Byggnadsvård
billy_baver: Ja, man bör välja sina krig. Och man bör resonera och fundera i termer av både teknisk, ekonomisk och geografisk historia. Slamfärg anbringades från första början ovanpå timmerfasad för att förlänga dess livslängd. Ursprunglig patina försvann, sörjd och saknad av få, åtminstone på den tiden man kulörsatte fasaden första gången. Att taktegel får påväxt räknas bland
Sommartorparn: [citat] Det tror jag också. Jag tror att du har någon modell av kammarlås. Finns på byggfabriken. Eftersom kammarlösen finns i olika modeller så kan det möjligtvis också finnas olika modeller av fjädrar. Bästa är om du bor i närheten av någon byggnadsvårdsbutik eller annat som säljer de gamla låsen. Då kan du ta med dig delen dit och visa så att du får rätt. Bilder på
Hans_Nordstrand: Blir det dyrt med kranbil så går det också bra med vevvinschar eller taljor. Jag lyfte ensam upp mina 11 m åsar (torkat virke). 7,5 meter borde bra även om det inte är helt torkat. Hans
Sophie: Jo det är de brädorna som sedan blev vattbrädor och nock. Linoljefärg är väl vanligt oxå på vattbrädorna, men de vattbrädor som satt på huset tidigare (innan de la på betongpannorna så låg det dels tvåkupigt tegel och innan dess sticketak) var inte målade. På de kort vi har ser de ut att vara just träfärgade. Vi vet inte om de varit roslagsmahogny på dem eller nåt annat
Peter_K: http://www.pohiller.se/1.html Verkar ha ett stort sortiment på lister&socklar
AstaS: Syllpapp. Tack för det svaret. Allt är så mycket enklare när man vet vad det heter!
Äldrehusägare: Hittade en murken fönsterkarm när jag putsade fönster för någon vecka sedan. Då vi inte haft kunskapen hur man byter karmen har vi ännu inte åtgärdat problemet. När jag så gick runt huset igår upptäckte jag en gul "boll" på den murkna brädan. SUCK! Enligt bilder jag sett ser det ut som en svampkropp från hussvamp. Dock måste problement vara mer omfattande än bara den murkna
withnail: De bruna ränderna behöver inte vara fukt. Plocka ut så mycket löst du kan och ring sotaren som kan kontrollera kanalen. Är det fritt skulle jag använda den som ventilationskanal. Sätt då in en spiralventil (samma som till kakelugnar) så får du finfin detalj i rummet.
lizaj: Vi blev varnade av vår besiktningsman för att gräva upp runt huset. Enligt honom finns en risk att grunden spricker när man gör det. Han hade varit med om det sade han, grunden delade sig i två delar. Om det rinner mycket vatten just när det regnar, kanske det läcker in på något speciellt ställe. Det borde man väl kunna täta till med murbruk? I övrigt är det bra att se till att
Sophie: Jag körde förbi ett hus i veckan som är vitputsat mned tegeltak. De har blåa fönster. Men vindskivorna var vita och jag tyckte inte de försvann mot den vita putsen på väggen. Det är nog bara vad ni själva tycker är snyggt som kan avgöra vilken färg ni ska välja. Ser man gavlarna på de två olika delarna av huset samtidigt nån gång? Gör man inte det är det ju lättare att välja
Farzan: Eller så är det träreglar som ligger ovanpå betongen, eller träreglar + golvspånskiva, eller sand som avjämning (med eller utan plast), eller...det finns många varianter lite beroende på när det är gjort. Hur som helst behöver ni ta bort allt ned till betongen och göra om det på något sätt som gör att: a) inget organiskt material har direktkontakt med betongen, och b) om ni ska
EB: Vi köpte en Gustavsberg Classic, när den fortfarande såldes, till vårt hus från 1910-talet där det aldrig funnits badrum. Jag är så glad att den fanns då. Fast vi tog inte svart sits. Vi är tillräckligt gamla för att komma ihåg hur toalettstolarna såg ut på 50-talet, och en sådan med synliga krökar att städa ville inte jag ha i alla fall. Personligen tycker jag att det skulle
gafsan: Stocken är fylld med jämnt fördelade snedhugg med yxa, precis så att det blir en större flisa som sitter kvar i stocken men som släpper och "gapar" lite. Denna huggning håller bara för en klining varför man får fästa nät på timmret om det skall göras om. För mindre lagningar behövs inte det då behöver man bara väta skarvarna som man lagar mot.
