Anlitade en elektriker förra hösten, efter ha lovat komma i flera månader dök han upp i Januari.
Han utförde en hel del installationer men några vart bristfälligga och han lovade att åtgärda dom så fort som möjligt.
Fakturan på 16000 har jag ej betalt eftersom han ännu inte har åtgärdat bristerna.

Har funderat lite och beslutat att ändå betala fakturan så det inte blir nått mer med den.
Men är då rädd att han absolut inte kommer och rättar till sina fel.

Bristerna är bland annat:

Saknad av täcklock på en del ställen, bl a över elcentralen så man kan nå in till anslutningarna med händerna.
Lösa uttag som följer med kontakten när man drar ut dom.
3-fas kabel som ligger löst på golvet i våtutrymme.

Har fixat temporära lösningar på problemen men det känns inte som att jag själv vill åtgärda dom permanent.

Hur ska jag gå vidare, vart ska man vända sig? Allmänna reklamationsbyrån, branchorganisation eller nått liknande?

Jag hade aldrig betalat HELA fakturan, utan uppskattat kostnaden för att fixa till felen du nämner och hållit inne den delen.
Du har väl bestridit fakturan skriftligt, med dessa åtgärder bör du inte få problem med fogden.
Men att inte betala någon del av fakturan kan kanske ge problem.

Om det är kronofogden du är orolig för bör du bestrida fakturan. Enligt god inkassosed får man därefter inte inge en ansökan om betalningsföreläggande (vilket ger prickar om man inte bestrider betalningsföreläggandet).

Skulle du få ett betalningsföreläggande från kronofogden ska du bestrida detta, du behöver inte motivera varför. Om du inte bestrider får du en betalningsanmärkning. Det är nästan omöjligt att i efterhand få bort betalningsanmärkningar, det krävs väldigt speciella fall.

Jag får se hur jag gör med fakturan. Kanske borde bestrida den.

Men hur som hellst, hur gör jag med sakerna som ej är fixade.
Visserligen kan jag själv köpa täcklock och sätta dit dom själv, gå igenom alla uttag och fästa dom riktigt, montera fast elkabeln som går till elpatronen riktigt, den som han bara la på golvet.
Men det känns inte rätt att jag ska göra det, tänker på ansvar för installation och behörighet och så.
Men nu är dottern 8månader och börjar snart grypa omkring och pilla på allt, vill gärna ha en lösning.

Storån skrev:
Jag får se hur jag gör med fakturan. Kanske borde bestrida den.

Men hur som hellst, hur gör jag med sakerna som ej är fixade.
Visserligen kan jag själv köpa täcklock och sätta dit dom själv, gå igenom alla uttag och fästa dom riktigt, montera fast elkabeln som går till elpatronen riktigt, den som han bara la på golvet.
Men det känns inte rätt att jag ska göra det, tänker på ansvar för installation och behörighet och så.
Men nu är dottern 8månader och börjar snart grypa omkring och pilla på allt, vill gärna ha en lösning.
Eller så gör du som Lassie sa och betalar vad du uppskattar att arbetet är värt. Sen har du pengar för att färdigställa (dvs för att anlita någon annan).

Ett alternativ är att beskriva situationen och kräva att det åtgärdas då det är hälsofarligt.

Du kan ju bestrida en del av fakturan tex. 6000:-
När du bestridar en del fakturan ger du även elektrikeren 3 veckor på sig att åtgärda det som återstår samt informerar om att efter denna tid låter du en annan elektriker färdigställa installationen och att du då kommer att betala återstående 6000:- minus kostnad för färdigställande....detta borde vara båda korrekt och rimligt.
Glöm inte att när du bestrider även informera om dottern på 8 månader och att du anser att det är farligt

/FLKR

Är det en vit instalation så skulle jag dokumentera alla bristerna och sen klargöra för elektrikern att antingen fixar han det hela så att anläggningen uppfyller god elsäkerhetspraxis. Alternativet är att det gåe en anmälan till elsäkerhetsverket som inte kommer att bli särskilt glada över en sådan installation.

