Byggnadsvård
TorpSara: [citat] Jag tror det, det var målaren som fixade det sista. Vi tapetserade med handtryckta tapeter ovanpå, så just det lejde vi bort... :)
nyacks: www.rosenhills.wordpress.com reveterad villa från 1926 som håller på att fixas i 20-30 tals kanske till och med lite 40-tal.
Annkina: Vet inte om jag är i rätt del av forumet och skriver. Är det fel hoppas jag att nån flyttar mig rätt. Vi har en trappa upp till övervåningen som är en i trapphus helt vanlig trappa. I ett boningshus är det väl kanske mindre vanligt. Min fråga är hur man kan göra den ren och fin. Nu känns den aldrig riktigt ren ens när det är nystädat. Har för mig att under min tid som
gaia: definitivt inte gips på en murstock! Gips smulas sönder av höga temperaturer. Förvattna ordentligt ytor som skall putsas innan du lägger puts på. Kalkputs är inte så svår att hantera om man inte försöker kasta den på vägg som en proffs gör. Betrakta den mer som spackelmassa som du lägger på så går det lättare :). Elda inte för tidigt! Kalkputsen behöver tid att härda. lycka
gaia: målningen bakom kaminen skulle föreställa natursten som man inte hade råd med på den tiden. Imitation är dåligt gjort och liknar ej någon sten så jag skulle inte vilja bevara den ... men ta några bilder och lägga till i huspärmen. Tänker du ställa en kamin vid väggen så skulle det passa bättre med riktiga stenplattor i stället för målning, tycker jag. Kontrollera först om
tomtebloss: Aha. Där ser man. Jag säger i och för sig APK också. Men då har man fått det förklarat för sig hur det ligger till. Använder de inte så ofta och då jag plockar ut material hos grossisten så är det antagligen Thorsmans.
calle336: Jaha där serr man :) Då får jag satsa på hydrauliskt kalkbruk när jag ska putsa grunden på det övriga torpet. Tack för svaren Mh Calle
magnusk750: Man kan inte använda vanligt lufthårdnande kalkbruk på en grund, det fryser sönder första vintern. Anänd hydrauliskt bruk. Finns att köpa färdigt, det var ett tag sedan jag höl på med sånt här så jag är inte riktigt uppdaterad längre ang vem som tillverkar och vilka beteckningar det har men leta lite så finns det.
gafsan: Kolla bara det där med murstock om det skall lyftas.....måste nog plockas ner innan man klämmer in domkrafterna.
AstaS: Huset mitt emot vårt har den färgställningen, är troligen från början av 1900-talet precis som vårt. Men om det är tidsmässigt rätt vet jag inte. Men det är snyggt.
billy_baver: Ja, man bör välja sina krig. Och man bör resonera och fundera i termer av både teknisk, ekonomisk och geografisk historia. Slamfärg anbringades från första början ovanpå timmerfasad för att förlänga dess livslängd. Ursprunglig patina försvann, sörjd och saknad av få, åtminstone på den tiden man kulörsatte fasaden första gången. Att taktegel får påväxt räknas bland
Sommartorparn: [citat] Det tror jag också. Jag tror att du har någon modell av kammarlås. Finns på byggfabriken. Eftersom kammarlösen finns i olika modeller så kan det möjligtvis också finnas olika modeller av fjädrar. Bästa är om du bor i närheten av någon byggnadsvårdsbutik eller annat som säljer de gamla låsen. Då kan du ta med dig delen dit och visa så att du får rätt. Bilder på
Hans_Nordstrand: Blir det dyrt med kranbil så går det också bra med vevvinschar eller taljor. Jag lyfte ensam upp mina 11 m åsar (torkat virke). 7,5 meter borde bra även om det inte är helt torkat. Hans
Sophie: Jo det är de brädorna som sedan blev vattbrädor och nock. Linoljefärg är väl vanligt oxå på vattbrädorna, men de vattbrädor som satt på huset tidigare (innan de la på betongpannorna så låg det dels tvåkupigt tegel och innan dess sticketak) var inte målade. På de kort vi har ser de ut att vara just träfärgade. Vi vet inte om de varit roslagsmahogny på dem eller nåt annat
Peter_K: http://www.pohiller.se/1.html Verkar ha ett stort sortiment på lister&socklar
AstaS: Syllpapp. Tack för det svaret. Allt är så mycket enklare när man vet vad det heter!
Äldrehusägare: Hittade en murken fönsterkarm när jag putsade fönster för någon vecka sedan. Då vi inte haft kunskapen hur man byter karmen har vi ännu inte åtgärdat problemet. När jag så gick runt huset igår upptäckte jag en gul "boll" på den murkna brädan. SUCK! Enligt bilder jag sett ser det ut som en svampkropp från hussvamp. Dock måste problement vara mer omfattande än bara den murkna
withnail: De bruna ränderna behöver inte vara fukt. Plocka ut så mycket löst du kan och ring sotaren som kan kontrollera kanalen. Är det fritt skulle jag använda den som ventilationskanal. Sätt då in en spiralventil (samma som till kakelugnar) så får du finfin detalj i rummet.
lizaj: Vi blev varnade av vår besiktningsman för att gräva upp runt huset. Enligt honom finns en risk att grunden spricker när man gör det. Han hade varit med om det sade han, grunden delade sig i två delar. Om det rinner mycket vatten just när det regnar, kanske det läcker in på något speciellt ställe. Det borde man väl kunna täta till med murbruk? I övrigt är det bra att se till att
Sophie: Jag körde förbi ett hus i veckan som är vitputsat mned tegeltak. De har blåa fönster. Men vindskivorna var vita och jag tyckte inte de försvann mot den vita putsen på väggen. Det är nog bara vad ni själva tycker är snyggt som kan avgöra vilken färg ni ska välja. Ser man gavlarna på de två olika delarna av huset samtidigt nån gång? Gör man inte det är det ju lättare att välja
Farzan: Eller så är det träreglar som ligger ovanpå betongen, eller träreglar + golvspånskiva, eller sand som avjämning (med eller utan plast), eller...det finns många varianter lite beroende på när det är gjort. Hur som helst behöver ni ta bort allt ned till betongen och göra om det på något sätt som gör att: a) inget organiskt material har direktkontakt med betongen, och b) om ni ska
EB: Vi köpte en Gustavsberg Classic, när den fortfarande såldes, till vårt hus från 1910-talet där det aldrig funnits badrum. Jag är så glad att den fanns då. Fast vi tog inte svart sits. Vi är tillräckligt gamla för att komma ihåg hur toalettstolarna såg ut på 50-talet, och en sådan med synliga krökar att städa ville inte jag ha i alla fall. Personligen tycker jag att det skulle
gafsan: Stocken är fylld med jämnt fördelade snedhugg med yxa, precis så att det blir en större flisa som sitter kvar i stocken men som släpper och "gapar" lite. Denna huggning håller bara för en klining varför man får fästa nät på timmret om det skall göras om. För mindre lagningar behövs inte det då behöver man bara väta skarvarna som man lagar mot.
gafsan: Hej LOS, du måste mena bakar. Det yttersta på stocken med rundning som blir när man sågar rent stocken innan man sågar upp den i plank och list. Det brukar man ha som panel på uthus. Pärt är spån, bakar är sågspill av stock.