1 437 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kan inte dimma downlights till minimum
Jag har 9 x 35watts downlights (230v) i sovrummet och en dimmer på 10-600Watt, men jag kan inte dimma ner till minimum utan ljuset förblir relativt starkt om än dimmat.
I köket har jag 6 x 35 watt och 300watt dimmer och där går det att dimma till minimum. Har testat med en 315watt dimmer i sovrummet och det går inte heller att dimma till minimum med den. Tog ut dimmer från köket och satte in i sovrummet och då gick det att dimma till minimum.
I köket har jag 6 x 35 watt och 300watt dimmer och där går det att dimma till minimum. Har testat med en 315watt dimmer i sovrummet och det går inte heller att dimma till minimum med den. Tog ut dimmer från köket och satte in i sovrummet och då gick det att dimma till minimum.
Nu var det ett tag sen jag monterade dimrar själv så rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt ska dessa justeras så att lampan alltid tänds även om den startar på minimum. Alltså ska du inte kunna släcka den helt genom att bara vrida ner reglaget. En ren gissning i varför det är så är i så fall eftersom en lampa som inte börjat glöda knappt har något motstånd (jmf kortslutning), men ta inte mitt ord för detta då jag själv bara är hemmapulare...
Klicka här för att svara