Byggahus.se
Upptäckte i går kväll att Elcentalen (proppskåpen) i vårt hus brummade och vibrerade, blev orolig och tittade närmare och efter jag tagit ut en specifik säkring så slutade ljudet och vibartionerna, bytt även till ny säkring men ingen skillnad. (proppen var inte speciellt varm). Har någon något tips vad detta kan bero på??: :confused: Kan elsystemet vara överbelastat? märkde dock ingen skillnad efter ha dragit ut så gott som samtliga kontakter för denna säkrings "täckningsområde"
Orolig
 
Se till att ha brutit strömmen innan du börjar röra i något under höljet på centralen. Prova med att dra åt nollskruven (den som förbinder jordskenan och nollskenan).

Om nollskruven sitter dåligt kan det brumma, och det innebär också stor brandrisk. Anledningen till att den slutar brumma om du tar bort en säkring kan vara att det blir bättre balans mellan faserna och mindre ström behöver gå genom nollan.

Om du inte vet hur man gör detta så kontakta en elektriker.
 
kolla så det inte är nån fläkt eller liknande som går på den säkringen, kan ju även vart en transformator till ringklockan som brummar.
 
Men transformatorn till ringklockan är väl inte monterad i centralen, och som jag förstod det var det inifrån centralen som ljudet kommer.

Andra orsaker till ljud och vibrationer i centralen jag kan komma på är glapp i säkringshållaren, om t.ex. propphuven eller säkringssokeln är skadade eller passdelen är dåligt iskruvad.
 
Jag var med om precis detsamma för något år sedan. Det jag konstaterade då var att det var dålig kontakt mellan säkringen och passbiten / bottenplattan (vad är det korrekta namnet??) som orsakade detta. Då märkte jag det endast när en värmefläkt gick igång och det blev högre belastning på den säkringen, men aldrig problem med ljus eller dyl. Jag hade en ny passbit och ersatte den som var där, sedan hade jag inget problem. Observerade en viss svart beläggning på säkringen, så ev. fanns en liten gnistbildning där så du bör undersöka detta riktigt omgående, då vi alla vet att gnistor kan innebära brandrisk!
Precis som Iskra skriver, se dock till att du bryter all ström innan du gör något. Känner du dig det minsta osäker, kontakta en elektriker! Om det inte är något kritiskt som sitter på den säkringen skulle jag ta bort säkringen tills felet är lokaliserat.
 
Bjurran skrev:
Precis som Iskra skriver, se dock till att du bryter all ström innan du gör något. Känner du dig det minsta osäker, kontakta en elektriker!
Fast det skall kanske sägas att det går alldeles utmärkt att kontrollera passkontakten för det fel du beskriver bara genom att skruva ur säkringen och lysa i hålet med en ficklampa. Stoppa bara inte in något i botten på säkringsbrunnen (dvs passkontakten) för den är spänningsförande. Om du behöver byta just passkontakt så kostar en PK-nyckel några tior på exv Claes. Det är inte svårt för den normalhändige, men väl olagligt, så är du det minsta osäker så låt elektrikern göra det. Jag tror iofs att det är större risk att det är något annat som brummar, men det skadar inte att titta.
 
Som jag förstått saken så är det tillåtet att byta ut en skadad passdel, i blå boken kallar man det för "normalt underhåll", bara man byter ut mot en likadan (dvs. om du har en röd byter du ut mot en röd och inget annat). Om du ska säkra upp måste det vara en behörig elektriker som utför detta.

Förövrigt kan man byta passdel utan passdelsnyckel bara man ser till att strömmen är bruten (man kan byta den med spänning också, men det är inte att rekommendera eftersom man kan komma åt dess strömförande botten).
 
Iskra skrev:
Som jag förstått saken så är det tillåtet att byta ut en skadad passdel, i blå boken kallar man det för "normalt underhåll", bara man byter ut mot en likadan (dvs. om du har en röd byter du ut mot en röd och inget annat). Om du ska säkra upp måste det vara en behörig elektriker som utför detta.

Förövrigt kan man byta passdel utan passdelsnyckel bara man ser till att strömmen är bruten (man kan byta den med spänning också, men det är inte att rekommendera eftersom man kan komma åt dess strömförande botten).
Jaha, där ser man; dagligen och stundligen lär man sig nya saker här på forumet. Finns inget som att tvärsäkert säga fel för att tvinga fram det som är rätt. :)

Dåså, bara att byta på. Jag har faktiskt själv bara säkrat ner i mitt hus; undrar om det är lagligt? :)

Att byta passdel med en isolerad nyckel är dock bland de få jobb jag gör under spänning, jag ser inga större problem med det (förutsatt då förstås att den man byter ut är hel, om det inte går att få ut den i en bit med PK-nyckeln så är det nog bara att bita i det sura äpplet.) Eller menar du att man skall byta den utan nyckel under spänning? Ja, det går ju förstås men kräver mycket mer "tungan rätt i mun".
 
Jag rekommenderar absolut inte att man byter utan nyckel med spänningen på. Men eftersom passdelen, utom i botten, är gjord av porslin så kan man göra det, och vissa elektriker gör också det.

Men om det är en trefasgrupp så kan de kringliggande gängorna vara strömförande och kommer man åt botten så är den såklart strömförande.
 
Ja, jag skulle påpekat att jag själv har dragit gränsen innan det. Men jag är inte så modig som för 20-år sedan heller när jag jobbade med det här. ;-)
 
Iskra skrev:
Jag rekommenderar absolut inte att man byter utan nyckel med spänningen på. Men eftersom passdelen, utom i botten, är gjord av porslin så kan man göra det, och vissa elektriker gör också det.
Alla har sitt sätt att få lite spänning i tillvaron. Förr brukade vi byta likriktarröret i högspänningsdelen på färgtvapparaterna med apparaten påslagen. :p
 
Jo, du har rätt, det var onödigt att jag drog upp det på ett allmänt forum, där någon utan tillräckliga förkunskaper kan få för sig att prova.

Jag är förövrigt inte heller så modig med sånt här eftersom jag räknar med att arbeta med el i 40 år till innan jag går i pension så hinner det bli lite för många chansningar för att det ska gå väl varje gång.
 
Eftersom passdelsnyckeln finns i hyllan bredvid passdelarna på clasohlsson och bara kostar en tia så ser jag ingen anledning att chansa ;=)
 
De är inte så att du har en liten elvärme-styr-del i centralen? Med en/två kontaktorer? Dessa kan brumma rätt rejält. Om du inte har de så är de antagligen glappkontakt nånstans.
 
pefo skrev:
Alla har sitt sätt att få lite spänning i tillvaron. Förr brukade vi byta likriktarröret i högspänningsdelen på färgtvapparaterna med apparaten påslagen. :p
Respekt! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.