Jag vill leta rätt på elkabel/röret i taket i badrummet. Från störmbrytaren går elkabeln via taket som sen når väggen där jag har handfats-belysningen. Vill göra ett brott på kablen i taket för att där göra en takbeslysning. Finns röret på vinden mitt i isoleringen eller ligger det under isoleringen nära mitt innertak? Har varit på vinden men där ligger så mkt bråde så jag kan inte se efter. (jag bor högst upp i lägenhet)

Det sitter antagligen en dosa i väggen precis utanför badrummet eller i något angränsande rum. Gissningsvis i samma vägg där du har din brytare fast på andra sidan. Tror man gjorde så på 50-talet för undvika dosor i taket på just badrum. Vet inte det fanns regler då, eller nu, som hindrar takdosor i badrum. Det kan vara något att ta reda på innan du börjar hacka dig in i taket för att sätta dit en dosa.

Redigerat:
Det var förbjudet med kopplingspunkter i badrum på den tiden. Det vanligaste var att man drog från en kopplingsosa på utsidan ner till brytaren och sedan från brytaren till lampan på väggen

...det finns ingen dosa i väggen, från ströbrytaren går elsladden hela vägen (utan skrav) till badrumslampan. Det vet jag då elektirkern drog om elen hemma o jag var med. Men även om det skulle finnas en dosa i väggen så hjäler det inte mig, jag vill göra brott på kablen mitt på taket i badrummet för att där sätta en lampa, eller får man inte?

(konstigt nog när man byggde huset så satt man strömbrytaren på insidan av badrummet intill badkaret! - galet!)

Röret ligger troligtvis nära innertaket men jag skulle gå upp på vinden och gräva fram det, om det är möjligt.

elmont skrev:
Röret ligger troligtvis nära innertaket men jag skulle gå upp på vinden och gräva fram det, om det är möjligt.
Jo, min tanke med, ligger en stor hög med gammla takpannor just över badrummet...måste få bort dem först.... pust

Jag grävde på vinden på ett annat ställe över min lägenhet, finns på vinden först glasfiberull 10cm, sen 30cm sågspån, sen kom jag till brun masonitskivaktigt skiva o där tog det stopp. Undrar om rören ligger på denna masointskiva från vinden sett eller under skivan "i" badrumstaket?

Det är inte ens säkert att röret ligger i taket, kan lika väl ligga i väggen. Rör måste inte dras i taket. Masoniten du hittade kan vara ditt innertak.

Protte

Jag skulle aldrig göra ett sånt ingrepp själv i en lägenhet. Tänk om något händer?

Att använda en kompass går utmärkt.

Nålen reagerar på rören till minst 10 cm djup, har själv letat gamla metall kulo dosor
i mitt hus.

Vid badrumslampan så ser man i "röret" att elkablarna kommer uppifrån...men det e klart att röret ändå kan gå i väggen...men tror inte det. Ska testa kompasset! Tänkte tanken själv att skaffa en mätare osm känner av kablar i väggen, måste skaffa ett kompass då bara :-D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.