Hallo.

Köpte ett par 5 pack 12v spots från Jula, men ja tycker att de var väldigt löjliga distanser på kopplingarna.
Bruksanvisning och jag bifogade en kass bild på trafon (kan ta en ny om så behövs)

Dom satt på följande vis, de är tre utgångar ur trafon och i en satt de 3 lampor med 500mm mellanrum, den andra satt de 2 lampor med 500mm mellanrum och den tredje är tom. Det är en 0,75kv "lampsladd" med fas och nolla, som du fäster med en (vet inte vad de kallas för) sån där hona/hane-sockerbit, där är de ungefär 50mm värmetålig sladd som går till sockeln till lampan.

Nog om beskrivning vad jag köpt och hur de ser ut, jag har lite funderingar på om jag nu kan använda detta som jag vill.

De står i bruksanvisningen att den vill ha 80mm bakom lampan, bör man köpa en såndär plast kåpa för att skydda? eller har ni andra tips om vad man kan använda? Vi är nämligen i stadiet då vi ska bestämma hur mycke vi ska sänka taket.

Kan man ändra längden något på kablarna? Har läst detta diagram.
Kan man t.ex sätta en såndär "sockerbit" på en FK och koplpa i den i sockel-kabeln? Och som nu diagrammet säger att 10m är de på 1,5kv, är det den totala kabellängden på alla utgångar efter trafon (En på 10m eller tre på 5/3/2m?)

Detta ska in i ett sovrumrum på ca 12kv, och det är en träkåk.

De blev lite mycket frågor här, men svara gärna på nått av dom om du skulle veta svaret ;) All info är välkommen i mitt huvud.

• DSC00448.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! jag köpte exakt samma lampor (i vår hall), jag skarvade hejvilt,det fungerade kanon. (annat är om du skarvar bild/ljudsignal då tappar man ohm) Jag skar till 200x200 i gips och skruva upp bakom varje spot. Ett tips är att du monterar traforna så att du kan komma åt dem ifall de går sönder. Ett annat tips är att köpa dessa spot´s http://www.eastfield.cc/Product/EN/product_detail.asp?productid=85 tarforna till dessa är som små "hockeypuckar" ø50mm, så man kan lägga upp dem en i varje lampa, smart om de går sönder.
Bygger endast 23mm uppåt, men fyrkantiga gipsplattor ovan är ändå att rekomendera....

Redigerat:
cust3000 skrev:
Hej! jag köpte exakt samma lampor (i vår hall), jag skarvade hejvilt,det fungerade kanon. (annat är om du skarvar bild/ljudsignal då tappar man ohm) Jag skar till 200x200 i gips och skruva upp bakom varje spot. Ett tips är att du monterar traforna så att du kan komma åt dem ifall de går sönder. Ett annat tips är att köpa dessa spot´s [länk] tarforna till dessa är som små "hockeypuckar" ø50mm, så man kan lägga upp dem en i varje lampa, smart om de går sönder.
Bygger endast 23mm uppåt, men fyrkantiga gipsplattor ovan är ändå att rekomendera....

ja de var ju ett väldigt bra tips dedär med gips skivan, då kan man ta en bit renoverings gips som är lite tunnare. Man blev lite fundersam på hur de skulle gå när de är trätak. Tack för tipset!

Jag tänkte göra ett hål i taket där trafon ligger, och sätta ett litet doslock över, förhoppningsvis i hörnet av rummet om de är möjligt.

När du skarvade, använde du FK då? Köpte du nya "sockerbitar" någonstans? Gick de bra att dra kablarna i felx/VP-rör?

Flexrör är smidigast tycker jag, sedan använde jag FK 1.5 till traforna, (skruvade isär dem och koppla direkt så man slipper onödig skarv) 12V-delen är det inte så hankigt med, där kan du skarva med sockerbit.

ps dra kablarna i flexröret innan du sätter upp dem, även om du har dragtråd kan det vara knivigt om du har satt flexröret på plats. ds

som en parentes skickar jag upp bilderna, där mr himself är med på bild är med spottarna som bygger 23mm, den andra bilden är med de spottar som du har.

• DSC00113.jpg
    Skapa konto
  • DSC00279.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
En trafo med 3 utgångar ska varje utgång dimensioneras efter sin egen belastning.

MEN....

Normalt brukar tillverkaren föreskriva 2m kabel på sekundärsidan. Och detta har tillverkaren satt ut för att produkten är endast godkänd och provad med denna kabellängd.

Om man förlänger kablarna gäller inte tillverkarnas garanti. Och det är mycket möjligt att ersättning från försäkringsbolag uteblir vid eventuell brand.

En bättre lösning är att ha armaturerna uppdelade på flera trafos, det finns även trafos som klarar 20m kabel på sekundär-sidan.

Redigerat:
Oavsett om du sätter en gipsbi¨t elle inte så MÅSTE du följa tillverkarens anviningar. Det handlar om brandrisk.

Längden på kablarna på 12V sidan är dför de flesta transformatorer begränsad till 2m (och det hjälper inte att öka kabeldimesionen). Andelsninge till det korta avståndet är att transformatorerna hackar strömmen så att dte kommer ut höga frekvenser på ledningen, längre ledningar fungerar då som antenner och skickar ut radiostörningar. Den höga frekvensen innebär också att det ev. kan bli litye lustiga fenomen i elektroniken i tranformatorerna. Detta kan (fast mycket osannolikt) innebära att transformatorn brinner om du kopplar på för långa ledningar.

Återigen: Följ tillverkarens anvinsingar, det finns inget utrymme för egna laborationer när man håller på med elinstallationer.

Redigerat:
Nu ha ja fundera lite, är de så att man kan göra på följande vis?
Jag kan inte komma på så mycket bättre lösning på de hela.

• spots flera.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Föresten, kan man ha trafon i ett av spot hålen? Såg att någon nämde det i en annan tråd, eller är de bäst att ha den bakom ett doslock?

Det är en ganska vanlig lösning, men då är det viktigt att trafon kommer bort en bit från lampsn så att den inte blir överhettad. Sedan tror jag att vissa transformatorer är gjorda för det (tål högre omgivningstemp), andra inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.