Jag skulle aldrig betala hela fakturan utan hålla inne vad du bedömmer att det kostar att åtgärda bristerna. Precis som det påpekades ovan så så länge man bestrider en fodran går det inte att få en betalningsanmärkning utan att skulden först fastläggs i domstol och då kommer det också bli en fråga om jobbet är färdigt....

mats_o skrev:
Precis som det påpekades ovan så så länge man bestrider en fodran går det inte att få en betalningsanmärkning utan att skulden först fastläggs i domstol och då kommer det också bli en fråga om jobbet är färdigt....

Om skulden drivs vidare i domstol får man ingen betalningsanmärkning. Men om den som vann i domstolen driver in pengarna via KFM så får man en betalningsanmärkning.

Alltså, enda gången man kan få betalningsanmärkningar är om man får ett betalningsföreläggande som man inte bestrider, alternativt om den som vinner i domstolen tar hjälp av KFM för att göra en utmätning (dvs om man inte betalar efter att uppmaning).

Redigerat:
Det bästa är nog att ringa honom, sedan boka en tid då han gör klart det som han påbörjat.

Kommer han inte nästa gång, så ringer du och säger att en annan elektriker kommer att komma dit..

Oftast bäst att vara trevlig i början, annars kanske han bara djävlas, och det mår ingen bra av.

Jag skulle inte betala ett öre förrän jobbet är klart! (om det inte är en delfaktura han skickat)
Ring elektrikern och säg som de är, att han inte får betalt förrän han fixat alla fel. Och har han inte fixat de inom ett visst datum så säg att du tar dit en annan firma som kommer skicka fakturan till första firman för kostnaden att åtgärda felen.

Det är säkert en liten firma/egenföretagare? Är väl inte så stor risk att man skickar till kronofogden då?.. Iaf inte här i ärliga norrland :)

Har du fått någon betalningspåminnelse?

Det är en vit installation.
Egenföretagare.
Han har ringt två ggr och påminnt mig om räkningen. Samtidigt har jag säkert ringt han tio ggr och bett han göra klart jobbet.
Verkar som han inte vill komma innan jag betalt räkningen och jag vill inte betala innan han fixar dom punkter jag skrivit här.
Lite av moment 22.
Men jag tror jag betalar räkningen, då har jag iallafall ryggen fri. Men är då rädd att felen aldrig åtgärdas (av han).

Han verkar ha svårt att hålla det han lova.
Han skulle göra klart allt förra hösten, inte.
Sen sa jag att det måste vara klart i november eftersom vi skulle få barn i december, inte.
En dag innan jul kom han och fixade en del, men det vart alltså en jul med nyfödd baby, skarvsladdar, och allmänt kaos i elinstallationen.
Han skulle komma i mellandagarna, inte. Efter trettondan, inte.
Kom i slutet av januari och fixade alltså det mesta, sen räkning.
Jag undrade om han då kunde göra klart de bristfälliga sakerna.-javisst, så fort jag får tid.
Tycker att de kvarvarande punkterna är för allvarliga för att jag bara ska släppa det.

Tack för alla tips och ideer, ska fundera och försöka få tag i han igen.

Alltid jobbigt med struliga hantverkare. Att betala allt är nog ingen bra idé med tanke på hur svår han har varit före betalning. Det kommer garanterat inte att bli lättera om du betalar allt. Betala en del är nog det längsta du ska sträcka dej. Max 10.000. När han ringer och undrar var resten av pengarna är så kontra med att fråga när han kommer och gör färdigt. I synnerhet som det finns icke beröringsskyddade delar i installationen. Låter faktiskt som ett fall för elsäkerhetsverket...

Ge inte bort ditt övertag genom att betala!

Du måste självklart utnyttja att det är du som sitter på pengarna. Om du betalar allt så kommer du, förmodligen, aldrig få det klart och tvingas låta någon annan färdigställa och sen ska du kräva skadestånd av första elektrikern... Bättre hota med (och faktiskt verkställa hotet) att låta någon annan fixa det efter en viss tid och dra av den kostnaden från de 16 000 han vill ha betalt för hela jobbet.

Den såkallade "moment 22" bryts ju om du betaler en del och håller inne med resten tills jobbet är klart...och om du redan har bestridit fakturan så har du ryggen fri...se bara till att det även görs på mail el. dyl. så du har bevis (om han svarar).

Som andra redan skrivit...betala för gudsskull inte allt före jobbet är klart!!!

FLKR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.