2 032 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
var sitter elrören i ett hus från 50-talet?
Jag vill leta rätt på elkabel/röret i taket i badrummet. Från störmbrytaren går elkabeln via taket som sen når väggen där jag har handfats-belysningen. Vill göra ett brott på kablen i taket för att där göra en takbeslysning. Finns röret på vinden mitt i isoleringen eller ligger det under isoleringen nära mitt innertak? Har varit på vinden men där ligger så mkt bråde så jag kan inte se efter. (jag bor högst upp i lägenhet)
Det sitter antagligen en dosa i väggen precis utanför badrummet eller i något angränsande rum. Gissningsvis i samma vägg där du har din brytare fast på andra sidan. Tror man gjorde så på 50-talet för undvika dosor i taket på just badrum. Vet inte det fanns regler då, eller nu, som hindrar takdosor i badrum. Det kan vara något att ta reda på innan du börjar hacka dig in i taket för att sätta dit en dosa.
Redigerat:
...det finns ingen dosa i väggen, från ströbrytaren går elsladden hela vägen (utan skrav) till badrumslampan. Det vet jag då elektirkern drog om elen hemma o jag var med. Men även om det skulle finnas en dosa i väggen så hjäler det inte mig, jag vill göra brott på kablen mitt på taket i badrummet för att där sätta en lampa, eller får man inte?
(konstigt nog när man byggde huset så satt man strömbrytaren på insidan av badrummet intill badkaret! - galet!)
(konstigt nog när man byggde huset så satt man strömbrytaren på insidan av badrummet intill badkaret! - galet!)
Jo, min tanke med, ligger en stor hög med gammla takpannor just över badrummet...måste få bort dem först.... pustelmont skrev:
Jag grävde på vinden på ett annat ställe över min lägenhet, finns på vinden först glasfiberull 10cm, sen 30cm sågspån, sen kom jag till brun masonitskivaktigt skiva o där tog det stopp. Undrar om rören ligger på denna masointskiva från vinden sett eller under skivan "i" badrumstaket?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Det är inte ens säkert att röret ligger i taket, kan lika väl ligga i väggen. Rör måste inte dras i taket. Masoniten du hittade kan vara ditt innertak.
Protte
Protte
Vid badrumslampan så ser man i "röret" att elkablarna kommer uppifrån...men det e klart att röret ändå kan gå i väggen...men tror inte det. Ska testa kompasset! Tänkte tanken själv att skaffa en mätare osm känner av kablar i väggen, måste skaffa ett kompass då bara :-D
Klicka här för att svara