1 899 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Pax fläkt och lysrör på samma grupp
Jag installerade precis en pax fläkt i tvättstugan. Den fungerar väl som förväntat men den verkar inte klara av att man tänder eller släcker takbelysningen, vilket får till följd att jag måste trycka på resetknappen på fläkten för att den ska fungera normalt igen.
Fläkten är inkopplad på samma säkring som belysningen som är en lysrörsarmatur av modell mindre.
Finns det något jag kan göra mer än att dra fram en ny fas från centralen eller byta ut belysningen till glödlampor? Jag har funderat på om det kan hjälpa att byta glimtändare, eller kanske lysrör?
Fläkten är inkopplad på samma säkring som belysningen som är en lysrörsarmatur av modell mindre.
Finns det något jag kan göra mer än att dra fram en ny fas från centralen eller byta ut belysningen till glödlampor? Jag har funderat på om det kan hjälpa att byta glimtändare, eller kanske lysrör?
Finns det något annat på samma grupp, eller är det endast lysrör och fläkt? Jag hade problem med detta fenomen i mitt garage, fast i form av att det sköt sönder strömbrytarna. Kompletterade då med några vanliga glödlampor och har inte märkt något än iaf...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En lysrörsarmatur utan faskompensering (kondensator) producerar ganska stora transienter vid till/frånslag som kan påverka känslig elektronik, men det tycker jag nog att din fläkt borde klara av, men är det så pass mycket elektronik i en PAX-fläkt idag så att den behöver en resetknapp?
Kondensator eller ej, testa att koppla in en varistor på armaturen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012568.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012568.htm
Paxfäktarna är otroligt känsliga för transienter. Att dom satt dit en resetknapp bevisar väl att dom misslyckats med att gör fläktarna störtåliga.
Jag körde borrmaskinen i badrumsuttaget en gång och vid varje start så startade eller stannade fläkten. Har en litet lysrör ovanför spegeln som ungerfär vartionde gång man tänder så stannar eller startar fläkten!!
Jag körde borrmaskinen i badrumsuttaget en gång och vid varje start så startade eller stannade fläkten. Har en litet lysrör ovanför spegeln som ungerfär vartionde gång man tänder så stannar eller startar fläkten!!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden