2 013 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ojordat uttag
Finns det ojordade spotlights att köpa nånstans?
Har ojordat (?) i mitt badrum, men är sugen på att sätta upp en snygg lampa/spotlight för den gamla gamla lampan e hemsk och ger dålig belysning!!
(Sticker endast ut en blå och en grön kabel från taket=ojordat?)
En spotlight som jag har har alla tre färgerna, dvs blå, grön å brun. Den kan jag väl inte användå å hoppa över en av kablarna?!
Lost...
Har ojordat (?) i mitt badrum, men är sugen på att sätta upp en snygg lampa/spotlight för den gamla gamla lampan e hemsk och ger dålig belysning!!
(Sticker endast ut en blå och en grön kabel från taket=ojordat?)
En spotlight som jag har har alla tre färgerna, dvs blå, grön å brun. Den kan jag väl inte användå å hoppa över en av kablarna?!
Lost...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag tycker inte du ska använda armaturen du har i badrummet. Ja, det finns dubbelisolerade (fyrkant i fyrkantsymbolen) spotlights. Har du mer än 1,2 meter till duschmunstycket så är utbudet ganska stort, men välj gärna för enkelhets skull en utanpåliggande armatur för 230V-lampor, dvs utan separat transformator.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Transformatorn är väl inget problem, finns hur många som helst som är dubbelisolerade, troligen är det färre armaturer som kräver skyddsjord om det sitter en transformator i armaturen.Apprentice skrev:
230 V har sämre ljusutbyte och livslängd.
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
prototypen: nja, jag skrev med separat transformator, tveksamt om den är så lätt att gömma i armaturen.
Klicka här för att svara