Jag ska bygga ett sovloft på vinden och kommer att göra hela elbiten själv men behöver lite tips från yrkesverksamma elektriker vad gäller själva planeringen inför dragningen av VP-rör.

(Ja, jag har AB-behörighet vilket man får om man är civilingenjör inom elkraft och varit yrkesverksam i industrin i 20 år. Bara så att vi kan slippa den diskussionen.)

Rummet är 5x3 m med sneda sidoväggar, två takfönster, en dörr. Jag kommer att dra en ny matning dit från gruppcentralen i källaren i ett befintligt VP-rör.

I rummet hade jag tänkt mig 4st tvåvägsuttag, 2 st anslutningspunkter för ljusarmatur samt 1 st kronomkopplare innanör dörren. Dvs synnerligen rakt på sak.

Min fråga är hur man bäst planerar rördragningen? Hur mycket drar man i taket respektive i väggarna? Antar att det finns lika många svar som det finns elektriker, men skulle gärna ta del av den erfarenhet som finns bland många av er.

Jag röstar för armaturdosor i taket och grena ut därifrån till uttag, brytare o.s.v., för att slippa ev. kopplingsdosor.

Håller med föregående skrivare

Då är vi 3 !!.

Jepp, direkt till taket, inga kopplingsdosor i väggarna.

Det beror på var röret kommer med matningen, och var det är enklast att praktiskt lägga de nya rören, i vägg eller tak.

Är det ont om plats i taket kan de vara bättre med kopplingsdosa på vägg ovanför strömbrytaren och bara rörutlopp för belysningen. Du vill säkert rymma lite isolering i taket oxo? Är det en låg vind som egentligen inte är gjort för att inredas? Jag har sett några som gjort sovloft i sådana och största problemet verkar vara att de blir helvetiskt varmt på sommaren! Detta är nog jobbigare problem än elinstallationerna :o

Ibland kan matningen lämpligen gå till ett av uttagen och vidare till en takdosa/nästa uttag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.