A
Vi ska bygga ut huset och vill då för enkelhetens skull använda samma fasadbeklädnad som vi senare ska klä om huset i.

Huset är en timmrad Närkestuga ursprungligen från ca 1700 men utbyggd till parstuga i slutet av 1800-talet.

Har under 1970-talet (tror vi) fåt en ful lockpanel med smala kantiga brädor som ska bytas succesivt under de kommande åren.

Vi har tyvärr ingen information om hus panelen sett ut innan dess. Förhoppningsvis kan vi få reda på mer men vi behöver beställa virke till utbyggnaden relativt snart.

Grannhuset har en panel med underbärädor i varierande bredd ca 17-27 cm och en rundad locklist (det är dock av betydligt senare datum än vårt hus, slutet av 1800-talet.)

Någon som kan ge feedback på val av panel?

Om grannhuset är från slutet av 1800-talet (dvs ungefär lika gammalt som din stugas utbyggnad) och har panel som kan vara av ursprunglig modell, så tycker jag att det är en utmärkt idé att kopiera den! Locklistpanel med underbrädor av varierande bredd hade nog varit mitt förslag oavsett (iofs utan att veta någonting om just närkestugor).

A
Tack för input!

En närkestuga betyder bara att det är en eneklstuga med två fulla våningar dvs en kort hög stuga. Utbyggd till parstuga blir det då en parstuga i två fulla våningar, de har ju ofta inte full höjd i övre planet annars.

Från allra första början har det väl varit ett litet ettplanshus men har alltså byggts ut uppåt först och långt senare förlängts till parstuga,

Jag har kikat under isoleringen och där sitter stående fasspontpanel under. Målad och fin i gott skick. Grannhuset har precis likadan på sin flygelbyggnad, lite kul att se hur de antagligen inspirerats av och säkert också hjälpt varandra i radbyn.

Men inte heller den panelen är ju uprsprunglig. på något sätt utan har nog gommit till när utbyggnaden till parstuga gjordes.

Ska klättra lite på vinden i eftermiddag och se om jag kan se spår av någon äldre panel för jag vill inte riva mer i fasaden.

Det är långt ifrån säkert att det funnits någon panel före fasspontpanelen.

Eftersom det var först på slutet av 1800-talet som ditt hus fick sin nuvarande form, så tycker jag att det är intressantare att ta reda på vilken panel man valde då, snarare än vilken panel en mindre del av huset kan ha haft dessförinnan. När huset var en låg enkelstuga hade det förmodligen ingen panel alls. Panelen kom kanske till långt senare, som strumpa skriver. Eventuellt först då enkelstugan blev en parstuga.

Jag är osäker på om fasspontpanelen är från sent 1800-tal, den skulle kunna vara av senare datum.

Jag tror på någon form av locklistpanel eller ny fasspont om du gillar den. Bevisligen har huset haft (och har fortfarande) sådan panel. Om den är original eller ej är inte så viktigt, tycker jag, den passar nog bättre på en byggnad som till större delen härrör från sågverkseran, än tex en kilsågad lockpanel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.