13 075 läst ·
34 svar
13k läst
34 svar
Torix eller medföljande plint
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
När jag mätte i en trefasdosa för flera belysningsskenor kopplad med torix som jag rev så fick jag klia mig lite huvudet när jag mätte om det fanns spänning i den. Mätte och skruvade ur säkringar, mätte, skruvade i säkringar, mätte osv.. oavsett vad jag gjorde - helt dött. Var helsäker på att det borde vara spänning i just den dosan när säkringarna för Gr. 3 var iskruvade. Jag mätte på mätpunkten i "skallen" på toppklämmorna. Men när jag tänkte börja pilla i dosan så tog jag av torixen på skyddsjorden och en av faserna och mätte - vipps 230 V! Jäkla torix... (Men ändå kopplar jag med torix till skyddsjorden och biledarna när jag kopplar EKLK.
)
Sedan gällande användandet av plint eller toppklämma i dosor så är det väl framförallt äldre elektriker som använder plintarna, de som är riktigt van med plintar sedan sina tidigare år inom yrket. Och vi andra som är mer van med toppklämmor tycker mest att det är jobbigt med plintar. Men fan vad glad man blir om man ska mäta i en dosa som man upptäcker är kopplad med plint.
//Patrik
Sedan gällande användandet av plint eller toppklämma i dosor så är det väl framförallt äldre elektriker som använder plintarna, de som är riktigt van med plintar sedan sina tidigare år inom yrket. Och vi andra som är mer van med toppklämmor tycker mest att det är jobbigt med plintar. Men fan vad glad man blir om man ska mäta i en dosa som man upptäcker är kopplad med plint.
//Patrik
Redigerat:
min elektriker sa att de fått byta ut WAGO vid tunga applikationer, tex värmepumper, VVB, som går på 16A... de hade smält, så nu använde de bara ubåtar...
lite synd, för de ska ju vara bra, eller kanske det bara var ett tillfälle som fått dem att inte vilja använda dem?
lite synd, för de ska ju vara bra, eller kanske det bara var ett tillfälle som fått dem att inte vilja använda dem?
Tvivlar på att det vara WAGOS fel att det blivit varmgång, snarare handhavandefel, jag har också sett en elektriker stå och svära åt snabbkopplingar, han kunde bara inte få rätt på det, jäklaskit var det minsann, och sitter inte, när han gått kollar jag i uttaget och då visar det sig att bara skalat upp tåtarna 7-8 mm, jag skalar upp en liten bit till och plötsligt sitter det som det ska.
Så det går att misslyckas med allt, t.o.m. snabbkopplingar. Men en torix med många ledare kan vara lite knepigt att få till på rätt sätt, det gäller att känna så alla trådar sitter ordentligt.
Ubåtar har jag sett på en del ställen, men det är ingen favorit att behöva plocka fram ett extra verktyg i onödan.
Så det går att misslyckas med allt, t.o.m. snabbkopplingar. Men en torix med många ledare kan vara lite knepigt att få till på rätt sätt, det gäller att känna så alla trådar sitter ordentligt.
Ubåtar har jag sett på en del ställen, men det är ingen favorit att behöva plocka fram ett extra verktyg i onödan.
I samhället jag verkar finns en äldre installatör som med få undantag kopplar dosor genom att tvinna ihop och tejpa. Ibland kan det vara två torix och tre tejpskarvar i samma dosa, har sett cee 416-uttag grenade i dosa med tejpskarv i lantbruksinstallationer. Om han ska gå ut med t ex en kuloledning från en infälld dosa med gammal OVIR, ja bara skala lite och vrid runt EK:n sen tejp....det har pågått sen 40-50-talet, många gånger har jag varit nära att ringa till Elsäkerhetsverkets inspektör men vi känner ju varann så det är ju lite känsligt. Kunde fylla på med många historier. Alla i samhället ler överseende och säger: jaja XX han gör lite som han vill. Själv använder jag mest WAGO och i vissa fall LK-kopplingar (se där ännu ett namn på ubåtar).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa Luft/luftvärmepump utdel på fasad eller mark?
Värmepumpar -
Skäligt att fakturera för medföljande släkting eller inte?
Hantverkare -
Ska jag montera grindgångjärn genomgående eller med medföljande skruv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Torix, Wago 222, Wago 773 eller U-båt? Vad tycker ni är bäst?
El -
Wago eller Torix eller U-båt?
El