snickarboden skrev:
16 A som huvudsäkring, då skall man nog bo i passivhus, milt räknat.
Lägenhet ja nen inte i hus.

/Kent
Vad är det som gör att en normalvilla utan elvärme inte skulle klara sig på 16A??
Hört talas om begreppet sammanlagring?

Hur gör ni inomhuselektriker med spisgruppen om man har 16A mätarsäk? Chansar att spisen klarar sig på 10A eller säkrar ni spisen 16A (2,5mm2)??

snickarboden skrev:
16 A som huvudsäkring, då skall man nog bo i passivhus, milt räknat.
Lägenhet ja nen inte i hus.

/Kent
På den gamla goda oljeeldningstiden så hade vi bara 16 A huvudsäkring med en del direktelvärme i lagårn/verkstan och visst gick väl huvudsäkringen ibland när jag svetsade lite grövre med en tvåfassvets.

Så 16A huvudsäkring är inget att ojja sig över, räckte bra.
Det är många trådar som behandlar ämnet att säkra NED.

Protte

pefo skrev:
Kravet på 6mm2 gäller om du lägger matningen på huvudledningen, dvs utan separat avsäkring och därför måste klara den belastning som huvudsäkringarna klara. Lägger du den på en avsäkrad gruppledning är det gruppledningens säkring som avgör vilken area som skall användas. Så ser iaf jag på det.

Jag är ingen elektriker men efter en del forskning i ämnet (bl.a. här på forumet) så håller jag med pefo till 100%. Har inte hittat något som motsäger detta. Finns några som hävdar 6 mm2 men det känns som att de inte riktigt funderat på skillnaden mellan parallellcentral och undercentral (avsäkrat som pefo skrev)...

Yamma

Yamma skrev:
Jag är ingen elektriker men efter en del forskning i ämnet (bl.a. här på forumet) så håller jag med pefo till 100%. Har inte hittat något som motsäger detta. Finns några som hävdar 6 mm2 men det känns som att de inte riktigt funderat på skillnaden mellan parallellcentral och undercentral (avsäkrat som pefo skrev)...

Yamma
Så uppfattar jag det också, säkrar man upp med 16A så borde det räcka med 2,5mm2 oberoende hur fördelningen ser ut "på andra sidan". Det blir f.ö. ingen undercentral i köksskåpet, ska förlägga den i angränsande rum i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.