4 991 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Placering av undercentral
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
På den gamla goda oljeeldningstiden så hade vi bara 16 A huvudsäkring med en del direktelvärme i lagårn/verkstan och visst gick väl huvudsäkringen ibland när jag svetsade lite grövre med en tvåfassvets.snickarboden skrev:
Så 16A huvudsäkring är inget att ojja sig över, räckte bra.
Det är många trådar som behandlar ämnet att säkra NED.
Protte
pefo skrev:
Jag är ingen elektriker men efter en del forskning i ämnet (bl.a. här på forumet) så håller jag med pefo till 100%. Har inte hittat något som motsäger detta. Finns några som hävdar 6 mm2 men det känns som att de inte riktigt funderat på skillnaden mellan parallellcentral och undercentral (avsäkrat som pefo skrev)...
Yamma
Så uppfattar jag det också, säkrar man upp med 16A så borde det räcka med 2,5mm2 oberoende hur fördelningen ser ut "på andra sidan". Det blir f.ö. ingen undercentral i köksskåpet, ska förlägga den i angränsande rum i stället.Yamma skrev:Jag är ingen elektriker men efter en del forskning i ämnet (bl.a. här på forumet) så håller jag med pefo till 100%. Har inte hittat något som motsäger detta. Finns några som hävdar 6 mm2 men det känns som att de inte riktigt funderat på skillnaden mellan parallellcentral och undercentral (avsäkrat som pefo skrev)...
Yamma
Klicka här för att svara