3 698 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Hur grovt VP-rör, 5st 10kvmm
På garagets vägg ska det sitta fasadmätarskåp, delvis infällt.
På insidan, på ungefär samma ställe som fasadskåpet, centralen men möjligen/troligen lite högre upp.
Jag har 10mm2 MK i alla färgerna, men hur grovt rör måste det vara?
Kan det klara sig med ett 20mm ?
Antingen går röret bara rakt igenom väggen, men 1 st böj är väl trolig.
Huvudsäkringarna blir knappast över 20A, om det nu påverkar något.
På insidan, på ungefär samma ställe som fasadskåpet, centralen men möjligen/troligen lite högre upp.
Jag har 10mm2 MK i alla färgerna, men hur grovt rör måste det vara?
Kan det klara sig med ett 20mm ?
Antingen går röret bara rakt igenom väggen, men 1 st böj är väl trolig.
Huvudsäkringarna blir knappast över 20A, om det nu påverkar något.
Tack för snabba svar.
I vilket fall som helst så är det iaf en väldigt kort bit, så 25 kanske funkar. Nu har jag ingen sådan dimension "hemma", så beställer jag nåt är det väl lika bra att dra till med 32 då.
Men nu kom jag att tänka på att jag har ju en stump 5g6 (tror jag det var) NXV1 eller vad den nu heter. Ni insatta vet nog vad jag menar, godkänd för mark.
Det skulle kanske vara bättre att dra den rätt igenom väggen och sen upp i centralen, för centralen kommer vara utanpåliggande.
Men den ska kanske ligga i rör ändå...?
I vilket fall som helst så är det iaf en väldigt kort bit, så 25 kanske funkar. Nu har jag ingen sådan dimension "hemma", så beställer jag nåt är det väl lika bra att dra till med 32 då.
Men nu kom jag att tänka på att jag har ju en stump 5g6 (tror jag det var) NXV1 eller vad den nu heter. Ni insatta vet nog vad jag menar, godkänd för mark.
Det skulle kanske vara bättre att dra den rätt igenom väggen och sen upp i centralen, för centralen kommer vara utanpåliggande.
Men den ska kanske ligga i rör ändå...?
Räv3n skrev:
Om det är dyrt eller ej beror ju på vad man jämnför med men 15-30 kr/m för 32mm är väl inte så farligt?
Hehe, priset beror ju ganska kraftigt på vilket affär det handlar om också, Kan hålla med 79 kr/meter inte är så jätte kul. Om man bara ska ha några meter kanske det inte är nått att tjaffsa om.Räv3n skrev:
Jag kom i funderingarna ifall man verkligen måste använda just VP-rör för att ta en kabel N1XV-R 5G6 genom en vägg.
Jag har 32mm och 25mm PEMslang över (den där svarta vattenslangen).
Kabeln ska antingen gå helt rakt genom väggen < 20 cm, eller ev lite snett uppåt, ca 30-40 cm max.
Jag har 32mm och 25mm PEMslang över (den där svarta vattenslangen).
Kabeln ska antingen gå helt rakt genom väggen < 20 cm, eller ev lite snett uppåt, ca 30-40 cm max.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rakt genom (eller lite snett) behöver du inget rör, röret är för att det enkelt ska gå att byta kabeln, men det är inget problem att dra i en ny kabel rakt genom väggen. Som isolering behövs inte röret, kabeln är redan dubbelisolerad.
Drar du RK så behövs röret som isolering
Drar du RK så behövs röret som isolering
Just så...
Och med RK så skulle jag nog inte våga använda rör som ej är uttryckligt avsedda för elinstallation, då röret utgör den andra isoleringsbarriären.
Men med kabelinst så borde det som sagt mer eller mindre kvitta vilket rör det är.
Och med RK så skulle jag nog inte våga använda rör som ej är uttryckligt avsedda för elinstallation, då röret utgör den andra isoleringsbarriären.
Men med kabelinst så borde det som sagt mer eller mindre kvitta vilket rör det är.
Klicka här för att svara