gafsan: Hej LOS, du måste mena bakar. Det yttersta på stocken med rundning som blir när man sågar rent stocken innan man sågar upp den i plank och list. Det brukar man ha som panel på uthus. Pärt är spån, bakar är sågspill av stock.
lillfisken: Tack för alla tips! På sina ställen är timmret ganska dåligt. Man kan med en kniv trycka in 50-60 mm. Jag ska städa av ordentligt och se om det kommer nytt spån/mjöl...
Sommartorparn: [citat] Det låter som Ottossons färg. Hur som helst så har Ottossons två beskrivningar beroende på om det är ohyvladpanel eller fönster man ska stryka. Den beskrivning du fick i färgaffären gäller om du ska måla ohyvlat virke. Ska du måla fönster så gäller den andra beskrivningen dvs. först olja.
Yrrol: Åh nu hittade jag inte den frågan jag ställde till er där ni gav svaren att så ska inte plåtarna seut, och pappen ska inte vara klädd upp på skorstenen och teglet ska inte ligga mot väggen. Jag hade en murare här som titta och sa följande: 1. det är ingen fara att det är tegel mot väggen. spec inte för brandrisk, väggen var torr och fin även fast det saknades puts i dagsläget
alen: Min röst faller också på lerbruk, efter att ha klinat ett två våningshus med främst lerbruk. Cement går bort - spricker och inte bra ur ekologisk synpunkt. Trist när man får det på händerna också. Lerbruk är segare, speciellt med ko eller hästdynga i (kommer inte att lukta!). Förr i tiden högg man hack i timmerväggen för att fästa kliningen. Ta flera skikt där du har mindre
Karakorum: [citat] Absolut! Köksskåp och andra finsnickerier är värda den extra tiden det tar, men jag börjar ledsna på att lägga ner så mycket tid på utvändiga snickerier.
gogu: Jag har alltid låtit min panel ovanför mina fönster mot droppnäsan sluta nån mm innan droppnäsan för att panelen ska luftas lite och torka ur och därmed inte ruttna. Men när jag stog och panelade idag vart jag lite fundersam. Blir det i själva verket så att fukt ges möjligheten att komma in i stället? Dvs ändträt kommer hela tiden att suga upp fukt. Här kommer man ju inte åt att
mandus: Laminat finns hos http://www.lgcoll.se/ Klicka: Produkter/Laminat HPL Kanske kan du hitta något 60-talsaktigt här? http://www.byggmagroup.se/dm_documents/Fibo_Trespo_veggpanel_0108_28s_lett__cBEL2.pdf
shieldfire: Update: Enligt länsmuseet ska den vara uppförd i två plan runt 1780. Ska kolla bokverket också.
Sommartorparn: Jovisst ska du ta bort och göra om! Men just med tanke på att du har problem med fukt och mögel så är det viktigt att göra rätt så att man inte bygger in fuktfällor. Ofta är gamla material att föredra, men det finns säkert också nyare material som funkar i gamla hus....... 'konichiwa girl' vars blogg jag länkade till håller på att revonera ett Norrlandshus, så hon är helt på
gafsan: Ah så fina grova golvplank! Har själv lite kvar av dessa! dom har aldrig varit menade att vara spontade. Finns det hål i stället för spont/fjäder? I så fall så har dom varit ihopfogade med tappar. Vanligt fram till ca 1850 i mellansverige. Att göra nya hål och tappar är betydligt enklare än att försöka göra not och fjäder. Dessutom tallar man inte på originalet om det är
AnneFi: det var intressant att veta eftersom jag själv bor i ett egnahemshus ( tror jag?) byggt 1943. hela området är från mitten av 40 talet. mest funkis i tegel. Neferlina hade varit roligt att se fler bilder på ditt vackra hus.