläggning får lämnas som de är under förutsättning att elsäkerhetsnivån minst bibehålls.Fotografen skrev:
I princip är det ett krav:Fotografen skrev:
http://www.elsak.se/allmanhet/vanli...tarebrafor.5.60a759a611147b1cd6180004724.html
en hissklämma är en klämma med fyrkantigt hål, där hålet minskar på höjden när man skruvar skruven medurs.
om man har två trådar med olika area kan man sätta gaffelkabelsko på den ena och lägga den under skruvskallen på normsäkringen, samma i gamla centraler med för lite jord och nollskruvar- där brukar jag sätta rinkabelskor eftersom det ofta sedan tidigare ligger flera trådar under samma skruv.
om man har två trådar med olika area kan man sätta gaffelkabelsko på den ena och lägga den under skruvskallen på normsäkringen, samma i gamla centraler med för lite jord och nollskruvar- där brukar jag sätta rinkabelskor eftersom det ofta sedan tidigare ligger flera trådar under samma skruv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Kan du utveckla det? I min (begränsade) erfarenhet så går det bra med åtminstone två EK (en i vardera änden), de sitter bra vid "dragprov" i alla fall. Skulle det kunna bli problem senare?petersv skrev:
De hissklämmor jag har sett har varit paralellförskutande, dvs hålet bibehåller sin rektangulära form även om det är stor skillnad i trycket på vänster respektive höger sida. Det blir inte samma tryck på en stor och liten kabel i kanterna. Ska man få fast den lilla kabeln måste man deformera den stora med högt tryck.
Med FK och i synnerhet RK så deformeras kardelbunten och alla kardeler från alla ledare får bra kontakt.
Tillverkaren brukar ha datablad som visar vilka kombinationer av ledartyper som får användas med deras produkt.
Med FK och i synnerhet RK så deformeras kardelbunten och alla kardeler från alla ledare får bra kontakt.
Tillverkaren brukar ha datablad som visar vilka kombinationer av ledartyper som får användas med deras produkt.
pefo skrev:
"Vid nyinstallation är det numera lag på att jordfelsbrytare ska skydda uttag i bad- och duschrum samt utomhus."snaggletooth skrev:
Inget generellt krav alltså.
när jag behövde sätta 3st EK på samma dvärgbrytare (en bel grupp) så tvinnade jag helt enkelt ihop dom och stoppade in i hissklämman så alla fick bra kontakt, drog i dom och alla sitter stenhårt.
på en annan dvärgbrytare blev det 2st fk2.5 (värmegrupp) och dom tvinnade jag också ihop samt vek över så det blev som ett U ungefär, det fyllde ut klämman ganska bra och fick bra kontaktyta.
på en annan dvärgbrytare blev det 2st fk2.5 (värmegrupp) och dom tvinnade jag också ihop samt vek över så det blev som ett U ungefär, det fyllde ut klämman ganska bra och fick bra kontaktyta.