Byggnadsvård
AstaS: Tack - själv lyckades jag inte hitta någon bra när jag googlade - använde väl fel ord.
aof: Jag har gjort på lite olika sätt, dels börjat med att spika masoniten uppe vid nocken och sedan arbetat neråt (givetvis skjutit in den undre skivan under kanten på den övre skuvan) sedan på med ströläkt och därefter bärläkt. Nu senast började jag i underkanten och spikade så långt jag kunde sträcka mig (2 liggande skivor) och spikade sedan ströläkt och bärläkt upp till samma
Sambuccashake: [citat] Hehehe!
Aniska: Hej å tack för de trevliga svaren! Jag känner igen bägge era beskrivningar - tack! Ska spana in er mer i fortsättningen. Synd att du, Konichiwa, bor så långt bort från Umeå. Jag tror ni gör liknande som vi men ligger några år före. (För er som undrar: vi åkte till Norrbyskär och gick runt på museet där (få museer som är öppna på midsommarafton misstänker jag) en del av
Aniska: Vi högg bort plattor med slägga och mejsel men många sprack. Använde en del av de trasiga vid duschen osv
Måttlösa: """ Kolla på http://minfastighet.lantmateriet.se/ där man med bankid kan få reda på lite info om sitt hus. """ Tack! Det var jättebra info - jag trodde jag var tvungen att gå dit personligen. :o
Rasmusax: Tack för era svar. Hur förhåller sig dörrarnas och dörrfodrens färg (samma eller olika?) respektive fönsterbågarnas och fönsterfodrens färg (samma eller olika?)?
karin_h: Samma regel gällde förra gången det fanns ROT-avdrag. Vi lät tillverka dörrar och fick inte dra av mer än för själva monteringen och så fick vi besked om avslag dagen innan ROT-avdraget upphörde, inte en chans att ändra i ansökan. Har för mig att jag inte tog upp monteringen utan bara tillverkningen, så det blev nada.
Anders_Roslagen: Ja, man får nog separera golv, lister och de material som normalt handhyvlades innan ångdrivna sågverken tog över. Tidiga golv är oftare även kilsågade medans senare varianter blir paralellsågade. Med tiden även även golvtiljorna smalare, antar att detta beror på att man slapp hyvla själv ;)...
olabjörk: Har precis köpt ett hus som ska totalrenoveras. När vi slet upp heltäckningsmatta och tapeter m.m såg vi att där var en glipa på allt mellan två och åtta millimeter mellan golv & vägg på nästan hela nedre våningen. Det är betonggolv och putsade väggar. Det växte dessutom upp en hel del "rotskott" från någon växt på flera ställen i glipan. Jag har lokaliserat växten och tar
alberto: Hej: Jag är en entusiastisk "gördetsjälvare" Jag har fått tag på ett stort granit sten (runt 80 kg skulle jag kunna tro) som jag ska ha som fontän vid husets ingång. Jag hat slippat stenen så att jag får en plan yta och ngt mönster på sidan. Jag undrar om hur kan jag polera stenen så att det blir blank, Har testat med lite våttslippapper men jag är inte riktigt nöjd med resultaten.
imported_Benno: Om det är lufttätt på annat sätt gör inte vindpappen någon nytta, men hur vet du att det är vindtätt? "Andas fritt" betyder absolut inte att luften skall röra sig i väggen. Då har isoleringen ingen funktion. Det är bara fukten som skall kunna vandra fritt utan diffussionstäta material som plast o dyl.
Saxpy: [citat] Framgick inte av offerten men det verkar ju inte otroligt.
Sophie: Jag tror inte det är några problem att bryta färgen. Det är väl väggarna ni målar? de slits ju inte så mycket för man rekommenderar ju att man har samma brytning i alla strykningar på golv för att man nöter genom och det lyser igenom annars. Men väggar kan jag inte tänka mig att det skulle göra nåt. dessutom är det ju så att minsta lilla man bryter vit färg så täcker den ju
Farzan: Hej! Hur såg egentligen gardinstänger ut på 20-talet? Om man utgår från att det det är ett ganska enkelt hem?
samwind: När är ert hus byggt? Jag har ett hus som är byggt 1928. Vad kan det då vara för tegel i min skorsten. Är det värt att knacka fram den? om de tär ett 20-tegel där det inte fanns någon snygg yta att bevara så känns det lite lönlöst att börja hacka.. vad säger ni om det?
