8 300 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Takfläkt
Värmen har gjort att en takfläkt inhandlats. Montering i bef takdosa, problemet dock att den ska vara fast ansluten, alltså ingen stickpropp. Fästet till lampan består av ett bockat järn med hål för fästskruvar o ett hål i mitten för kablar. Får denna monteras direkt i takdosan UTAN locket på?
Om inte, hur täcker man takdosan annars, doslock med egenhändigt hål för trådarna?
En takfläkt väger lite mer än en vanlig lampa, dessutom rör den på sig betydligt mer. Hur klarar takdosan den belastningen/vibrationerna?
Kjell G
Om inte, hur täcker man takdosan annars, doslock med egenhändigt hål för trådarna?
En takfläkt väger lite mer än en vanlig lampa, dessutom rör den på sig betydligt mer. Hur klarar takdosan den belastningen/vibrationerna?
Kjell G
Jag tvekade också på om min dosa skulle hålla för fläkten så den skrivades fast i en regel bredvid dosan. En kort sladd drogs ut genom ett hål i lampans sida och anslöts med kontakt i dosan.
På min dosa står det max15Kg, men fläkten sitter ovanför sängen och jag vill ej kela med den på natten om den trillar ned.
På min dosa står det max15Kg, men fläkten sitter ovanför sängen och jag vill ej kela med den på natten om den trillar ned.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, hållfastheten är viktig förstås. Själva fläkten kanske väger ett par kilo i sig så med 15 kg på dosan lär den ju klara sig.
Frågan om eldragningen, öppen dosa eller inte, vad säger ni om det? Dessutom är det ju så att lampan regleras med både ljus o fläkthastighet i själva lampan. Strömmen till dosan går ju mha av en tändtråd från strömbrytare på väggen, är det OK?
Kjell G
Frågan om eldragningen, öppen dosa eller inte, vad säger ni om det? Dessutom är det ju så att lampan regleras med både ljus o fläkthastighet i själva lampan. Strömmen till dosan går ju mha av en tändtråd från strömbrytare på väggen, är det OK?
Kjell G
De är ok att ha öppen takdosa, ifall fläkten täcker hela dosan.. så att man inte kan stoppa in ett finger i dosan då fläkten sitter på plats.
De beror på lite vad de är för tak osv om man ska våga hänga fläkten i dosan. Är det en dosa ingjuten i betongtak så går de nog bra, är de något tvivelaktigt vekt tak så får du väl prov-hänga själv i dosan å se om den sitter kvar
De beror på lite vad de är för tak osv om man ska våga hänga fläkten i dosan. Är det en dosa ingjuten i betongtak så går de nog bra, är de något tvivelaktigt vekt tak så får du väl prov-hänga själv i dosan å se om den sitter kvar
Tack för det svaret, huset är nytt o takdosan rejält skruvad i kottling ovan glespanel. Själva lampfästet täcker hålet o sluter tätt mot taket så ingen kan komma åt dosan.
Nu är den uppsatt o fungerar bra
Kjell G
Nu är den uppsatt o fungerar bra
Kjell G
Nu när du har en fläkt så tänk på att den kan göra nytta även på vintern genom att cirkulera ner varm luft som annars lägger sig uppe i taket. Kör fläkten baklänges (blås uppåt) på låg hastighet så upplever man inte drag.
Såg att det gick att vända på rotationen, har ju haft takfläkt tidigare men provade aldrig det då. Får se om det kommer till användning i vinter. Tack för tipset.mycke_nu skrev:
Kjell G
Dock så har jag för mig att man ska, tvärtom vad som känns logiskt, blåsa UPP för att minska temperaturen, och NER för att öka den 
Blåser man uppåt så sugs den varma luften upp, sen pressas ner efter väggarna och kyls av av fönster-drag osv..
Blåser man uppåt så sugs den varma luften upp, sen pressas ner efter väggarna och kyls av av fönster-drag osv..
Min gamla pizzafläkt går att vända på vilket används vintertid ibland för att röra runt i rummet innan läggdags.
Dock kan inte jag ha den snurrande i någon hastighet vid sömn då jag vaknar och känner mig som om jag fått aldeles för mycket innanför västen. Sängen snurrar så jag måste sätta ner en fot i golvet för att det ska stanna. kan tänkas att jag är känslig för den lilla rörelse den ger.
Dock kan inte jag ha den snurrande i någon hastighet vid sömn då jag vaknar och känner mig som om jag fått aldeles för mycket innanför västen. Sängen snurrar så jag måste sätta ner en fot i golvet för att det ska stanna. kan tänkas att jag är känslig för den lilla rörelse den ger.
el_richard skrev:
Det gläder mig att då har någon tänkt till; med en brytare vänds rotationsriktningen o luften sugs uppåt. Det är en RUSTA-fläkt, inköpt för det facila priset av 349:-
Upplysning; den ger dessutom 60W i belysning. Känns som ett bra köp! (även om värmen nu skulle ge sig för i år
Kjell G
De senaste fläktarna jag har haft har haft den brytaren... Både Cottex och Jula fläktar. (4 stycken hittills...
)
Smidigt är det i alla fall, även om jag brukar lyckas förvirra mig själv och bli ståendes funderandes över vilken riktning som är rätt.
Smidigt är det i alla fall, även om jag brukar lyckas förvirra mig själv och bli ståendes funderandes över vilken riktning som är rätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden