Mikael_L
På garagets vägg ska det sitta fasadmätarskåp, delvis infällt.
På insidan, på ungefär samma ställe som fasadskåpet, centralen men möjligen/troligen lite högre upp.
Jag har 10mm2 MK i alla färgerna, men hur grovt rör måste det vara?
Kan det klara sig med ett 20mm ?

Antingen går röret bara rakt igenom väggen, men 1 st böj är väl trolig.
Huvudsäkringarna blir knappast över 20A, om det nu påverkar något.

25mm skulle jag nog välja om det är rakt och bara nån enstakta böj. Är det längre så är ska man kanske gå upp till 32mm.

20 kan nog bli lite trångt om det blir en böj. 25 är nog det minsta imo.

Jag skulle välja 32 helt klart

Mikael_L
Tack för snabba svar.
I vilket fall som helst så är det iaf en väldigt kort bit, så 25 kanske funkar. Nu har jag ingen sådan dimension "hemma", så beställer jag nåt är det väl lika bra att dra till med 32 då.

Men nu kom jag att tänka på att jag har ju en stump 5g6 (tror jag det var) NXV1 eller vad den nu heter. Ni insatta vet nog vad jag menar, godkänd för mark.
Det skulle kanske vara bättre att dra den rätt igenom väggen och sen upp i centralen, för centralen kommer vara utanpåliggande.
Men den ska kanske ligga i rör ändå...?

Hade nog valt kabeln om du har den.. Men den ska ligga i rör om du inte följer reglerna med spikskydd osv som malts några gånger..

Har för mig dimensioneringen står i elboken vad det ska vara.. Har inte den framför mig, men det kanske ngn annan har.. VP-rör blir ju rätt så dyrt när man kommer upp i areor.. Men det var ju bara en kort bit så..

Räv3n skrev:
Har för mig dimensioneringen står i elboken vad det ska vara.. Har inte den framför mig, men det kanske ngn annan har.. VP-rör blir ju rätt så dyrt när man kommer upp i areor.. Men det var ju bara en kort bit så..

Om det är dyrt eller ej beror ju på vad man jämnför med men 15-30 kr/m för 32mm är väl inte så farligt?

kolla priset på 50 rör.. eller så var det vi som tog bra betalt :p

Edit: Tror det ligger på 79:-/m till kund.. Men det är väl billigt..

Redigerat:
Räv3n skrev:
kolla priset på 50 rör.. eller så var det vi som tog bra betalt :p

Edit: Tror det ligger på 79:-/m till kund.. Men det är väl billigt..
Hehe, priset beror ju ganska kraftigt på vilket affär det handlar om också, Kan hålla med 79 kr/meter inte är så jätte kul. Om man bara ska ha några meter kanske det inte är nått att tjaffsa om.

Körde nyss några meter 50 rör och även ett antal 50 mm 90-böjar till tippen då jag inte hade nån användning för dem... Hade kunnat skänkt bort dem.

Mikael_L
Jag kom i funderingarna ifall man verkligen måste använda just VP-rör för att ta en kabel N1XV-R 5G6 genom en vägg.

Jag har 32mm och 25mm PEMslang över (den där svarta vattenslangen).
Kabeln ska antingen gå helt rakt genom väggen < 20 cm, eller ev lite snett uppåt, ca 30-40 cm max.

Rakt genom (eller lite snett) behöver du inget rör, röret är för att det enkelt ska gå att byta kabeln, men det är inget problem att dra i en ny kabel rakt genom väggen. Som isolering behövs inte röret, kabeln är redan dubbelisolerad.

Drar du RK så behövs röret som isolering

Mikael_L
Just så...

Och med RK så skulle jag nog inte våga använda rör som ej är uttryckligt avsedda för elinstallation, då röret utgör den andra isoleringsbarriären.

Men med kabelinst så borde det som sagt mer eller mindre kvitta vilket rör det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.