Micke H: du kanske inte har lerklinade väggar utan väggar putsade med kalkbruk och som är kompletterad med cementbruk.... skrapa med kniv och kolla om det bara blir repor... cement....rasar ner fin sand...kalkbruk.... lera??
torfransson: Generellt brukar man väl utföra en begränsad urschaktning och lägga ett lager makadam och ca 30 cm lecakulor i hela grunden ända upp till golvplanken. Och fuktspärren ska isåfall vara placerad längst ner i konstruktionen. Det är ju viktigt att få tätt, draget är ju oftast det största problemet, täta kallmuren med kalkbruk både invändigt och utvändigt. Sen är det ju nästan
TorpAnders: [citat] Tydligen så utgick den..? Ingen med fler tips på EL-element med "riktig" retrolook?
Hasse_123: Hej! Behöver sätta upp en takarmatur i ett vävspänt tak. Hur tar jag upp ett hål för kroken utan att taket skricker upp? Undrar Hasse
karin_h: Min fundering kring detta: Använder man släckt kalk (och det är den enda kalk man ska använda!) uppslammad i vatten, så får man en vit beläggning med små kalkpartiklar. Dessa lägger sig i alla skrymslen och vrår. Såvitt jag vet är de kemiskt inaktiva i torrt tillstånd och löses i sur, inte i basisk lösning som ju såpan är. Men när man slammar upp släckt kalk i vatten, går en
njitnjau: Jo, det är nog sant, även om man inte behöver inneha nån högre utbildning för att klara av att elda "rätt".. det är faktiskt väldigt enkelt! Katalysator kaminerna är nog ändå något renare än de moderna kaminerna med sk tvåstegsförbränning. Dessutom kan man pyrelda utan att det ryker och på så vis förlänga brinntiden! ( 8-10 tim per inmatning) Detta funkar inte utan KAT. Men
The Tor: Självklart! Huset är från 1946. Putsen på skorstenen (som nu alltså mest ligger vid sidan av skorstenen) är troligtvis från 80-talet då huset renoverades. Vad jag har förstått så skall man alltid ha en följsam puts på skorstenar eftersom de för sig så pass mycket. Hydrauliskt kalk är väl D och luftkalk är E? Jag har sett att det finns släckt kalk också men om jag förstår
Kurtivan: Vi var på en veteranfordonsmarknad igår och där fanns en helt ny, inte nytillverkad utan gammal oanvänd, spishäll. Dvs en sådan med 4 plattor och ca 12 cm hög, vit emaljerad, vred på framkanten, 380V. Ingen verkade vara intresserad av denna trots att den var billig. Jag tänkte att kanske ska man köpa och sedan slussa vidare till ngn som renoverar ett 60-tals hus, men det gjorde jag
mino: nu är det ju svårt att veta vad som är original eller inte men personligen tycker jag att ditt hus ser mer sekelskifte ut än 30-tal som ju var startskottet för funkisen. Det har vissa drag av nationalromantik med den ganska spetsiga takvinkeln. Jämför tex med huset som alcro visar upp från 1905, tycker de ser ut att ha en hel del gemensamt: http://www.alcro.se/utomhus.aspx Här kan du
Rrrrr: Om man har för mycket fritid så är de nog ett perfekt hus som man kan sysselsätta sig med "några" år :)
fredriktrane: [citat] Beror ju på hur man vill göra det hela. Jag lever oftast efter att ersätta med samma tekniker och material som finns på plats - alltså kolla vad man tidigare använt för material - även om det innebär kortare livslängd så tycker jag det känns bra i hjärtat. Om det inte är så viktigt utan man tycker det är ok med dagens rekommendationer gör man det lite enklare för sig. 70
Sophie: [citat] Men är det inte skillnad på isoleringsförmågan i ditt "lättklinker" och timmer? Vi fick nämligen samma rekommendationer från Byggnadsantikvarien på Regionmuseet i Kristianstad som jag fått av några ovan som har hus liknande vårt. Byggnadsantikvarien var inte "byggnadsvårdstaliban" förvånande nog, utan tyckte det var viktigt att man kunde bo i husen även om de var gamla. Jag