Jag har en gammal central med gammla hederliga proppar i och jag har dragit en ny nolla till spisuttaget för att jag ska ha ugn + häll.
Jag har tre rader i centralen och min fråga är är det vanligt att bara använda en nollskena i dom? jag har ca 10 nolltrådar på den och det var slut på konstiga byglar med skruvar i där alla nolltrådar satt, då är frågan jag satte min nya nolltråd ihop med en annan nolla som var befintlig. Det satt en annan nolla likadant , behöver jag bygla till en annan skena under eller kan jag ha det sitta så ?

Är man det minsta osäker när man pular i en elcentral är det en bra idé att ringa en elektriker. Det är i min mening fel ställe att chansa på, men jag är ju den försiktiga typen...

Om det finns en ledig skena, så är det nog snyggare att koppla in den som nolla. Observera att du måste använda minst RK 6 mm^2 för att koppla ihop skenorna. Vanlig 1,5 eller 2,5 mm^2 FK är inte godkänt.

Man får koppla två nollor i samma klämma. För att se till att båda får kontakt har min elektriker tipsat om att man tvinnar ihop dem först, innan man skruvar fast. Oavsett så bör man rycka ordentligt i tåtarna var för sej efter att man skruvat fast, för att se att de sitter.

Ser ut så i de flesta centraler där noll-anslutningarna (och skyddsjord också för den delen) är slut sen länge, men det är inte ok att göra så egentligen. Varje grupp ska ha sin egen anslutning.

Jag har dragit åt allt i centralen för kung och fosterland speciellt nollorna för att inte få något glapp eller , jag satte den med en annan 2.5 mm kabel för att få samma dimension på dom tyckte det skulle vara lättare att få dom o sitta bra.
Tack för svaret
texas

Redigerat:
Min central är inte rörd sedan dom byggde 75, varför byglade inte dom nollskenorna direkt?
jag har ju 2 centraler en för värmen o en för allt annat

snaggletooth skrev:
Ser ut så i de flesta centraler där noll-anslutningarna (och skyddsjord också för den delen) är slut sen länge, men det är inte ok att göra så egentligen. Varje grupp ska ha sin egen anslutning.
Det är väl egentligen mest för enkelhetens skull som varje tråd ska ligga under varsin skruv? Man går ju efter att det ska vara kopplat på ett sätt så att det är enkelt att göra förändringar.

(Jag får väl erkänna att jag en gång lagt in en ny skyddsjord under en redan upptagen skruv. I en central hemma hos mina föräldrar.)

//Patrik

Redigerat:
För jordanslutningar gäller vad jag vet att de ska vara kopplade i egen klämma och inte delad. Antar att det är för att risken är större att ena tråden glider ur om man delar, så det är väl bättre att undvika att dela även för nolla, men vad jag vet är det tillåtet då.

NEJ, det är inte tillåtet att dela på nollplintarna.

Ok det är inte tillåtet, men det verkar som om man gör så åndå vad är risken med att dela skruv på nollskenan?

När man "fuskar" gör man oftast medvetet ett avsteg från hur det ska vara, att man gör det på eget bevåg är ju upp till var och en. Men att råda andra att "fuska" tycker jag att inte bör göra. Några fel som kan uppstå om man lägger flera nollor under samma skruv är glapp och därmed följande värmeutveckling, även överbelastning (nolla från samma fas men olika säkringar) kan bli följden och även då med värmeutveckling. När man får värme i ett kontaktställe oxiderar anslutningen som med tiden ger dålig kontakt, värmen leder även till rörelser i matr. som på sikt leder till att kontakttrycket minskar. Det ligger rätt stora erfarenheter och forskning bakom alla föreskrifter, så dom är inte enbart till för att vara besvärliga.
Så anser du att det är värt att ta en chans så är det helt upp till dig, kostnaden för att utöka och få en säker "anläggning" är ju inte så hög med tanke på att det troligen kommer att fungera hela din livstid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.