Jag hade planerat att riva fram en timmerv'ägg i ungarnas rum och måla den vit.
Jag visste att det fanns en rand av murstock bakom en del av väggen, men där jag började riva i ett hörn var det i alla fall timmer (under en slags tjock papp-platta) så jag började riva. När jag kommer till mitten av väggen visar det sig dock att murstocken täcker nästan hela väggutrymmet mellan dörrarna, eller rättare sagt de verkar ha murat runt murstocken och även putsat över timmret på vissa ställen.
Mitt i finns en plats för kamin med ett igenstoppat hål och även en sotlucka längre upp.
Nu står jag här helt handfallen eftersom jag planerat för en timmervägg... vad 17 gör jag nu då? Jag skulle vilja behålla den målade fyrkanten i alla fall och att koppla in en kamin känns väl som ett givet kort (har ev. en passande i garaget). Kan man tapetsera brevid eller får man inte OK från sotaren då?
Jag har kunnat datera väggmålni8ngen till tidigt 1900-tal för den äldsta tapeten ovanpå skivorna som satt över tycks vara 50-tal och under en tapet längre upp som tycks vara lagret innan väggmålningen sitter en tidning från 1899 som foder.
Nån som kan hjälpa mig ytterligare med datering och renoveringstips?
Hur kommer jag vidare?