1 535 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
VP-rördragning
Jag ska bygga ett sovloft på vinden och kommer att göra hela elbiten själv men behöver lite tips från yrkesverksamma elektriker vad gäller själva planeringen inför dragningen av VP-rör.
(Ja, jag har AB-behörighet vilket man får om man är civilingenjör inom elkraft och varit yrkesverksam i industrin i 20 år. Bara så att vi kan slippa den diskussionen.)
Rummet är 5x3 m med sneda sidoväggar, två takfönster, en dörr. Jag kommer att dra en ny matning dit från gruppcentralen i källaren i ett befintligt VP-rör.
I rummet hade jag tänkt mig 4st tvåvägsuttag, 2 st anslutningspunkter för ljusarmatur samt 1 st kronomkopplare innanör dörren. Dvs synnerligen rakt på sak.
Min fråga är hur man bäst planerar rördragningen? Hur mycket drar man i taket respektive i väggarna? Antar att det finns lika många svar som det finns elektriker, men skulle gärna ta del av den erfarenhet som finns bland många av er.
(Ja, jag har AB-behörighet vilket man får om man är civilingenjör inom elkraft och varit yrkesverksam i industrin i 20 år. Bara så att vi kan slippa den diskussionen.)
Rummet är 5x3 m med sneda sidoväggar, två takfönster, en dörr. Jag kommer att dra en ny matning dit från gruppcentralen i källaren i ett befintligt VP-rör.
I rummet hade jag tänkt mig 4st tvåvägsuttag, 2 st anslutningspunkter för ljusarmatur samt 1 st kronomkopplare innanör dörren. Dvs synnerligen rakt på sak.
Min fråga är hur man bäst planerar rördragningen? Hur mycket drar man i taket respektive i väggarna? Antar att det finns lika många svar som det finns elektriker, men skulle gärna ta del av den erfarenhet som finns bland många av er.
Jag röstar för armaturdosor i taket och grena ut därifrån till uttag, brytare o.s.v., för att slippa ev. kopplingsdosor.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Håller med föregående skrivare
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Då är vi 3 !!.
Jepp, direkt till taket, inga kopplingsdosor i väggarna.
Är det ont om plats i taket kan de vara bättre med kopplingsdosa på vägg ovanför strömbrytaren och bara rörutlopp för belysningen. Du vill säkert rymma lite isolering i taket oxo? Är det en låg vind som egentligen inte är gjort för att inredas? Jag har sett några som gjort sovloft i sådana och största problemet verkar vara att de blir helvetiskt varmt på sommaren! Detta är nog jobbigare problem än elinstallationerna 
Ibland kan matningen lämpligen gå till ett av uttagen och vidare till en takdosa/nästa uttag
Klicka här för att svara