1 484 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Nytt proppskåp?
I samband med renovering så måste åtminståne delar av elen dras om. Nu går det en 5 ledare (gammal med väv) från två proppar i huvudelskåpet i källaren till ett annat elskåp med 2 poppar i drift (av 4 totalt) på ovanvåning. Från detta proppskåp går ena proppen till ovanvåning och den andra ner igen till bottenvåningen. Jag vill helst inte dra om elen på bottenvåningen i dagsläget p.g.a. av allt annat som måste göras det närmaste året.
Är det ok att dra en ny modern kabel från det "stora" elskåpet i källaren till ett nytt litet automatsäkringsskåp på ovanvåning och därifrån koppla på den gamla dragningen till nedanvåning samt helt ny dragning på ovanvåning. Helst vill jag ha minst tre dragningar/säkringar till ovanvåning men en enda skulle också fungera.
Vill gärna ha lite synpunker på detta innan jag anlitar elektriker.
Är det ok att dra en ny modern kabel från det "stora" elskåpet i källaren till ett nytt litet automatsäkringsskåp på ovanvåning och därifrån koppla på den gamla dragningen till nedanvåning samt helt ny dragning på ovanvåning. Helst vill jag ha minst tre dragningar/säkringar till ovanvåning men en enda skulle också fungera.
Vill gärna ha lite synpunker på detta innan jag anlitar elektriker.
Kolla med en elektriker eller 2, dom har nog en smidig lösning.
Men annars verkar det okej..
Men annars verkar det okej..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Man skulle kunna sätta en ny central på vinden med ny matning och mata gruppen som går ner direkt från källaren i avvaktan på ny el på bottenvåningen.
Det finns lika många lösningar som elektriker.
Det finns lika många lösningar som elektriker.
Tackar för synpunkter. Hade jag kunnat få kontakt med min vanliga elektriker hade jag kollat med honom men nu måste jag fortsätta riva och bygga och i samband med detta ta hänsyn till framtida dragningar. Exakta lösningar tar jag med elektrikern sen.
Jag kan tillägga att det dessutom finns belysning mellan våningarna som har trappbrytare både uppe och nere och matas med samma ström som nedanvåningen. Upp, sen ner sen upp igen ungefär. Verkar inte helt logikst men om det inte är farligt och förbjudet så vill jag helst inte ändra detta i dagsläget. De nya dragningarna på ovanvåningen blir enligt alla regler jag kan komma på. Min elektriker är mer "flexibel" med regler än jag själv.
Jag kan tillägga att det dessutom finns belysning mellan våningarna som har trappbrytare både uppe och nere och matas med samma ström som nedanvåningen. Upp, sen ner sen upp igen ungefär. Verkar inte helt logikst men om det inte är farligt och förbjudet så vill jag helst inte ändra detta i dagsläget. De nya dragningarna på ovanvåningen blir enligt alla regler jag kan komma på. Min elektriker är mer "flexibel" med regler än jag själv.
Klicka här för att svara