OK, jag tänker börja med att idiot-förklara mig själv: Jag har ruskigt dålig koll på el, antagligen för att jag inte sysslat mer med det än att sticka i stickpropparna från alla stereo/tv-komponenter i eluttagen hemma...och ja, jag erkänner, jag var definitivt inte mental närvarande under de lektioner i fysik på naturvetenskapliga linjen som behandlade el. Jag kryper till korset, och erkänner för att bli upplyst av allt fuktigt folk är på forumet :D

Nu till saken: Jag renoverar en gammal Skånelänga där en totalrenovering utfördes för några år sedan av hantverkare från ett land i öster...inget är rätt, alltså INGET är rätt utfört. Jag har rivit bort tilläggsisolering i en massa rum, och där är elen dragen i flex-rör eller vad det kan tänkas heta. Innan jag började riva drog jag såklart ut propparna för de slingor som berörde de rum som jag började riva i. Flexrören gick igenom en jädrans massa reglar som vägg-gipset suttit på, och på ett ställe där elen var skarvad tänkte jag att jag kunde lossa ena kabeländen från kopplingsplinten, dra kabeländen genom hålet i regeln och sedan skruva tillbaka kabeln i kopplingsplinten.

Sagt och gjort, MEN, när jag drog kabeln igenom hålet i regeln och kabelns olika tåtar (ledare) kom i kontakt med varandra sprakade det till rejält, vilket gjorde att jag drog slutsatsen att någon måste ha skruvat i proppen för den här slingan igen. Jag kollade proppskåpet och proppen var fortfarande urskruvad så det borde alltså inte gå nån ström genom den aktuella kabeln...hursomhelst, vad jag vill göra nu är följande: Koppla bort all el som kommer in i huset, genom att slå av huvudströmbrytare i elcentralen, och sedan montera tillbaka kabeländen i kopplingsplinten. MEN, jag vill på nåt sätt dubbelkolla att kabeln jag ska meka med inte är strömförande efter att jag slagit ifrån huvudströmbrytare, och vilken mätutrustning ska jag då skaffa mig och hur ska jag mäta?

TIllägg: Den kabel det rör sig om har 5 ledare. Alla 5 går in i en kopplingsplint som då funkar som skarv, och på andra sidan är en motsvarande kabel fäst (ganska logiskt)...på kopplingsplinten satt innan uttaget till en el-radiator. Varför är det 5 ledare? Borde det inte bara vara 3? Fas, nolla och jord?!

Om du vill kolla så att du inte har någon spänning i tåtarna så är en multimeter perfekt - och är det inga exakta resistansmätningar du ska göra så duger en från biltema el. deras gelikar utmärkt.

Mät mellan de olika tåtarna så att du inte har någon spänning, och gärna mot något jordat föremål - t.ex vattenburet element om du ska stå och jobba så att du kan komma i kontakt med det. Överförsiktig vekling?
-Fick 400V mellan ett par fingrar av en rutten gummikabel en gång, vill helst slippa sån´t igen.

TIllägg: Den kabel det rör sig om har 5 ledare. Alla 5 går in i en kopplingsplint som då funkar som skarv, och på andra sidan är en motsvarande kabel fäst (ganska logiskt)...på kopplingsplinten satt innan uttaget till en el-radiator. Varför är det 5 ledare? Borde det inte bara vara 3? Fas, nolla och jord?!
Om det är 5 ledare så låter det som en trefas-kabel => tre proppar att skruva ur. (fas x 3, nolla, jord)

Vad står det på elementen du plockade bort? 400V?
(Det behöver inte vara trefas element utan det finns även tvåfas element)

Ah, tack för ett snabbt svar!

Hur menar du med
och gärna mot något jordat föremål - t.ex vattenburet element om du ska stå och jobba så att du kan komma i kontakt med det.
?

Mäter man mellan 2 tåtar hela tiden? Vilka 2 i så fall, alltså vilka färger?

5 ledare: Ja, jag tycker också det låter som 3-fas; vår tvättmaskin har t.ex. 3-fas-koppling (en egen dosa för det på väggen där den är inkopplad), men däremot tror jag inte att den har 3 proppar i proppskåpet om det är det du menar?

Angående volt-antalet på elementet så ska jag hem och kolla för det har jag ingen aning om, tack för tipset :-)

Ja, jo, "att skillnaden i spänningspotential mellan två punkter som är definitionen av spänning" känner jag igen, jag menade snarare om jag ska klura ut vilken av tåtarna som är jord och sedan mäta mellan den och var och en av de 4 andra tåtarna?

Något element finns inte kvar i utrymmet där jag renoverar, där är i stort sett inget kvar alls förutom ett helt eget eko-system av gråsuggor och silverfiskar ;) Ska jag använda någon annan metallklump, typ en huvudet på en slägga, som jord?

Tjenare Kristian! Länge sedan du var på forumet!

Du kan även använda dej av en isolerad spänningsprovare. Det är en lite snabbare version och kanske inte riktigt lika uttömmande som om man mäter spänning och ström med en multimeter. Ibland har man krypströmmar som ligger på högspänning med inte mycket ström att tala om I och med att Ni har elelement i huset finns inte den goa jord kopplingen som ett gammalt vattenburet system utgör. Du kan mäta mellan fas och nolla med rätt mätinstrument om du saknar gul/grön skydds jord.

Om du har rivit bort i princip allt och ska bygga upp det på nytt så sätt en bygg el-central presic där strömmen kommer in med en fungerande jordfelsbrytare. Koppla sedan ur allt annat hittepå kopplat så du inte skadar dej och ta all ström härifrån. Du kan få låna en byggcentral av mej. Dra sedan alla rör och tåtar i väggarna och golven där du vill ha dem till det ställe du vill ha en central. Ring sedan en elektriker och be honom koppla intåtarna i en ny central.

mvh plexi

Ett tips ring elektrikern INNAN du börjar för o kolla att det är ok att du drar själv.

Erik_D skrev:
Ett tips ring elektrikern INNAN du börjar för o kolla att det är ok att du drar själv.
Man får helt enkelt hitta nån som gör detta! När man renoverar så här grundligt, löpande och till stor del själv. Det omöjligt att ha en elektriker som ska komma och göra alla delarna, eller så får han komma flera gånger och det kostar. En renovering kan man inte planera allt i 100% iförväg, då man tex inte vet hur det ser ut bakom nästa vägg. Man måste låta huset styra vissa saker, vara flexibel..

Exempel I vårt hus tänkte borra genom en vägg och dra ström igenom som visserligen var 78 cm tjock, tegel trodde jag, men det var bara tegel på högkant på vardera sida, emellan låg granitblock. Jag fick dra elen genom två andra rum för att komma undan problemet.

plexi

Hallå Giselsson! Ja, det var ett tag sedan jag var här; jag har ägnat mig åt empiri istället för teori så att säga ;-) Lite offtopic, men jag antar att du är nyfiken på hur det gått såhärlängt, och det har gått bra :-) Vi har delat huset i 2 delar rent fysiskt (smällt upp en dörr som avdelning) och i renoveringsdelen (alltså den del vi inte bor i) är det mesta av förra ägarens klåperi borttaget...all tilläggsisolering i väggar är borta inklusive gips och reglar; de flesta innerväggar rivna etc. Där är ett par originalväggar kvar (innerväggar) som ska bort också innan vi kan börja gräva. Skånegrund med syllar direkt i sanden? NJa inte riktigt, mset 70-tals-betong i lite utspridda sjok som ska bilar bort, men det blir nog rätt lugnt för dom är tunna, klena och oarmerade.

Angående elen: Jag har tänkt ta dit en eletriker som kopplar bort allt ur centralen som gäller renoveringsdelen för där behöver vi ingen el just nu i vilket fall...jag har rätt mycket respekt för el och vill inte meka med något innan jag vet hur det funkar. Ska in i mäöte nu, men ska läsa era tips och se om jag blev klokare, annars frågar jag igen :-)
/Kristian

Plexi: Ett förtydkligande kring min el: Jag kommer att ha kvar den befintliga el-centralen där den sitter så jag borde inte behöva låna en nygg-elcentral av dig, men tack för erbjudandet! Min tanke är att bara koplla ur allt som inte behövs just nu (kanske t.om. spara vissa slingor och hänga upp dom i taket medan vi gjuter, så att man kan "lägga" tillbaka dom sedan igen) så att inga av de kablar som ligger och dräller är strömförande. Iof ligger inga kablar med tåtarna lösa utan allt sitter kvar i sina uttag/kopplingsdosor, men ändå. Jordfelsbrytare har vi förresten :D

Jag införskaffade en multimeter igår och sprang hem och skulle testa. Jag satte den ena proben mot huvudet på en slägga (det borde väl funka som jord eller tänker jag helt skevt nu?) och satte sedan den andra proben på en av de 5 ledarna, en ledare i taget. Problemet är att ingen av ledarna gav några utslag på multimetern...provade först med multimetern på 500v och sedan på 200v. Hm...

cy_berg skrev:
Jag införskaffade en multimeter igår och sprang hem och skulle testa. Jag satte den ena proben mot huvudet på en slägga (det borde väl funka som jord eller tänker jag helt skevt nu?) och satte sedan den andra proben på en av de 5 ledarna, en ledare i taget. Problemet är att ingen av ledarna gav några utslag på multimetern...provade först med multimetern på 500v och sedan på 200v. Hm...
Hej cy_berg, tjaa nog blev det lite skevt allt  ;)

Förhoppningsvis har du olika färg på dina 5 trådar och om du då har en tråd som är gul/grön bör den (förhoppningsvis) vara jord. Finns det också en tråd som är blå bör den (återigen förhoppningsvis) vara noll-ledaren. Vet nu inte vad din slägga har för färg, men är den inte inslagen i elcentralen tror jag inte du skall använda den i mätningen..... :-/

Mät istället mellan trådarna, om du mäter ca 240V så mäter du mellan fas/nolla alternativt fas/jord. Hoppar mätningen upp till runt 400V så mäter du fas/fas.

Om du nu mäter noll med alla kombinationer mellan trådar du kan komma på så är det strömlöst.

Lycka till och ha gärna ena handen i fickan och gummistövlarna på  ;D El är inte att leka med !!!

Jante: jag fick tipset av någon att använda något annat som jord för att slippa gå igenom alla möjliga tåt-kombinationer...men jag antar att jag skrotar slägg-idén och provar alla kombinationer istället, så får vi se om det går bättre :-)

Som sagt, jag har ordentlig respekt för el, så jag ska vara försiktig ::)

cy_berg skrev:
Jag införskaffade en multimeter igår och sprang hem och skulle testa. Jag satte den ena proben mot huvudet på en slägga (det borde väl funka som jord eller tänker jag helt skevt nu?) och satte sedan den andra proben på en av de 5 ledarna..
Jag tror att jag förvillade dig lite där med mitt stycke om jordade föremål:
Mät mellan de olika tåtarna så att du inte har någon spänning, och gärna mot något jordat föremål - t.ex vattenburet element om du ska stå och jobba så att du kan komma i kontakt med det.
För att förtydliga lite så var det ifall du har en apparat som är strömförande(alltså trasig och livsfarlig även när du inte håller på och kopplar el) och apparaten är inkopplad på någon ej avslagen fas så kan du om du råkar komma emot den apparaten samtidigt som du håller i någon av tåtarna(nolla el. jord) få en rejäl stöt - i bästa fall. Den kabel som du jobbar med har du ju givetvis dragit ur propparna till, men poängen var att andra saker runtikring helst bör vara strömlösa också om du är minsta tveksam. Man kan aldrig vara för försiktig.

För att dra ett konkret exempel från studietiden så jordade en kille i min korridor sin dator i ett element. Hans granne blev allt annat än förtjust när han kom emot elementet i sitt rum samtidigt som han höll i en elektrisk pryl..

Och jo, jordfelsbrytare var inte påtänkt i vår studentkorridor..

Sne4: Nu börjar det klarna en del, tack för tillägget! Några andra strömförande apparater eller annat finns inte i närheten av den kabel jag ska mäta på; alla proppar som gäller de 4 rum jag renoverar i är dragna (både gällande eluttag och element).

Jösses, det låter ju som om du inte alls vet vad du håller på med = livsfarligt när det gäller el! Sluta genast med experimenterandet och ring en elektriker och låt denne koppla bort allt strömförande.

Håller fullständigt med. Har du inte koll på hur ett elsystem funkar så ge f-n i det. 230V är dödande vid felhantering.

RING EN ELEKTRIKER innan du skadar dig själv eller bränner ned nått.

Prata sen med elektrikern om han hon godtar att du sätter dosor och drar rör. Formellt sätt kräver även detta behörighet om det ska gå 230 i dessa rör. Om han/hon godtar det så kan du dra rören och sätta dosor men se till att elektrikern inspekterar och godkänner innan ni spikar igen väggarna igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.