Men sedan är det ju så att om "Yrrol" vet hur han ska göra och gör det bra (framförallt säkert så att ingen brand eller olycka inträffar) så kommer ju aldrig "lagens långa arm" få reda på att det är hemmapul.

//Patrik

Mikael_L
Det finns flera ev brott inom frågeställningen ...

Om du kopplar själv är det ett behörighetsbrott.
Kopplar en elektriker med tillräcklig behörighet är det inget behörighetsbrott, oavsett hur många eller hur få kvitton som skrivs och oavsett hur tokigt eller rätt det blir gjort.

Blir det fel i utförande, så är det ett "brott" mot starkströmsföreskrifterna, oavsett om det är du, morsan eller en elektriker som gjort det. Detta är frikopplat ev brott i punkt 1.

Är det inte fel i utförandet ska inte f-bolag kunna neka eller minska ersättning, och ingen ansvarsfråga ska kunna resas.

Skrivs det inga kvitton trots betalning erläggs är det ett skattebrott.

Skrivs det kvitton från en elfirma, så finns det möjlighet att deras ansvarsförsäkring kan träda in ifall något olyckligt händer (men det ska det väl inte kunna göra, det är väl det vi har behörighetssystemet till ... ;) :D). Det finns även en större chans att tvinga den som gjort jobbet att göra om ev. felaktigheter.
Som t.ex. när min svärmor kopplade i värmepumpen, elkillen kopplade EKK till stickpropp :eek:. Själv hade jag omedelbart krävt att det skulle göras om och rätt, men svärmor är fegare att ta strid ... :(

Redigerat:
Mikael_L
:D
Snaggle säger samma sak som mig, men med färre ord .... :D

Less is more....;)

Mikael_L
Med så mycket elektrikerkompetens omkring dig, kan det väl inte gå fel ... :)

Gör du nåt själv så fråga om allt du är osäker på. Det är ju inte någon rymdforskning direkt att sätta upp några lysrörsarmaturer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.